Educació i Animació Sociocultural: Conceptes Clau i Àmbits d'Intervenció

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,99 KB

Educació: La Recerca de la Perfecció Humana

Segons Immanuel Kant, l'educació és un art la pretensió central del qual és la recerca de la perfecció humana. Aquesta compta amb dues parts constitutives:

  • La disciplina: la seva funció és la repressió de l'animalitat, de l'instintiu.
  • La instrucció: la part positiva de l'educació, que consisteix en la transmissió de coneixement d'una generació a una altra.

Concepte d'Educació: Orígens i Evolució

Des del punt de vista etimològic, el terme "educació" té dues arrels llatines:

  • "Educare": que vol dir 'criar', 'alletar'.
  • "Exducere": que significa 'extreure de dins'.

Aquesta diversitat d'origen justifica que els professionals de l'educació estiguin d'acord amb l'amplitud del terme. Donada la polisèmia d'aquesta paraula, no és estrany que el seu ús sigui desigual. El concepte actual, relacionat amb l'aprenentatge escolar, es va imposar cap al segle XIX, després de la Revolució Industrial.

Podem considerar el terme "educació" a partir de tres conceptes fonamentals:

  1. L'Educació com a Procés de Desenvolupament de l'Individu

    L'educació és el resultat de la interacció entre factors psicobiològics (part física i psíquica), factors mediambientals i la pròpia voluntat de l'individu.

  2. L'Educació com a Procés Intencional

    L'educació és l'acció d'uns individus sobre els altres (no domini) amb la finalitat d'aconseguir uns objectius determinats. Per exemple, l'escola, on es creen mestres que ensenyen a alumnes.

  3. L'Educació com a Procés Sociocultural

    Entenent l'educació com un procés que influeix socialment i culturalment. Tots aquests processos són complementaris.

Animació Sociocultural (ASC): Definició i Origen

L'Animació Sociocultural (ASC) és una modalitat educativa no formal. L'origen de la paraula "animació" prové del llatí:

  • Anima: 'vida'.
  • Animus: 'motivació'.

Pel que fa al terme "sociocultural", hem de cercar el seu origen en l'objecte de la seva intervenció: la sociocultura. Aquests dos eixos fan que progressi la humanitat, essent l'educació un instrument d'aquest progrés.

L'expressió ASC és d'origen francès i molt recent. Es va difondre a partir dels anys 60 com un tipus d'intervenció educativa per donar resposta, mitjançant la cultura, a les necessitats de participació dels ciutadans en la vida social.

Àmbits d'Actuació de l'Animació Sociocultural (ASC)

L'ASC es desenvolupa en diversos àmbits:

  1. Àmbit Cultural

    Tipus d'educació centrada en el desenvolupament de la cultura.

  2. Àmbit Social

    Prioritza l'educació dins els aspectes de desenvolupament social i comunitari.

  3. Àmbit Educatiu

    Comprèn totes aquelles intervencions que fan referència a la formació integral de la persona, potenciant l'autonomia, l'autoestima, etc. Són tots aquells recursos personals propis per desenvolupar-se en entorns com escoles d'adults, universitats, etc.

L'ASC com a Intervenció Educativa Social

Partint de la idea que l'educació és un procés global, l'animació la podem ubicar dins l'educació no formal. L'oferta és molt àmplia dins tots els sectors, des de la infància fins la vellesa.

En aquest concepte no formal, s'hi interrelacionen conceptes de l'educació formal; és a dir, l'animació no és només no formal, sinó que també té àmbits formals.

La figura de l'animador sociocultural és recent. El panorama professional presenta una gran diversitat d'individus, i el fet que hagi sortit recentment la titulació ha ajudat a promoure aquesta professió tan diversa.

Perfil Professional de l'Animador Sociocultural

El perfil de l'animador es pot classificar segons diversos criteris:

  1. Segons el Caràcter del Treball

    L'animador pot ser voluntari o professional (remunerat o no remunerat).

  2. Segons el Tipus de Gestió Realitzada

    Un animador de grup.

  3. Segons l'Àmbit d'Intervenció

    Pot ser educatiu o cultural.

  4. Segons l'Àmbit Socioexistencial

    Intervenció en aspectes relacionats amb la qualitat de vida i el benestar personal.

  5. Segons l'Àmbit Socioeconòmic

    Treballant amb col·lectius com els afectats per l'atur.

Podem considerar que l'animador és un educador i un agent social.

Elements Teòrics de l'Animació Sociocultural (ASC)

L'ASC abasta un ventall molt ampli, amb molta varietat de pràctiques que es fonamenten en diverses ciències socials com la psicologia, la sociologia i la pedagogia. Destaca especialment la pedagogia de l'oci i també la pedagogia social, que ha passat a ocupar-se de l'educació social dels individus en contextos no escolars i, especialment, dels col·lectius en situació d'inadaptació.

En aquest sentit, l'ASC, com a element d'intervenció, es posa a disposició de la psicologia social.

Educació Social: Adaptació i Intervenció

L'Educació Social estudia l'evolució del procés de socialització i la influència que els diferents contextos on viu l'individu, especialment els no escolars, exerceixen sobre ell. L'objectiu principal és l'adaptació de les persones a la societat.

S'entén com a adaptació la relació constructiva i harmònica de l'individu dins la societat.

L'educador social intervé en àmbits molt variats:

  • L'educació infantil.
  • L'educació no formal d'adults.
  • Formacions en empreses.
  • Intervenció educativa en els mitjans de comunicació.

Entradas relacionadas: