Economia, Emprenedoria i Models de Negoci: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,92 KB

L'Economia i els seus Factors

Definició d'Economia

L'economia és la ciència que estudia la manera de satisfer les necessitats humanes gestionant l’escassetat de recursos. Ha de respondre a tres preguntes bàsiques: quins béns he de produir, com s'han de produir i per a qui.

Evolució de la Definició

Aquesta definició ha evolucionat, ja que, donades les necessitats actuals del món, la definició segueix sent la mateixa, però amb una situació diferent, com el canvi climàtic, la globalització i la desaparició de la classe mitjana, on s'han de crear nous recursos per a les noves necessitats i situacions que van sortint.

Factors de Producció

Recursos naturals: matèries primeres, energia, aigua.

Treball: mà d'obra.

Capital: maquinària, instal·lacions, edificis.

Tecnologia: eficiència combinant els factors anteriors.

Organització empresarial: organigrama.

Sostenibilitat: ha de ser viable i ha de perdurar amb el temps.

Agents Econòmics i la seva Relació

Els agents econòmics són els actors que participen en les activitats econòmiques d'una societat:

  • Famílies o economies domèstiques: representen els individus i les unitats familiars que realitzen consum i estalvi. Compren béns i serveis, i també inverteixen en estalvi o actius financers. Sense el seu consum no hi ha res i produeixen, sense que ells volguessin alguna cosa, les empreses no produeixen.
  • Empreses o sector privat: organitzacions que produeixen béns i serveis per vendre en el mercat. Busquen maximitzar els beneficis i utilitzen factors de producció com el treball, el capital i els recursos naturals per aconseguir-ho. El capital és portat per l'empresa, no pel sector públic, i produeixen béns i serveis per a les famílies.
  • Sector Públic: funció reguladora de l’activitat econòmica i atorga béns i serveis públics i recapta impostos i cotitzacions. Inclou el govern en els seus diversos nivells (local, regional, nacional) i les institucions públiques com les empreses estatals.
  • Sector Financer: bancs, asseguradores i altres intermediaris financers. Proporcionen serveis com ara préstecs, comptes d'estalvi, assegurances, i faciliten la circulació de capitals entre els diferents agents econòmics.
  • Sector Exterior: altres països amb els quals es realitzen transaccions comercials, financeres i de transferència de tecnologia.

Relació entre els agents: Les famílies consumeixen els béns i serveis produïts per les empreses, mentre que les empreses produeixen els béns i serveis que les famílies necessiten o desitgen. Les empreses contracten treballadors i utilitzen capital (màquines, equips, tecnologia) per produir béns i serveis.

Emprenedoria i Sostre de Vidre

Característiques de l'Emprenedor i els Knowmads

  • Capacitat de comunicació
  • Treball en equip
  • Innovador i creatiu
  • Adaptació als canvis
  • Iniciativa de lideratge
  • Visionari

Els nòmades del coneixement, o knowmads, són professionals altament qualificats que es caracteritzen per la seva capacitat d'adaptació, aprenentatge continu i flexibilitat en l'entorn laboral.

La Dona Emprenedora i el Sostre de Vidre

La dona emprenedora ha hagut de superar moltes injustícies i obstacles històrics. Tot i els avenços en igualtat de gènere, encara es troben amb el que es coneix com a sostre de vidre. Aquest sostre de vidre es veu clar en la falta d'oportunitats de promoció, les discrepàncies salarials i els estereotips de gènere, on hi trobem la bretxa salarial.

Motius de la bretxa salarial:

  • Discriminació i prejudicis: les dones sovint es troben amb prejudicis i estereotips de gènere que limiten les seves oportunitats.
  • Manca de xarxes i suport: les dones poden tenir menys accés a xarxes professionals i a mentors.
  • Equilibri entre la vida laboral i personal: les dones sovint assumeixen una càrrega desproporcionada de les responsabilitats familiars.
  • Manca de finançament i capital: les dones emprenedores poden tenir més dificultats per accedir a finançament.

RSC i ODS

Responsabilitat Social Corporativa (RSC)

La RSC fa referència a la responsabilitat que tenen les empreses en quant a la societat i l'entorn. Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) són una iniciativa de les Nacions Unides. Exemples d'àrees on es treballa la RSC: recursos humans, clients, ètica empresarial.

ODS 7, 9 i 12

  • ODS 7: Energia neta i assequible.
  • ODS 9: Indústria, innovació i infraestructura sostenibles.
  • ODS 12: Producció i consum responsables.

Localització i Dimensió de l'Empresa

Factors que Condicionen la Localització

La localització de l’empresa és la seva ubicació. Els factors que condicionen aquesta decisió són la proximitat de la demanda, dels proveïdors o de les matèries primeres, el nivell de les infraestructures, el mercat de treball, la legislació (normes i impostos) i els costos.

Anàlisi Porter de Starbucks

  • Poder dels clients: moderat.
  • Poder dels proveïdors: baix.
  • Amenaça de nous competidors: alta.
  • Amenaça de nous productes substitutius: alta.
  • Rivalitat entre competidors: Starbucks té una posició privilegiada, però no ha de baixar la guàrdia.

Dimensió i Creixement de l'Empresa

La dimensió de l’empresa és la seva capacitat productiva. El creixement empresarial pot ser intern o extern.

Creixement intern: invertir en l'empresa mateixa. Pot ser per especialització o diversificació.

Creixement extern: augmentar la dimensió mitjançant altres empreses (fusions, absorcions, etc.).

Fusió pura: dues o més empreses s'uneixen per crear-ne una nova (exemple: WarnerMedia-Discovery = WarnerBros. Discovery).

Fusió per absorció: una empresa n'adquireix una altra (exemple: CaixaBank absorbeix Bankia).

Creixement per participació: una empresa compra part del capital social d'una altra (exemple: Tesla-Panasonic).

Trust o concentració vertical: conjunt d'empreses que formen part de diferents fases del procés de producció.

Càrtel o concentració horitzontal: grup d'empreses del mateix procés productiu que acorden preus o quantitats de venda.

Holding: empresa matriu que controla altres empreses de diferents sectors.

Models de Negoci

  1. Freemium: serveis bàsics gratuïts, però cobra per funcionalitats addicionals (exemple: Spotify).
  2. Llarga cua (long tail): àmplia selecció de productes especialitzats (exemple: Amazon).
  3. Multiplataforma: ús de diverses plataformes per arribar a una àmplia audiència (exemple: Videojocs com Fortnite i FIFA).
  4. Aplicacions mòbils: serveis o productes a través d'aplicacions mòbils (exemple: Airbnb).
  5. Subscripció: quota regular per accedir a un servei (exemple: Netflix).
  6. Franquícies: llicenciar els drets d'una marca (exemple: McDonald's).
  7. Circulars: reutilització de productes i materials (exemple: Patagonia).
  8. E-commerce: compra i venda de productes a través d'Internet (exemple: Amazon).
  9. P2P (peer-to-peer): intercanvi directe entre individus (exemple: Airbnb).

R+D+i i Innovació

Importància de la R+D+i

La R+D+i actua com a motor del canvi tecnològic i impulsa la productivitat empresarial. Un exemple d'empresa que s'ha beneficiat de la R+D+i és Tesla, Inc.

Tipus d'Innovació

  • Incremental: petites millores.
  • Radical: canvis revolucionaris en la tecnologia.

Tipus d'Estratègies

  • Ofensiva: líder tecnològic.
  • Defensiva: seguidor tecnològic.
  • Imitativa: imitar una empresa amb bona quota de mercat.
  • Oportunista: aprofitar els punts febles de la competència.
  • Dependent: compartir la inversió en R+D amb altres empreses.
  • Tradicional: sempre fer el mateix.

Estratègies de Mercat

Mapa d'Empatia

Conèixer al client per descobrir noves necessitats i crear nous productes.

Oceans Blaus i Matriu ERIC

L'Estratègia de l'oceà blau busca nous nínxols de mercat. Els oceans blaus es creen a través de la innovació en valor. Exemple: Amancio Ortega amb Zara.

Buyer Persona

Representació semifictícia dels clients ideals.

Pla d'Empresa i Estudi de Mercat

Pla d'Empresa

Document escrit que recull la planificació de tots els aspectes d'un nou projecte empresarial. Serveix per guiar l'empresari i com a garantia de viabilitat per a possibles inversors.

Estudi de Mercat

Un bon estudi de mercat ha de contemplar diversos aspectes, com l'anàlisi DAFO. Permet identificar la tipologia dels consumidors, la competència i l'entorn.

Lean Startup i MVP

Lean Startup

Metodologia creada per Steve Blank per validar la idea de negoci basant-se en l'experimentació i el llançament de productes iteratius.

Producte Mínim Viable (MVP)

Versió d'un nou producte que permet recollir la màxima quantitat d'aprenentatge validat sobre els clients amb el mínim esforç (exemple: Dropbox).

Estratègia Funcional o Màrqueting Mix

Les 4P del Màrqueting

Producte, preu, placement (distribució) i promoció (comunicació).

Producte

Tot allò que satisfà alguna necessitat. Cicle de vida: introducció, creixement, maduresa, declinació.

Preu

Quantitat de diners que el comprador entrega al venedor. Estratègies: preus baixos (low cost), preus mitjans, preus alts (prestigi).

Promoció (Comunicació)

Conjunt de tècniques per comunicar les característiques del producte. Instruments: publicitat, promoció de vendes, venda personal, relacions públiques.

Distribució (Placement)

Conjunt de tècniques per deixar a disposició dels clients el producte. Pot ser directa o amb intermediaris (majoristes i minoristes). Canal de distribució: camí que segueix un producte des que es produeix fins al consumidor final.

Entradas relacionadas: