Drets i Obligacions Laborals: Guia Essencial per a Treballadors
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,66 KB
Drets Fonamentals del Treballador
- Ocupació efectiva del lloc de treball.
- Promoció i formació professional.
- Aplicació de les normes de salut laboral.
- Respecte a la intimitat i a la dignitat.
- Percepció puntual del salari.
- No ser discriminat per cap raó.
- Exercici individual de les accions derivades del contracte laboral.
- Protecció davant ofenses de tot tipus.
Obligacions Fonamentals del Treballador
- Observar les obligacions del lloc de treball amb bona fe i diligència.
- Complir les mesures de seguretat i higiene en el treball.
- Obeir les ordres i instruccions de l'empresari.
- Contribuir a la millora de la productivitat de l'empresa.
- Totes aquelles pactades vàlidament al contracte.
Les Facultats de l'Empresari
L'empresa té l'obligació d'observar la normativa laboral i reconèixer tots els drets dels treballadors inherents a la relació laboral; però també exerceix un conjunt de poders:
Poder de Direcció
L'empresari organitza la producció i pren les decisions que consideri necessàries per al bon funcionament de l'activitat de l'empresa.
Poder Disciplinari
L'empresari té la potestat de sancionar els treballadors per les faltes comeses dins de l'àmbit de la relació laboral.
Representació dels Treballadors i Sindicats
Cal l'existència d'òrgans de representació. Els sindicats són organitzacions on les persones treballadores s'associen lliurement per defensar els seus drets laborals i són els seus interlocutors en els processos de negociació col·lectiva. Existeix una llei que desenvolupa el contingut de la llibertat sindical: la Llei Orgànica de Llibertat Sindical (LOLS).
Els sindicats serveixen per protegir els drets laborals dels treballadors, assessorar-los en aspectes legals i permetre que puguin discutir amb l'empresa com a representants vàlids dels treballadors. Els sindicats més importants són: CCOO, UGT, CGT, USO.
Representants Laborals a l'Empresa
Els treballadors de totes les empreses tenen dret a disposar de representants laborals que facin la funció d'interlocutors legítims davant l'empresa. Les competències bàsiques que han de tenir són:
- Rebre informació sobre l'activitat de l'empresa i les característiques de la seva plantilla.
- Conèixer els estats financers de l'empresa, és a dir, la situació econòmica i financera.
- Vetllar pel compliment de la normativa laboral per part de l'empresa.
- Representar els treballadors en els processos de negociació col·lectiva.
Formes de Representació i Patronals
Aquesta representació pot prendre dues formes en funció de la dimensió de la plantilla:
- Delegats de personal: per a empreses amb 10 a 49 treballadors.
- Comitè d'empresa: si l'empresa té 50 o més treballadors.
Igualment, les empreses també s'associen en forma d'organitzacions empresarials anomenades patronals, per defensar els seus interessos. Les més importants nacionalment són la CEOE i la CEPYME.
Negociació Col·lectiva
És el procés que té com a finalitat assolir un acord entre treballadors i empreses sobre les condicions en què es desenvoluparà l'activitat laboral. El fruit d'aquest procés és l'acord escrit anomenat conveni col·lectiu.
Els convenis col·lectius poden ser de dos tipus:
- D'empresa: si afecten només una empresa.
- Sectorial: si s'apliquen sobre un conjunt d'empreses que pertanyen a un mateix sector.
Els convenis col·lectius són molt importants, ja que permeten que les relacions laborals siguin més dinàmiques, que es reconeguin de manera àmplia les condicions de treball i que hi hagi un instrument per solucionar conflictes laborals.
Contingut Mínim del Conveni Col·lectiu
- Determinació de les parts: Representants del treballador i de les empreses que l'han concertat.
- Definició de l'àmbit: Personal, territorial, funcional i temporal.
- Forma i condicions de la denúncia del conveni: Quan s'inicia la negociació d'un nou conveni, o quan el vigent caduca.
- Formació de la comissió paritària: Representada per les parts per solucionar les discrepàncies existents durant la seva vigència.
- Condicions per a la no-aplicació del règim salarial: En cas que una empresa presenti dificultats econòmiques per poder complir els compromisos salarials.
Resolució de Conflictes Col·lectius de Treball
El conflicte col·lectiu de treball es pot resoldre mitjançant diferents mecanismes:
- Acord entre les parts: De caràcter voluntari.
- Conciliació: Les parts acorden que un tercer intervingui, però no aporti solucions (com el SMAC, entitat pública).
- Mediació: Les parts acorden que un tercer intervingui en la solució oferint propostes, però sense poder de decisió.
- Arbitratge: Les parts acorden sotmetre's a la decisió vinculant d'un tercer, d'un àrbitre que imposarà la solució al conflicte.