Drets d'Autor, Llicències Creative Commons i Mesurament d'Audiències

Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,92 KB

Llicències Creative Commons: Guia Ràpida

Les llicències Creative Commons (CC) ofereixen una manera estandarditzada perquè els creadors puguin atorgar permisos sobre les seves obres. A continuació, es detallen les principals modalitats:

  • BY: Reconeixement

    Es permet qualsevol explotació de l'obra, incloent-hi una finalitat comercial, així com la creació d'obres derivades, la distribució de les quals també està permesa sense cap restricció.

  • BY-NC: Reconeixement - No Comercial

    Es permet la generació d'obres derivades sempre que no se'n faci un ús comercial. Tampoc es pot utilitzar l'obra original amb finalitats comercials.

  • BY-NC-SA: Reconeixement - No Comercial - Compartir Igual

    No es permet un ús comercial de l'obra original ni de les possibles obres derivades, la distribució de les quals s'ha de fer amb una llicència igual a la que regula l'obra original.

  • BY-NC-ND: Reconeixement - No Comercial - Sense Obra Derivada

    No es permet un ús comercial de l'obra original ni la generació d'obres derivades.

  • BY-SA: Reconeixement - Compartir Igual

    Es permet l'ús comercial de l'obra i de les possibles obres derivades, la distribució de les quals s'ha de fer amb una llicència igual a la que regula l'obra original.

  • BY-ND: Reconeixement - Sense Obra Derivada

    Es permet l'ús comercial de l'obra, però no la generació d'obres derivades.

Drets d'Autor i Explotació d'Obres

Els drets d'autor protegeixen les creacions intel·lectuals, dividint-se principalment en drets morals i drets d'explotació.

Drets Morals: Irrenunciables i Inalienables

Acompanyen l'autor o l'artista durant tota la seva vida i són inalienables. Destaquen els següents:

  • El dret al reconeixement de la condició d'autor de l'obra.
  • El dret al reconeixement del nom de l'artista sobre les seves interpretacions o execucions.
  • El dret d'exigir el respecte a la integritat de l'obra o actuació i la no alteració d'aquestes.

Drets d'Explotació: Tipus i Característiques

Fan referència a l'explotació de l'obra d'un autor en qualsevol forma. Els principals drets d'explotació són:

  1. Reproducció: Fixar l'obra en un mitjà que permeti la seva comunicació i l'obtenció de còpies.
  2. Distribució: Posar a disposició del públic l'original o còpies.
  3. Comunicació pública: Tot acte pel qual una pluralitat de persones poden tenir accés a l'obra sense prèvia distribució d'exemplars.
  4. Transformació: Modificació de la forma de la qual es derivi una obra diferent.
  5. Obres completes: La cessió de drets d'explotació sobre les seves obres no impedirà a l'autor publicar-les reunides en col·lecció escollida o completa.

Mesurament d'Audiències i Consum de Mitjans

En el camp de la comunicació i els mitjans, és fonamental entendre com es mesura l'audiència i el consum. A continuació, es presenten alguns conceptes clau:

  • Sondeig: Mostra Representativa

    És la selecció d'una mostra representativa a la qual se li demana informació exhaustiva sobre les particularitats del seu consum de mitjans i/o TIC. Les dades obtingudes són estimacions.

  • Panell: Dades Detallades al Llarg del Temps

    Tècnica de recollida d'informació que permet obtenir dades de consum de manera detallada i al llarg del temps sobre una mateixa mostra de persones seleccionades.

  • Ràting: Percentatge d'Espectadors Potencials

    És el percentatge d'espectadors que veuen un programa o una cadena sobre el total de l'univers potencial de consum.

  • Share: Percentatge d'Espectadors Actius

    És el percentatge d'espectadors que veuen un programa o una cadena sobre el total d'espectadors que miren la televisió.

  • Audiència Acumulada: Total d'Espectadors Únics

    És el nombre d'espectadors totals que veuen un programa o una cadena com a mínim durant un minut. No es valora el temps d'exposició al programa i només es comptabilitza una vegada.

  • Audiència Mitjana: Espectadors de Programa Complet

    És el nombre d'espectadors que veuen un programa sencer.

  • Consum: Espectadors en un Període Donat

    És el nombre d'espectadors que veuen la televisió en el període considerat.

  • Penetració: Abast del Mitjà en la Població

    Nombre de persones que s'han exposat a un mitjà durant el període analitzat. S'expressa en percentatge de la població total.

Entradas relacionadas: