Dret de treball: principis, relacions laborals i conflictes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,3 KB

El dret de treball és el conjunt de principis i normes que regulen les relacions individuals i col·lectives entre empresaris i treballadors.

Les relacions laborals són la relació entre un treballador i un empresari a qui presta serveis professionals a canvi d’un salari.

Tipus de relació laboral:

a) Ordinària: personal/voluntària/remunerada/dependenta. b) Especial: tot el mateix que la relació laboral ordinària però necessita una regulació específica i s’hi aplica l’Estatut dels treballadors.

Fonts del dret de treball:

Organismes i institucions que tenen per crear normes com els tipus de normes que creen aquests organismes i institucions.

Ordre fonts nacionals: a: Constitució b: Lleis i normes c: Reglaments d: Convenis col·lectius e: Contracte de treball f: Costum laboral

Principis del dret de treball:

Implica que, en dret, les normes de rang inferior no poden contradir el que disposa una norma de rang superior.

a: Principi de norma mínima b: de condició més beneficiosa c: de norma més favorable d: in dubio pro operario e: d’irrenunciabilitat.

Funció jurisdiccional

És l’economia als jutges i tribunals en la resolució de conflictes que sorgeixen entre treballadors i empresaris. 1. Tribunal suprem 2. Audiència Nacional 3. Tribunals superiors de justícia 4. Jutjats socials.

Administració laboral

És l’encarregada de vetllar perquè es compleixi la normativa laboral i de sancionar-ne l’incompliment. 1. Ministeri 2. Inspecció de treball.




Sindicat: És una associació permanent de treballadors sense ànim de lucre, amb l’objectiu de defensar i millorar les seves condicions de treball davant els empresaris.

Convenis col·lectius: És un acord adoptat lliurement entre els representants dels treballadors i els empresaris per regular les condicions de treball.

Vaga: Consisteix a suspendre temporalment la prestació laboral acordada amb treballadors a causa d’un conflicte laboral.

Tancament laboral: Tancar temporalment el centre per iniciativa de l’empresari motivat en cas de vaga.

Llibertat sindical: És un dret fonamental dels treballadors i els seus representants.

Representació unitària: Tot el personal de l’empresa, amb independència de la seva afiliació a un sindicat.

La negociació: Procés pel qual dues persones o més intenten arribar a un acord en un conflicte.

Fases de la negociació: 1. Planificació 2. Desenvolupament 3. Acord 4. Tancament 5. Avaluació.

Conflictes laborals: Enfrontament entre dues persones o més com a consequència de desacords en interessos, desitjos o valors.

Equip de treball: Conjunt de treballadors que col·laboren entre si per arribar a un objectiu comú per mitjà dels seus coneixements i habilitats. 1. Formació 2. Tempesta 3. Normalització 4. Maduresa 5. Dissolució.

Entradas relacionadas: