Dret Laboral: Conceptes, Normativa i Drets

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,99 KB

Què és el treball?

Definició de treball

El treball és el conjunt de tasques i d'activitats que les persones desenvolupen dins de l'empresa. És l'aportació de l'element humà a l'empresa; un factor productiu necessari i fonamental.

Característiques de l'activitat laboral

El treball ha de complir les característiques següents:

  • Voluntarietat: La persona decideix si treballa, on ho fa i de quina manera.
  • Per compte d'altri: Treballa per a una altra persona, la qual es beneficia del fruit del seu treball i per això li compensa pagant-li un salari.
  • Retribució: El treball ha de ser remunerat.
  • Subordinació: El treball de la persona està sotmès a les decisions de l'empresari.

El marc normatiu laboral

El marc normatiu laboral és el conjunt de lleis i normes legals que determinen l'entorn del treball.

La jerarquia normativa laboral i les fonts del dret laboral

Les principals normes laborals són:

  • La Constitució Espanyola és la norma legal suprema de l'ordenament jurídic i està per sobre de qualsevol altra; és el fonament jurídic de la societat, ja que suposa les bases sobre les quals es fonamenten la resta de les normes i es desenvolupen els drets i les llibertats fonamentals dels ciutadans.

  • Els Tractats Internacionals són normes legals que un conjunt de països s'obliguen a complir i respectar. En l'àmbit laboral hi ha:

    • Els Convenis de l'OIT són una mena de normes internacionals del treball dictades per l'Organització Internacional del Treball.
    • Les Normes de la UE en l'àmbit laboral són aquell conjunt de normatives dictades per la UE amb la finalitat de garantir un mínim nivell de vida dels treballadors. Els principis generals són els següents:
      • Lliure circulació de mà d'obra en tot el territori de la UE.
      • Condicions de treball harmonitzades.
      • Reconeixement de les diferents qualificacions professionals.
      • Lliure accés a la funció pública.
      • Fomentar la formació dels treballadors mitjançant programes subvencionats.
  • L'Estatut dels treballadors: Desenvolupa i concreta el conjunt de drets, llibertats i obligacions que tenen els treballadors i les empreses.

  • Els convenis col·lectius: Són acords pactats entre els representants dels treballadors i de les empreses d'un sector econòmic on es fixen les condicions de treball i les normes de convivència que s'aplicaran en un període determinat.

  • El contracte de treball és un acord normalment d'àmbit individual en què la persona treballadora i l'empresa pacten les característiques de la relació laboral per compte aliè.

Drets i deures laborals

Les facultats de l'empresari

L'empresa exerceix un conjunt de poders:

  • Poder de direcció: L'empresari organitza la producció i pren les decisions que consideri necessàries per al bon desenvolupament de l'activitat de l'empresa.
  • Poder disciplinari: L'empresari té la potestat de sancionar els treballadors per les faltes comeses dins de l'àmbit de la relació laboral.

La representació dels treballadors i dels empresaris

Les organitzacions sindicals

Els sindicats són organitzacions on les persones treballadores s'associen lliurement per defensar els seus drets laborals i són els seus interlocutors en els processos de negociació col·lectiva.

La representació dels treballadors a l'empresa

Els treballadors de totes les empreses tenen dret a disposar de representants laborals que facin la funció d'interlocutors legítims davant l'empresa.

Les competències bàsiques dels representants dels treballadors són les següents:

  • Rebre informació sobre l'activitat de l'empresa i les característiques de la seva plantilla.
  • Conèixer els estats financers de l'empresa.
  • Vetllar pel compliment de la normativa laboral per part de l'empresa.
  • Representar els treballadors en els processos de negociació col·lectiva i en la resolució de conflictes.

Aquesta representació pot prendre dues formes:

  • Delegats de personal: Si l'empresa té més de 10 i menys de 50 treballadors.
  • Comitè d'empresa: Si l'empresa té 50 o més treballadors.

Les organitzacions empresarials

Les empreses també s'associen en forma d'organitzacions empresarials, patronals, per defensar els seus interessos i per participar en la negociació col·lectiva i la resolució de conflictes.

Negociació col·lectiva

És el procés que té com a finalitat assolir un acord entre treballadors i empreses sobre les condicions en què es desenvoluparà l'activitat laboral.

Els convenis col·lectius

Un conveni col·lectiu és un acord negociat i celebrat entre els representants dels treballadors i de l'empresa, en què es regulen les condicions de treball i les normes de convivència laboral que s'aplicaran en una empresa. Poden ser de dos tipus:

  • D'empresa: si afecten només una empresa.
  • Sectorial: si s'apliquen sobre un conjunt d'empreses que pertanyen a un mateix sector.

Contingut mínim

El contingut dels acords és la regulació d'una sèrie de matèries, com els salaris, els descansos i les vacances. Els convenis col·lectius han de tenir un contingut mínim:

  • Determinació de les parts que l'han concertat: representants dels treballadors i de les empreses.
  • Definició de l'àmbit: personal, territorial, funcional i temporal.
  • Forma i condicions de la denúncia del conveni.
  • Formació de la comissió paritària.
  • Condicions per a la no-aplicació del règim salarial.

Entradas relacionadas: