Dramatització i Dansa a la Primera Infància
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,98 KB
La Dramatització i la Dansa a la Primera Infància
La Dramatització
La dramatització consisteix en la representació d’una acció prèviament preparada.
- Afavoreixen el desenvolupament de moltes habilitats i competències: l’autonomia, l’autoestima i la socialització.
- Promouen la creativitat i la improvisació.
- A nivell educatiu, és important diferenciar entre la representació teatral (públic) i el joc dramàtic (forma d’expressió).
La Representació Teatral
Es pot fer des d’una doble perspectiva: com a espectador/a o com a participant.
La representació teatral es planteja de forma grupal i suposa pels infants:
- Vivenciar diferents situacions i sentiments.
- Potenciar la creativitat.
- Assimilar i dominar l'espai, el temps i el propi esquema corporal.
- Desenvolupar l'expressió corporal, lingüística, plàstica i ritmicomusical.
A més, requereix recursos addicionals com decorats, vestuaris i maquillatge.
El Joc Dramàtic
La finalitat és la pròpia satisfacció que afavoreix el desenvolupament personal.
- Suposa posar en acció les capacitats expressives i comunicatives mitjançant el moviment i els gestos i permet exterioritzar emocions, sentiments, desitjos i tensions.
- El joc dramàtic integra dos components expressius:
L'expressió dramàtica, destinada a la representació dels personatges. Molt lligada al joc simbòlic.
L'expressió corporal i gestual, acció i moviment.
També és útil per a les qualitats imaginatives i creatives.
Modalitats de Dramatització
La Representació de Contes
- Modalitat més habitual.
- És necessari haver planificat unes pautes per vehicular la participació.
- Tots han d'intervenir i cal procurar que se sentin a gust i amb seguretat.
- És important la tasca de l’educador/a per:
- Facilitar la participació amb més dificultats d'interacció.
- Regular l'autocontrol dels més inquiets.
La Dramatització de Cançons i Poesies
És molt comú acompanyar els jocs amb cançons o poemes mitjançant la representació.
Les cançons i poemes més habituals són:
- De caràcter repetitiu.
- Amb un diàleg entre els personatges, sent aquest diàleg el centre de la història.
- Dirigits per un narrador o una narradora que indica les accions que han de fer els personatges.
El Mim
És una tècnica dramàtica que consisteix a actuar sense parlar.
- S'exagera la gesticulació dels moviments del cos i l'expressivitat de la cara.
La Importància de la Mímica
- Fins als tres mesos, la gestualització és clau per establir comunicació amb el nadó.
- A mesura que creixen, la mímica va deixant de ser tan expressiva, per això és important treballar el mim per retenir al màxim aquesta expressivitat.
- Joc simbòlic: potenciant els gestos espontanis i l'expressivitat clara i intencional.
- Els infants s’imiten entre ells mateixos i allò que veuen.
- S'ha de potenciar l'expressió interior i la creació.
Estratègies per Promoure l’Expressivitat
- Emfatitzar les expressions quan s'explica un conte o s'interpreten personatges.
- A partir dels tres anys, poden començar a imitar l'educadora quan els hi explica contes.
- Realitzar representacions per endevinar accions, personatges, viatges, etc.
Els Titelles
Putxinel·lis o titelles:
- Són marionetes amb guant (3-9 mesos).
- Les mans són amb el primer que juguen → jocs d’amagar i aparèixer.
Titelles articulats (9-18 mesos).
Espectacles de màgia (3-9 mesos): Ajuden a observar si l’infant segueix amb la mirada (jocs d'aparèixer/desaparèixer).
Recursos del Joc Dramàtic
Els infants poden convertir-se en personatges imaginaris, actuar i escenificar contes i moviments:
- Màscares.
- Maquillatge escènic.
- Vestuari de fantasia o disfresses.
- La veu.
- Text i música.
La Dansa
La dansa és la integració del ritme amb el moviment corporal basada en un esquema concret. És una activitat de descobriment de les possibilitats del cos i una activitat que contribueix al desenvolupament harmònic. Aporta un alt valor educatiu.
El Valor Educatiu de la Dansa
Ballar és un impuls espontani dels moviments.
Objectius:
- Preservar i fomentar l'espontaneïtat de l'expressivitat dels moviments.
- Ajudar a descobrir les possibilitats de moviment del propi cos i perfeccionar la seva execució.
- Potenciar que les nenes i els nens gaudeixin i es recreïn amb l'execució d'aquests moviments.
A més, la pràctica de la dansa també ajuda en el desenvolupament de les diferents àrees.
Efectes de la Dansa
- Afavoreix el desenvolupament físic: millora el sistema muscular i la resistència física.
- És un factor essencial en el desenvolupament de la motricitat global.
- Millora el domini de l'esquema corporal: postura, equilibri, coordinació, lateralitat.
- Contribueix a l'enfortiment de processos cognitius: atenció, concentració, memòria i creativitat.
- Estimula l'expressió d'emocions i afectes, i afavoreix la socialització.
Continguts de la Dansa
En la primera infància, es compon de postures i moviments senzills que es classifiquen:
- Posicions.
- Gestos.
- Desplaçaments.
- Direccions.
- Agrupaments.
- Enllaçaments.
Tipus de Dansa
Segons la Directivitat
- Dansa lliure: emana de l’expressió del moviment propi de cada infant. És una manifestació espontània del que senten els infants amb la música. Consisteix a posar una música i que els infants es moguin lliurement. L’objectiu és gaudir el moviment del cos sense preocupar-se de res.
- Dansa dirigida: els infants segueixen les consignes que marca l’educadora. L’educadora pot actuar de model per donar les consignes, verbalitzant i fent allò que diu, o pot donar les consignes externament.
- Dansa organitzada: l’educadora estableix les seqüències i els moviments que els infants han d’executar. Té coreografia.
Segons l'Execució
- Danses en rotllana:
- Rotllana simple: la roda evoluciona cap a una direcció (esquerra/dreta).
- Rotllana mimada: a més de moviment circular, també hi ha moviments com ajupir-se o saltar.
- Rotllana dialogada: s’estableix un diàleg entre els grups balladors.
- Danses en línia: Infants un darrere de l’altre formant una columna.
- Danses en parelles.
Execució de la Dansa
La posició inicial més habitual és el cos en posició vertical, els talons junts, la mirada endavant i donant-se les mans.
Etapes Evolutives de la Dansa
Abans dels 18 mesos
- No són danses com a tals, però sí, predecessores.
- Moviments relacionats amb balancejos, cançons de bressol i cançons de falda.
- Asseguts en rotlle que evoluciona a danses en rotllana.
Entre els 18 i els 24 mesos
- Danses de rotllana amb molt pocs moviments i danses mimades.
- Variacions de la rotllana: girant cap a un costat, cap a dins de la roda o sobre si mateix.
Entre els 24 i els 36 mesos
- Les danses més utilitzades són les de rotllana amb moviments rítmics i les mimades.
- Els moviments més adequats: executar moviments alterns de peus i mans, ajupir-se i saltar.
- Aniran incrementant la complexitat i velocitat d'execució.
- Les danses per parelles seran poc freqüents.
A partir dels 36 mesos
- S'apliquen els tres tipus de danses amb tota la seva diversitat de variants.
- S'incorporen moviments més complexos: galop, pota coixa, etc.
- S'introdueixen les danses-joc.
- Molt importants són les cançons mimades amb memorització.
Planificació, Execució i Avaluació
La Planificació
- Redacció dels objectius.
- Selecció de les estratègies metodològiques.
- Selecció i aprovisionament dels recursos.
- El desenvolupament de l'activitat.
- La temporalització de les sessions.
- L'elaboració de les pautes d'avaluació.
L'Avaluació
- Seguiment durant la realització de l'activitat.
- Avaluació dels resultats: Grau de satisfacció i Grau de consecució dels objectius.
- Observació sistemàtica com a tècnica de recollida.
- Elaboració de l'instrument d'observació.
- Anàlisi de la informació recollida i incorporació de les conclusions als informes individuals.