Dones Científiques i el Progrés de la Ciència: Una Visió Històrica
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,54 KB
Dones Científiques i el seu Impacte
Quines científiques coneixes? Per què es coneixen tan poques dones científiques?
El desconeixement de les dones científiques es deu a factors històrics i socials. Fins a finals del segle XIX, l'educació superior era inaccessible per a les dones, excloent-les de la ciència institucionalitzada. Encara que a mitjans del segle XX van accedir a la universitat, el seu reconeixement es va retardar fins a finals de segle. La marginació social les relegava a l'àmbit familiar, i si col·laboraven en la ciència, el mèrit se l'atribuïen els homes. El Premi Nobel, per exemple, ha estat atorgat a molt poques dones en els dos últims segles.
Exemples de Dones Científiques Destacades
- Biologia:
- Mary Anning: Mare de la paleontologia, clau per a la comprensió de la vida prehistòrica.
- Rosalind Franklin: Va demostrar l'estructura de doble hèlix de l'ADN, un descobriment pel qual tres homes van rebre el Premi Nobel.
- Marie Curie: Descobridora del radi i el poloni, i primera dona a guanyar dos Premis Nobel.
- Química:
- Stephanie Kwolek: Descobridora del kevlar, una fibra cinc vegades més resistent que l'acer.
- Física:
- Hedy Lamarr: Inventora d'un sistema de comunicació precursor del Bluetooth i el Wi-Fi.
- Jocelyn Bell: Descobridora dels púlsars, un descobriment pel qual el seu tutor va rebre el Premi Nobel.
- Informàtica:
- Ada Lovelace: Primera programadora de màquines analítiques.
- Margaret Hamilton: Clau per a l'allunatge i creadora del terme "enginyeria de software".
- Medicina:
- Gertrude Belle Elion: Premi Nobel pel descobriment del Purinethol, un fàrmac clau contra la leucèmia.
- Françoise Barré-Sinoussi: Premi Nobel pel descobriment del VIH.
Les dones han lluitat contra barreres socials i una societat que les ha limitat. Amb espai i llibertat, han demostrat la seva capacitat per a contribuir al progrés científic.
L'Educació Científica a l'Espanya de la II República
L'educació durant la II República es va desenvolupar en un context d'analfabetisme generalitzat, manca de docents i escoles. Amb antecedents en la Restauració, on l'educació era un camp de batalla política, va sorgir la Institució Lliure d'Ensenyament (ILE), oposada a la influència religiosa. La dictadura de Primo de Rivera va agreujar la situació. La II República va impulsar canvis significatius: l'adopció de la metodologia de la ILE, la construcció de 27.000 escoles, la formació de docents en Escoles Normals i l'inici de les missions pedagògiques. La Constitució de 1931 va establir l'educació primària obligatòria, gratuïta, coeducativa i laica, centrada en l'alumne.
Influència de les Dictadures en l'Ensenyament de la Ciència: El Franquisme
Les dictadures han perseguit científics al llarg de la història per motius religiosos, polítics o relacionats amb la indústria. Exemples:
- Cristianisme: Hipàtia (científica amb aportacions en astronomia i matemàtiques) i Odón de Buen (seguidor de Darwin).
- Política: Schrödinger (físic que va fugir del règim nazi), Nikolai Vavílov (genetista perseguit per Stalin), Blas Cabrera (físic exiliat per Franco), Einstein (perseguit pel nazisme i pels EUA) i Linus Pauling (químic perseguit per la seva defensa dels drets humans).
- Indústria: Rachel Carson (biòloga marina perseguida per la indústria de pesticides), Clair Patterson (geoquímic perseguit per la indústria del plom), Andrés Carrasco (metge perseguit per la indústria del glifosat) i James Hansen (científic perseguit per la indústria petroliera).
Reptes Científics i Tecnològics de la Humanitat
La humanitat s'enfronta a diversos reptes:
- Escalfament global
- Contaminació
- Extinció d'espècies
- Superpoblació
- Manca i mala distribució de recursos: "Les 80 persones més riques del món tenen els mateixos recursos que 3.700 milions de persones, la meitat de la població mundial."
Contribució de la Ciència i la Tecnologia a la Solució dels Reptes
El IPCC ha proposat mesures per reduir el consum de combustibles fòssils i l'escalfament global, però han trobat l'oposició de líders polítics. La ciència té dificultats per abordar els problemes de contaminació derivats del lliure mercat. Les energies i tecnologies alternatives són una possible solució.
Contribució Individual a la Solució dels Reptes
- Com a ciutadans: Elegir representants que defensin polítiques de sostenibilitat.
- Com a futurs docents: Educar per a la sostenibilitat, un objectiu de la LOE i de l'ONU.
Valors en la Ciència
Merton defineix cinc valors bàsics de la ciència (CUDOS):
- Comunisme: El coneixement és públic.
- Universalisme: La veritat és independent de qui la pronunciï.
- Desinterès: La investigació ha de ser desinteressada.
- Originalitat: La importància de ser el primer en un descobriment.
- Escepticisme: La base del pensament crític.
Carl Sagan afegeix la curiositat a l'escepticisme.