Documents i Òrgans Clau del Centre Educatiu: PEC, PGA i Més
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,43 KB
Documents Institucionals i de Planificació
Trets d’Identitat
Són el conjunt de definicions institucionals que una comunitat educativa assumeix com a pròpies. Normalment, queden recollits en el seu Projecte Educatiu de Centre (PEC) i en els documents interns.
Projecte Educatiu del Centre (PEC)
La finalitat és plasmar de manera coherent l’acció educativa adoptada després d’una anàlisi de la pròpia realitat i del context socioeconòmic i cultural on el centre desenvolupa l’acció formativa.
Programació General Anual (PGA)
Document a curt termini que recull la planificació general d’una escola per a un curs. Ha d’explicitar:
- La prioritat dels objectius globals i les activitats amb el seguiment i l’avaluació.
- La concreció del calendari i l’horari de les activitats escolars.
- Les reunions de contingut pedagògic i les de coordinació amb les famílies.
Memòria Anual de Centre (MAC)
Recull la valoració de les activitats fetes durant el curs escolar, d’acord amb l’aplicació que s’hagi fet del Pla Anual.
Projecte Lingüístic (PL)
Document aprovat pel Consell Escolar que recull els aspectes relatius a l’ensenyament i ús de llengües al centre, i forma part del PEC.
Pla d’Acció Tutorial (PAT)
Proposta d’actuacions concretes que ordena i sistematitza les iniciatives del professorat d’un centre respecte a:
- L’orientació.
- Dinamització del grup-classe.
- Coordinació de l’activitat educativa.
- Coordinació del professorat amb les famílies.
Pla d’Acollida (PA)
Conjunt d’actuacions que un centre realitza per facilitar l’adaptació de l’alumnat que s’incorpora.
Normes d’Organització i Funcionament del Centre (NOFC)
Conjunt de regles, normes i procediments que regulen la institució i en fan possible el funcionament. S’integra en el PEC i s’ha d’impregnar dels valors i trets d’identitat del centre.
Programacions Didàctiques
Consisteixen en la planificació de la tasca educativa. Comporten la necessitat de prendre decisions en relació a:
- Opcions metodològiques, organitzatives i d’avaluació.
- Concreció de les activitats amb la distribució i temporització.
Òrgans de Govern i Rols de Coordinació
Claustre de Professorat
Òrgan propi de participació dels docents en la gestió i planificació del centre. L’assistència és obligatòria.
- Es reuneixen 1 vegada cada 2 mesos.
- Es reuneixen al començament i al final del curs.
Equip Directiu
L’Equip Directiu assessora el director en matèries de competència, elabora la PGA, el PEC, les NOFC i la memòria anual.
Estructura segons la línia del centre:
- Estructura lineal (1 línia de bressol i 1 primària): Director/a, Cap d’Estudis i Secretari/ària.
- Estructura cíclica (almenys 1 bressol i 1 a cada cicle d’EP): Director/a i Secretari/ària.
- Escoles unitàries (1 única oferta): Director/a.
Coordinador/a d’Informàtica
Nomenat pel director per assessorar el professorat en programes i equipaments informàtics del currículum i orientar-los sobre la seva formació.
Coordinador/a de Riscos Laborals
En tots els centres educatius, el director/a nomena un coordinador/a de prevenció de riscos laborals per coordinar i promoure les actuacions en matèria de salut i seguretat al centre. La designació recau en un dels funcionaris o funcionàries docents en servei actiu i amb destinació definitiva al centre.
Coordinació de Llengua, Interculturalitat i Cohesió Social
Promoure actuacions per a la sensibilització, el foment i la consolidació de l’educació intercultural i de la llengua catalana.
Responsable dels Projectes d’Innovació Educativa
Correspon al Cap d’Estudis.
Com Programar?
Com hem de programar? Partint de les capacitats
La programació didàctica ha de tenir en compte els següents elements clau:
- Adaptació dels objectius (fases en l’elaboració dels objectius).
- Seqüenciació i organització dels continguts.
- Principis metodològics.
- Organització de recursos.
- Atenció a la diversitat.
- Coordinació família-escola.