El Documental: Interpretació Creativa de la Realitat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,75 KB

El Documental i la Realitat: Una Interpretació

Nichols opina que existeixen dos grans grups:

  • Documentals “of wish fulfillment”: Compliment d’un desig. Seria el que anomenem ficció.
  • Documentals de representació social: Històries més reals.

Els dos expliquen històries, però de diferents classes i utilitzant diferents narratives. Ell no posa fronteres de ficció – no ficció, li dóna la volta.

Si diem que el documental vol explicar la realitat, algú ens pot dir que aquesta és inaccessible perquè sempre hi haurà diversos punts de vista. Hi ha veritats parcials, és difícil veure la totalitat de la realitat.

En el centre de la qüestió es troba el debat sobre què és veritat – realitat?

De quina manera percebem la realitat? Segons la meva cultura, educació, edat, sexe, interpreto d’una manera o una altra. Tots aquests elements afecten en com percebem la realitat.

L’evolució de les formes de representació documental ha generat un discurs teòric sòlid, que s’enriqueix constantment.

S’ha passat de la pretensió d’enregistrar la realitat tal qual és, a la situació que alguns dels documentals més actuals ens proposen, assumir la subjectivitat per arribar a comprendre la realitat social. Els documentalistes sempre han volgut mostrar la màxima veritat possible, d’una forma objectiva, sense intermediaris, tot i que és molt complicat.

Qualsevol definició de documental va associada al mot realitat. Interpretació relativa i creativa de la realitat.

Múltiples interpretacions teòriques sobre què és la realitat dificulten la seva definició i afavoreixen l’aparició de diverses especulacions teòriques.

Definicions Clau

  • Totes les definicions dels creadors, teòrics i acadèmics, des dels inicis del gènere reconeixen que el documental interpreta la realitat.
  • Així, des del món del cinema, sempre s’ha tingut clar que el dispositiu permet una interpretació creativa de la realitat.
  • Dziga Vertov escrivia: l’únic cinema que existeix és el que tracta amb la realitat (La ficció és l’opi del poble).
  • És la utilització del gènere per part dels periodistes, que provoca un debat sobre la pretesa objectivitat.
  • Hi ha una creença no escrita que considera el Cinema: món dels somnis i les il·lusions i la TV: món de la realitat.

Definicions de Documental:

  • Flaherty: Documental eina de comunicació entre cultures. Eina de comprensió.
  • Basil Wright: Apropar el coneixement, eina creativa d’interpretació de la realitat.
  • Jean Vigo: Defensa el documental social, davant el documental, els noticiaris, les actualitats.
  • John Grierson: És el tractament creatiu de la realitat.
  • Margarita Ledo: El documental és una dialèctica entre creació i convenció.
  • Joan Gonzálex de Paral·lel 40: El documental és la interpretació creativa de la realitat. És de les definicions més aconseguides segons la Magda.
  • The World Union of Documentary: El documental és tots els mètodes d’enregistrar un cel·luloide (qualsevol tipus de suport) qualsevol aspecte de la realitat interpretada, ja sigui per enregistrament objectiu i una reconstrucció sincera i justificable, per tal que apel·li la raó i l’emoció amb el propòsit d’estimular el desig i ampliar el coneixement humà i l’enteniment dels problemes i les seves possibles solucions, en el camp de l’economia, la cultura i les relacions humanes.

Entradas relacionadas: