Documentació, Societat Xarxa i Comunicació: Guia Essencial
Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,14 KB
Documentació: Concepte Fonamental
La Documentació és una disciplina científica fonamentada en la recopilació, l’emmagatzemament, l’anàlisi i la difusió de la informació en formats diversos amb l’objectiu de fer-la accessible.
La Societat de la Informació
La Societat de la Informació és la nova estructura social que ha aparegut com a conseqüència de la implantació de les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació), on la informació i el coneixement són el motor de la societat. La informació es converteix en la matèria primera.
La Societat Xarxa: Estructura i Tecnologia
La Societat Xarxa fa referència a l’estructura social resultant de la interacció entre l'organització social i el paradigma tecnològic constituït entorn de les tecnologies digitals de la informació i la comunicació.
Característiques Clau de la Societat Xarxa
Articulació Espai Físic i Espai de Fluxos
La major part de funcions dominants de la societat (mercats financers, xarxes de mitjans, formes en xarxa d’administració del poder, xarxes de producció internacionals o moviments socials d’abast mundial) s’organitzen a partir de l’espai dels fluxos.
Articulació Temps Biològic i Temps Atemporal
- El temps atemporal, característic de la societat xarxa, no té passat ni futur.
- Possibilitat de comunicació asincrònica.
Cultura de la Virtualitat Real
- És la cultura pròpia de la societat xarxa.
- Implica que no es pot establir una distinció entre físic i virtual en termes de realitat, atès que els processos virtuals formen part de la mateixa realitat.
- Internet forma part de la nostra vida.
Autocomunicació de Masses
Es refereix a la capacitat dels individus de generar i difondre contingut a gran escala mitjançant plataformes digitals.
Funcions Documentals en la Comunicació
Garantia de Qualitat Informativa
Complementarietat: Enriquir el Contingut
Documentar el contingut principal per enriquir i contextualitzar o situar la informació. Exemple: contextualitzar una informació aportant informació retrospectiva.
Credibilitat: Reforçar la Confiança
Quan es fa un ús intensiu de documentació, aquesta aporta credibilitat al producte i a la marca/empresa. Exemple: aportar documentació de fonts diferenciades per donar credibilitat a una determinada afirmació.
Verificació: Assegurar la Fiabilitat
Relacionada amb la credibilitat. Documentar-se és fonamental per donar informació fiable i versemblant. La informació ha d’estar ben contrastada i verificada. Exemple: comprovació d’imatges, dades o informacions d’actualitat.
Operadors de Cerca: Eines Essencials
Els termes de cerca són les paraules que fem servir per interrogar un cercador. Els operadors serveixen per connectar els termes de cerca i refinar els resultats.
Hemeroteques: Arxius de Publicacions Periòdiques
Una hemeroteca és una font d’informació documental i secundària que emmagatzema, classifica i recupera publicacions periòdiques (diaris, revistes, etc.) que són arxivades per a la seva consulta.
El Panell d'Audiència i l'Audiència Social
El panell és una tècnica de recollida d’informació que permet obtenir dades de consum de manera detallada i al llarg del temps sobre una mateixa mostra de persones seleccionades.
L’audiència social sorgeix com a conseqüència del procés de fragmentació de l’audiència tradicional. És fruit d’una segmentació en funció de la interactivitat a través de les xarxes socials.