Documentació Jurídica i Comptable de l'Empresa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,06 KB

1. Documents Societaris

1.1 Convocatòries

Són escrits que convoquen els membres de la societat a activitats comunes com reunions o juntes. S'ha d'informar del lloc, dia, hora i ordre del dia.

1.2 Actes

Documents que deixen constància oficial del que s'ha tractat i acordat en una junta. Les actes més utilitzades són les del Consell d'Administració i les de la Junta d'Accionistes. El secretari redacta, autoritza i dóna fe del contingut. S'utilitza un llenguatge formal però senzill.

Les actes s'han de transcriure en un llibre d'actes, legalitzat prèviament pel Registrador Mercantil.

Estructura de les actes:

  • Encapçalament
  • Assistents
  • Ordre del dia
  • Tancament
  • Peu

1.3 Llibres del Registre

Exigits pel Codi de Comerç:

  • Totes les empreses: Llibre d'inventaris i comptes anuals.
  • Societats mercantils: A més de l'anterior, han de portar:
  • Llibre d'actes
  • Llibre de socis

Exigits per la normativa tributària:

  • Llibre registre de factures emeses
  • Llibre registre de factures rebudes
  • Llibre registre de béns d'inversió
  • Llibre registre d'operacions intracomunitàries (UE)

1.4 Escriptures Públiques

La inscripció al Registre Mercantil (RM) es fa mitjançant document públic. Si els documents acreditatius són privats, s'han d'elevar a públic davant notari.

2. Documents Comptables

  • Empreses i societats han de registrar els fets comptables i inscriure's al RM per donar-los publicitat.
  • Els fets comptables s'anoten mitjançant assentaments en els comptes comptables.
  • S'elaboren seguint el mètode comptable, basat en principis com:
  • Principi de partida doble: Haver = Deure
  • Principi de valoració: les operacions s'expressen en unitats monetàries (€).
  • La informació comptable es representa en els llibres de comptabilitat (Diari, Major, Inventaris i Balanços). Al final de l'exercici, es presenten els comptes anuals (patrimoni, situació financera i resultats).
  • Els comptes anuals es dipositen al RM en el mes següent a la seva aprovació, en paper, CD i telemàticament (programa D2: www.registradores.org).
  • Es formalitzen en 3 mesos des del tancament de l'exercici.

Documents per dipositar els comptes anuals:

  • Instància de presentació al RM
  • Full de dades generals d'identificació
  • Certificació d'aprovació de comptes
  • Balanç (Actiu, Passiu i Patrimoni Net)
  • Compte de pèrdues i guanys (ingressos i despeses)
  • Empreses grans, a més:
  • Estat de canvis en el Patrimoni Net
  • Estat de fluxos d'efectiu (cobraments i pagaments)
  • Informe mediambiental (€)
  • Informe d'accions/participacions pròpies
  • Memòria

3. Conservació de la Documentació

DocumentacióTermini
ComptableMínim 6 anys
LaboralMínim 4 anys
FiscalMínim 4 anys
ComercialMínim 6 anys
  • La Llei 10/2010 (28 d'abril) estableix un mínim de 10 anys per a documents relacionats amb el blanqueig de capitals.
  • La Llei Orgànica 7/2012 (27 de desembre) castiga delictes contra Hisenda Pública i Seguretat Social.

4. Protecció de Dades

Fitxer: Conjunt estructurat de dades personals, accessibles segons criteris determinats.

4.1 Obligacions de les Empreses

La Llei Orgànica 3/2018 (5 de desembre) regula la protecció de dades personals.

  • Informar de forma clara sobre el tractament de les dades, la finalitat i els drets d'accés, rectificació, supressió, limitació, portabilitat i oposició.
  • Responsable del tractament: Persona física o jurídica que determina la finalitat i els mitjans.
  • Encarregat del tractament: Persona física o jurídica que tracta dades per compte del responsable.
  • El responsable ha d'informar en un mes des de l'obtenció de les dades o en la primera comunicació.
  • Principis d'exactitud, confidencialitat i consentiment. Incompliment pot generar sancions.
  • L'Agència Espanyola de Protecció de Dades i les autonòmiques vigilen el compliment.

4.2 Drets de les Persones

Accés, rectificació, supressió (oblit), limitació, portabilitat i oposició. Gratuït, resolució en 1 mes.

4.3 Tractament de les Dades

Qualsevol operació sobre dades personals (recollida, registre, organització, etc.). Requereix consentiment.

Model d'informació per capes: resum i informació addicional.

5. Medi Ambient

La Llei 26/2007 (23 d'octubre) regula la responsabilitat mediambiental de les empreses.

Principals obligacions:

  • Comunicar danys o amenaces imminents.
  • Adoptar mesures de prevenció, evitació i reparació.
  • Restituir el medi ambient.
  • Garantia financera per a operadors amb substàncies perilloses.
  • Responsabilitat social corporativa.

Dret i Informació Jurídica

1. Dret Públic i Privat
  • Dret: Normes justes, obligatòries, que regulen la convivència.
    • Perspectiva objectiva i subjectiva.
2. Fonts de Dret
  • Llei: Orgànica (majoria absoluta) i Ordinària (majoria simple).
  • Costum, Principis Generals de Dret, Jurisprudència i Tractats Internacionals.
3. L’Ordenament Jurídic
  • Reglaments UE, Constitució, Tractats, Lleis, Normes amb rang de Llei i Reglaments.
4. Normativa Civil i Mercantil
  • Codi Civil i Normativa Mercantil.
5. Elaboració i Aprovació de les Normes
  • Iniciativa, elaboració, debat, aprovació, sanció, publicació i entrada en vigor.
6. Documentació i Informació Jurídica
  • Publicitat (article 9 Constitució), EUR-Lex, TED, BOE, BOIB, BORME, bases de dades, actualització.

Documentació de la Constitució de les Entitats

1. L’Empresa
  • Visió jurídica i econòmica. Classificació per grandària, activitat, àmbit, propietat i forma jurídica.
2. Formació Jurídica
  • Empresari individual, emprenedor de responsabilitat limitada, comunitat de béns, societat civil, societats mercantils (personalistes, de capital, especials).
3. Documentació Jurídica
  • Documents públics i privats, fedataris públics (notaris i registradors), documents notarials.
4. Registres Públics
  • Registre de la Propietat i Registre Mercantil.
5. Documentació per Constituir una Societat
  • Certificació negativa de nom, NIF, escriptura pública de constitució, liquidació de l'ITPAJD.

Entradas relacionadas: