Distorsions Cognitives, Assertivitat i Gestió Emocional
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,7 KB
Distorsions Cognitives
- Pensament tot o res: Ser extremista (blanc o negre).
- Sobregeneralització: Per un fet negatiu, considerar que tot sortirà malament.
- Desqualificar el positiu: Treure importància als aspectes positius i donar-los una lectura negativa.
- Saltar a conclusions: Assumir alguna cosa negativa quan no hi ha dades empíriques per fer-ho:
- Lectura del pensament: Pressuposar els pensaments dels altres.
- Anticipació negativa: Predir esdeveniments abans que succeeixin i actuar en conseqüència.
- Magnificació (catastrofisme) o minimització: Exagerar la importància d’un fet o reduir-la al mínim. Centrar-se en els defectes, donar més importància a la part negativa.
- Raonament emocional: Formular arguments basant-se en com un se sent en lloc de la realitat objectiva.
- Els "Hauries": Imperatius. Exigències rígides que es pensa que haurien d’aplicar-se sense importar el context situacional.
- Etiquetatge: Sobregeneralització aplicada al comportament humà. Assignar un nom en lloc de descriure la conducta.
- Personalització: Atribuir-se la culpa del resultat final a un mateix.
Tècniques per Millorar l’Assertivitat
- El disc ratllat: Repetir una vegada i una altra allò que hom vol dir.
- Exemple: «Entenc el que em dius, però...», «Comprenc, però no m’interessa...»
- Asserció negativa: Enfrontar els propis errors quan s’han comès i les crítiques que aquests generen quan són reals, sense donar excessives justificacions. Acceptar els errors com el que són, errors i res més, sense sentir-nos culpables.
- Exemple: «No hauria d’haver fet això, ha estat una falta de consideració», «Em sap greu...», «Té tota la raó».
- El banc de boira: Tècnica per quan algú fa una crítica que intenta manipular o fa xantatge emocional. Consisteix a no negar les crítiques ni contraatacar, sinó donar la raó a la persona en allò que pot haver-hi de cert en la crítica que ens fa, però negant-nos, alhora, a entrar en majors discussions.
- Exemple: «És possible», «Potser tens raó», «Segur que a tu t'ho sembla», «Ho tindré en compte», «Quan comprengui que això em convé, ho faré...»
- Compromís viable o autorevelació: Aconseguir que les dues persones obtinguin part del que volen i arribin a un compromís viable partint de l’autorevelació, és a dir, de proporcionar informació del que hom sent i pensa per facilitar el diàleg.
Emocions i les Seves Funcions
- Assenyalar fets que són importants per al benestar i la vida, ja sigui per la seva perillositat o pel seu potencial de plaer.
- Impulsar a actuar, per acabar amb el perill o malestar, o per acostar-nos i mantenir la font del benestar.
- Són la font d’informació que més influeix a l’hora de prendre decisions.
Sentiments
- El sentiment és quelcom interior i viscut per un mateix.
- Són emocions que la persona és capaç d’identificar, classificar i valorar.
- Són vivències subjectives i voluntàries.
- És la sensació conscient de les reaccions emocionals.
- Impliquen un procés de reflexió sobre les pròpies emocions; són més profunds que les emocions i perduren en el temps.