Distorsions Cognitives, Assertivitat i Gestió Emocional

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,7 KB

Distorsions Cognitives

  • Pensament tot o res: Ser extremista (blanc o negre).
  • Sobregeneralització: Per un fet negatiu, considerar que tot sortirà malament.
  • Desqualificar el positiu: Treure importància als aspectes positius i donar-los una lectura negativa.
  • Saltar a conclusions: Assumir alguna cosa negativa quan no hi ha dades empíriques per fer-ho:
    • Lectura del pensament: Pressuposar els pensaments dels altres.
    • Anticipació negativa: Predir esdeveniments abans que succeeixin i actuar en conseqüència.
  • Magnificació (catastrofisme) o minimització: Exagerar la importància d’un fet o reduir-la al mínim. Centrar-se en els defectes, donar més importància a la part negativa.
  • Raonament emocional: Formular arguments basant-se en com un se sent en lloc de la realitat objectiva.
  • Els "Hauries": Imperatius. Exigències rígides que es pensa que haurien d’aplicar-se sense importar el context situacional.
  • Etiquetatge: Sobregeneralització aplicada al comportament humà. Assignar un nom en lloc de descriure la conducta.
  • Personalització: Atribuir-se la culpa del resultat final a un mateix.

Tècniques per Millorar l’Assertivitat

  • El disc ratllat: Repetir una vegada i una altra allò que hom vol dir.
    • Exemple: «Entenc el que em dius, però...», «Comprenc, però no m’interessa...»
  • Asserció negativa: Enfrontar els propis errors quan s’han comès i les crítiques que aquests generen quan són reals, sense donar excessives justificacions. Acceptar els errors com el que són, errors i res més, sense sentir-nos culpables.
    • Exemple: «No hauria d’haver fet això, ha estat una falta de consideració», «Em sap greu...», «Té tota la raó».
  • El banc de boira: Tècnica per quan algú fa una crítica que intenta manipular o fa xantatge emocional. Consisteix a no negar les crítiques ni contraatacar, sinó donar la raó a la persona en allò que pot haver-hi de cert en la crítica que ens fa, però negant-nos, alhora, a entrar en majors discussions.
    • Exemple: «És possible», «Potser tens raó», «Segur que a tu t'ho sembla», «Ho tindré en compte», «Quan comprengui que això em convé, ho faré...»
  • Compromís viable o autorevelació: Aconseguir que les dues persones obtinguin part del que volen i arribin a un compromís viable partint de l’autorevelació, és a dir, de proporcionar informació del que hom sent i pensa per facilitar el diàleg.

Emocions i les Seves Funcions

  • Assenyalar fets que són importants per al benestar i la vida, ja sigui per la seva perillositat o pel seu potencial de plaer.
  • Impulsar a actuar, per acabar amb el perill o malestar, o per acostar-nos i mantenir la font del benestar.
    • Són la font d’informació que més influeix a l’hora de prendre decisions.

Sentiments

  • El sentiment és quelcom interior i viscut per un mateix.
  • Són emocions que la persona és capaç d’identificar, classificar i valorar.
  • Són vivències subjectives i voluntàries.
  • És la sensació conscient de les reaccions emocionals.
  • Impliquen un procés de reflexió sobre les pròpies emocions; són més profunds que les emocions i perduren en el temps.

Entradas relacionadas: