El Disseny Universal per a l'Aprenentatge (DUA)
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,07 KB
La Posada en Pràctica: DUA
El Disseny Universal d'Aprenentatge
L'Aprenent Expert: Característiques
Aprenents amb Recursos i Coneixements
Els aprenents experts utilitzen en gran mesura els coneixements previs per aprendre coses noves i activen el coneixement previ per identificar, organitzar, prioritzar i assimilar nova informació; reconeixen les eines i els recursos que els poden ajudar a buscar, estructurar i recordar la informació nova; saben com transformar la nova informació en un coneixement significatiu i útil.
Aprenents Estratègics, Dirigits per Objectius
Els aprenents experts formulen plans d'aprenentatge; ideen estratègies efectives i tàctiques per optimitzar l'aprenentatge; organitzen els recursos i eines per facilitar l'aprenentatge; autogestionen el seu progrés; reconeixen les seves pròpies fortaleses i debilitats com a aprenents; abandonen els plans i estratègies que són ineficaços.
Aprenents Decidits, Motivats
Els aprenents experts estan ansiosos per aprendre coses noves i motivats pel domini de l'aprenentatge en si mateix; el seu aprenentatge està orientat a la consecució d'objectius; saben com establir metes d'aprenentatge que els suposin un repte i saben com mantenir l'esforç i la resistència necessaris per assolir-los; poden controlar i regular les reaccions emocionals que puguin ser impediments o distraccions per a un aprenentatge reeixit.
Els Currículums Estan "Discapacitats"?
Els Currículums Estan "Discapacitats" en Relació amb a Qui Poden Ensenyar
Sovint, els currículums no estan concebuts, dissenyats o validats per emprar-se amb les poblacions diverses d'estudiants que poblen les nostres aules. Els alumnes que estan "en els extrems" -els que són superdotats o presenten altes capacitats, aquells amb necessitats educatives especials o amb discapacitats, els que estan aprenent l'idioma d'ensenyament, etc.- sovint s'emporten la pitjor part d'aquests plans d'estudi que estan dissenyats per a una "mitjana" fictícia, a causa que aquests currículums no tenen en compte la variabilitat dels estudiants.
Els Currículums Estan "Discapacitats" en Relació a Què Poden Ensenyar
Sovint, els currículums es dissenyen per transmetre o avaluar informació o continguts, sense tenir en compte el desenvolupament d'estratègies d'aprenentatge -habilitats que els estudiants necessiten per comprendre, per avaluar, per sintetitzar i per transformar la informació en coneixement utilitzable. Els currículums generals segueixen construint-se, en gran mesura, al voltant dels mitjans impresos, que són adequats per a la transmissió de continguts narratius i expositius. No obstant, no són ideals per a informació que requereix la comprensió de processos dinàmics i relacions, càlculs o procediments.
Els Currículums Estan "Discapacitats" en Relació amb Com Poden Ensenyar
Habitualment, els currículums disposen d'opcions d'ensenyament molt limitades. No només estan, en general, mal dissenyats per diferenciar l'ensenyament davant alumnes diversos o fins i tot davant un mateix alumne en els seus diferents nivells de comprensió, sinó que estan "discapacitats" per la seva incapacitat per proporcionar molts dels elements clau per a l'èxit educatiu evidenciats per la pedagogia, com l'habilitat de destacar característiques crítiques o grans idees, l'habilitat de proporcionar els coneixements previs rellevants necessaris, l'habilitat de relacionar les capacitats actuals amb les prèvies, l'habilitat de modelar activament les estratègies i habilitats d'èxit, l'habilitat de dinamitzar el procés dinàmicament o la d'oferir una bastida graduada, entre d'altres. La majoria dels currículums són millors presentant la informació que ensenyant-la.
Davant de Tot Això… DUA. Què És?
Una definició precisa de Disseny Universal per a l'Aprenentatge va ser proporcionada pel Govern dels Estats Units i inclosa en la Llei d'Oportunitats en Educació Superior ("Higher Education Opportunity Act") de 2008, que establia:
El terme DISSENY UNIVERSAL PER A L'APRENENTATGE fa referència a un marc científicament vàlid per guiar la pràctica educativa que: proporciona flexibilitat en les maneres en què la informació és presentada, en les maneres en què els estudiants responen o demostren els seus coneixements i habilitats, i en les maneres en què els estudiants són motivats i es comprometen amb el seu propi aprenentatge, i redueix les barreres en l'ensenyament, proporciona adaptacions, suports i desafiaments apropiats i manté altes expectatives d'èxit per a tots els estudiants, incloent aquells amb discapacitats i als que es troben limitats per la seva competència lingüística en l'idioma d'ensenyament.
Són un conjunt de principis per al desenvolupament curricular que afavoreixen la igualtat d'oportunitats a totes les persones per aprendre. El Disseny Universal per a l'Aprenentatge (DUA):
- Proposa atendre a la diversitat de l'alumnat i, des del principi, crear dissenys flexibles per a tots els estudiants.
- Redueixen les barreres, proporcionen suports, adaptacions i mantenen altes expectatives per a tots.
Xarxes Afectives: Per Què Aprenem?
Implicació: Presentar estratègies per:
- Fomentar l'interès i la motivació per a l'aprenentatge.
- Mantenir l'esforç i la persistència.
- Donar opcions d'autoregulació...
Alumnes motivats i amb iniciativa.
Xarxes Estratègiques: Què Aprenem?
Representació: Proporcionar:
- Opcions per a la percepció.
- Diferents llenguatges.
- Opcions per a la comprensió...
Alumnes informats i amb recursos.
Xarxes Estratègiques: Com Aprenem?
Acció i Expressió: Oferir:
- Oportunitats per a l'acció, l'expressió, la manipulació i l'experimentació.
- Diferents formes d'expressió i accessibilitat.
- Opcions per a les funcions executives...
Alumnes amb estratègies per a lograr els objectius.