Disseny de Programes d'Activitats Físiques i Esportives
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,14 KB
Planificació
Plantejament del treball a realitzar, dins d'un temps i espai determinat de manera global. Són les "línies mestres a seguir" al programa d'activitats físiques i esportives (P/A), en un àmbit més ampli (+ que aspectes metodològics). Vénen donades per organismes oficials. El tècnic té poc marge de decisió (Departament d'Ensenyament, Ajuntament d'Esports, director tècnic, etc.).
Programació
Plantejament del treball a realitzar, dins d'un temps i espai determinat, de manera més concreta o detallada. Depenen de la "planificació". (Únicament fa referència a aspectes metodològics). Està dissenyada i elaborada completament pel tècnic, sota les línies marcades per la planificació.
Avantatges en Programar
- Dóna coherència
- Assegura progressió
- Optimitza el temps
- Redueix l'ansietat
- Dóna confiança
- Satisfà els responsables
El Procés de Programació
És el conjunt de procediments que utilitzem per a l'elaboració d'un programa. Consta de:
- Diagnòstic inicial
- Objectius
- Continguts
- Activitats d'ensenyament-aprenentatge
- La temporalització
- Activitats i criteris d'avaluació
El Diagnòstic Inicial. DAFO
Debilitats (punts dèbils de la nostra organització)
La qualitat dels seus tècnics és molt limitada en la majoria de casos, principalment en les etapes en què els nens són més petits i necessiten una millor formació. Els pocs recursos econòmics que tenen per a fer front a tots els pagaments i costos de tota la temporada. La pujada anual de la quota d'inscripció per tal de fer front a tots els pagaments i quedar sense deutes provoca malestar entre els diferents pares dels jugadors. Cap dels tres coordinadors és llicenciat en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport, i les poques nocions que tenen sobre la planificació han estat per vivències pròpies dins de l'esport.
Fortaleses (punts forts de la nostra organització)
L'Escola de Futbol Sant Feliu és l'entitat del poble que té més nens inscrits que qualsevol altre club de qualsevol altra modalitat en el poble. Gaudeix de dos camps de futbol per a fer front a tota la demanda futbolística que hi hagi i que pugui augmentar en un futur. És filial de dos equips amateurs (un de superior categoria que l'altre), fet que permet la continuïtat en el futbol de la majoria de jugadors independentment del nivell d'aprenentatge. El personal (junta directiva, coordinadors i entrenadors) estan predisposats i motivats a fer coses, fet que permet un bon potencial de recursos humans. És l'únic equip de futbol que es troba al poble. Actualment, ja és l'entitat de futbol amb més qualitat que es troba entre els pobles veïns més propers (possibilitat que els jugadors amb més nivell dels pobles veïns vulguin venir a jugar al nostre club).
Amenaces (Aspectes externs que poden afectar negativament)
Els jugadors de més qualitat solen marxar als clubs més potents de les comarques de Girona. La possibilitat de créixer en quant a nombre de jugadors és limitada a causa de ser un poble amb només 18.000 habitants.
Oportunitats (Aspectes externs que ens poden beneficiar)
El fet de tenir mar i muntanya en el mateix poble, dóna més possibilitats a crear activitats lúdiques futbolístiques per als nens més joves, a fora del camp de futbol (entrenament a la platja, a la muntanya...). Això pot atraure l'atenció de nous possibles jugadors a l'entitat. El futbol té actualment un gran reclam en la majoria de la societat. Cada camp de futbol té una zona determinada per a l'aparcament dels cotxes dels pares. Augment de la cultura i pràctica esportiva en la societat.
Establim Objectius
Els objectius són les capacitats que pretenem assolir.
Es redacten: verb infinitiu + complement directe + complement circumstancial.
Han de tenir les següents característiques:
- Comprensibles
- Ús de verbs concisos
- Reals
- Avaluables
- Assolibles
- Útils
Establim Continguts
Els continguts són els coneixements, habilitats, valors i actituds… que ens permeten adquirir les capacitats definides als objectius.
Procedimentals
Conjunt de tècniques, habilitats, estratègies, etc., que l'alumne utilitzarà en el seu P/A. Es redacten amb un substantiu.
Exemple: Utilització de la tècnica de qualsevol esport.
Concepturals
Conjunt de fets, coneixements teòrics, etc., que els nostres alumnes han de conèixer de cada tècnica o habilitat. Es redacten amb un substantiu i no s'inclou acció en l'enunciat.
Exemple: Reglament.
Actitudinals
Valors, normes, regles de conducta, etc., que els nostres alumnes haurien d'obtenir per aconseguir els objectius proposats. Es redacten amb un substantiu + valor o norma que vulguem aconseguir.
Exemple: Millora de l'esportivitat en la competició.
Activitats d'Ensenyament-Aprenentatge
L'activitat d'ensenyament-aprenentatge és un conjunt de tasques i exercicis orientats a l'assoliment d'un objectiu concret. És el mitjà pel qual entrem en contacte amb els alumnes i practicants. Hem d'escollir o crear les tasques que més s'ajustin a allò que volem aconseguir. Totes les activitats es redacten amb un substantiu.
La Temporalització
La temporalització és la distribució de les sessions, amb els continguts i activitats que hem plantejat prèviament.
Informa del nombre de sessions, de la durada, de la freqüència setmanal i la seva disposició en el temps.
És un timming, reflexat en un sol full i ha de ser útil i de lectura fàcil.
Avaluació - Seguiment (Didàctica actual)
Avaluar no és sinònim de mesurar.
Avaluar és un procés qualitatiu, és un mitjà més per aconseguir la fi.
Procés subjectiu: té en compte les diferències individuals dels alumnes.
Avaluació Inicial
Moment: Abans del P/A. Durant si l'alumne té continus fracassos.
Decissions: Reformar i adaptar objectius programats per millorar P/A.
Funció: Pronosticar.
Avaluació Formativa
Moment: Durant P/A.
Decissions: Regular i adaptar activitats programades a nivell i ritme de l'alumne.
Funció: Diagnosticar.
Avaluació Final
Moment: Al finalitzar un període llarg d'ensenyament.
Decissions: Classificar alumnes i agrupar-los per futurs aprenentatges.
Funció: Fer balanç.
Avaluació Subjectiva
Depèn exclusivament de la valoració del professor.
Avaluació Objectiva
Proves, resultats específics. L'opinió del professor no varia el resultat final.
Criteris d'Avaluació
Són els indicadors que ens permeten saber si s'han assolit o no els objectius plantejats al programa.
Cada objectiu ha de tenir la seva activitat, prova i/o test d'avaluació.
És aconsellable fer una avaluació inicial i una final com a mínim.