Disseny i Optimització del Projecte Lingüístic de Centre (PLC)
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,18 KB
Àmbits Clau en el Disseny del Projecte Lingüístic i Comunicatiu (PLC)
El PLC del Centre i el seu Espai Comunicatiu
- Parlar d’espai comunicatiu suposa que el centre entengui com un espai obert també l’entorn, les institucions socials, les famílies, etc. Ha de ser permeable a les dimensions plurilingües de la societat i a tots els espais que es creen al centre, a l’entorn i en el món. A més, l’ús de la tecnologia permet obrir les portes de les aules i els centres a l’exterior.
- Finalment, cal considerar una de les finalitats de l’ensenyament, que és la inclusió. Incorporar alumnes amb diferents maneres d’aprendre i acollir tot l’alumnat significa canviar la metodologia de l’ensenyament o les estructures de l’aula que fan possible la comunicació entre iguals i el professorat.
- Per tant, tot això també implica reestructurar els espais de l’escola i l’organització de manera que afavoreixi aquests objectius.
El Centre com a Espai d’Aprenentatge Comú
- En la societat del segle XXI, és habitual que en els centres i l’entorn es parlin diferents llengües i existeixi varietat cultural. Però aquesta realitat gairebé no es té en compte i els docents es mostren al marge d’aquest fet.
- El primer que s’ha de fer és delimitar amb claredat la situació sociolingüística que hi ha a l’entorn per ser conscients de la realitat plurilingüe i intercultural que tenim. Per això, cal precisar les varietats lingüístiques i els usos i pràctiques plurilingües dels diferents grups humans de l’entorn.
- A més, és important conèixer les competències i les habilitats dels alumnes, tant en les llengües d’escolarització com en altres.
- També és important fer partícips els alumnes en el procés de l’observació i percepció de la realitat sociolingüística. D’aquesta manera es consciencia l’alumnat de les llengües presents, de com les usa i quines relacions estableix amb elles i les persones amb qui les parla.
- Finalment, és important crear contextos en els quals s’utilitzin i s’aprenguin les diferents llengües tenint en compte aspectes metodològics, les actituds dels adolescents i les expectatives que es tenen respecte als beneficis dels aprenentatges.
- Per tal que es produeixin aquests canvis, hem de conscienciar-nos que les pràctiques no han de ser repetitives ni transmissores de manera tradicional. Els horaris han de permetre dur a terme pràctiques sense una estructura rígida que permetin dur a terme projectes didàctics que relacionin diverses llengües amb continguts curriculars.
Continguts que Estructuren la Progressió dels Aprenentatges
El PLC ha d’assegurar la coherència de la proposta pedagògica que adopta mitjançant:
- L'elecció d'un enfocament didàctic concret.
- L'organització dels continguts d’aprenentatge.
- L'establiment de la seva progressió.
Alternativa Competencial: Gèneres Discursius i Educació Literària
Per proposar una alternativa competencial, cal canviar els eixos de l’aprenentatge. Per aconseguir aquest propòsit, l’EMCR propugna:
- Organitzar l’ensenyament a partir dels gèneres discursius, que són els formats en què s’organitza la comunicació social, i que integren la diversitat textual, la diversitat de suports i els diferents àmbits d’ús.
- Per organitzar la progressió dels aprenentatges a partir dels gèneres discursius, cal considerar les característiques sociocomunicatives del gènere, els formats, les temàtiques, etc.
- La complexitat discursiva serà l’element definitori de la programació per adequar-se a les potencialitats d’avenç en l’aprenentatge.
- En aquesta progressió també cal tenir en compte l’educació literària. Un dels eixos principals ha de tractar sobre el desenvolupament de l’hàbit lector literari, tenint en compte que la literatura és un referent cultural clau en el desenvolupament de la competència plurilingüe i intercultural.