Disseny Centrat en l'Usuari (DCU) i Anàlisi de Requisits
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 7 KB
Disseny Centrat en l'Usuari (DCU)
El Disseny Centrat en l'Usuari (DCU) involucra als usuaris durant tot el procés de disseny i desenvolupament. Se centra a entendre als usuaris, les tasques que realitzen amb el sistema i els entorns en els quals s'usarà. Els usuaris poden ser clients, altres persones en l'organització amb interessos en el desenvolupament o usuaris finals. Es distingeix entre usuaris primaris i usuaris secundaris.
Principis del DCU
- Implicació activa dels usuaris.
- Assignació apropiada de funcions entre usuari i sistema.
- Iteració de solucions de disseny.
- Equips de disseny multidisciplinari.
Activitats en el DCU
- Entendre i especificar el context d'ús.
- Especificar els requisits de l'usuari i de l'organització.
- Produir solucions (prototips).
- Avaluar dissenys amb els usuaris a partir dels requisits.
Anàlisi de Requisits
Un requisit és una declaració sobre un futur producte que especifica què hauria de fer o com hauria de comportar-se. Els requisits es poden definir amb diferents nivells d'abstracció. Normalment s'obtenen mitjançant observació. Descriuen el que hauria de fer el sistema, no el com.
Tipus de Requisits
- Funcionals: què hauria de fer el sistema.
- No funcionals: restriccions sobre el sistema i el seu funcionament.
L'especificació de requisits de programari és el resultat de la fase d'anàlisi de requisits, és un document que arreplega tots els requisits d'una forma estructurada.
Anàlisi de Requisits d'Informació
Estudis Etnogràfics
Observar als usuaris mentre treballen en el seu lloc habitual. Conèixer què fan els usuaris i què els agrada.
Tipus d'Observació
- Observació directa: estudis de camp, estudis controlats. És fàcil i els resultats són interessants, però, només hi ha una oportunitat, és intrusiu i pot alterar el comportament.
- Observació indirecta: gravar en vídeo, captura de pulsacions, etc. Es captura tota la interacció, és més objectiu, però, l'anàlisi és costós, els usuaris poden sentir-se intimidats.
Resultat de l'Estudi Etnogràfic
Descripció d'activitats i llocs de treball, regles i procediments, fotografies, vídeos, entrevistes informals, diagrames, fluxos de treball, etc.
Estudis d'Usuaris
Estudiant als usuaris i el domini. Descriu i classifica als usuaris depenent de les seves característiques. Entrevista a usuaris reals o, si no és possible, a experts del domini. Extraure grups d'usuari i centrar el disseny.
Tipus d'Usuaris
- Usuaris novells: utilitzar ajudes, vocabulari restringit, missatges d'error, etc.
- Usuaris ocasionals experts: dificultats a retenir l'estructura. Menús ordenats, terminologia i seqüència consistents.
- Usuaris freqüents experts: requereixen respostes ràpides, realimentació breu, ús de macros i acceleradors.
Tipus d'Entrevistes
- Entrevistes a usuaris estructurades: conjunt predefinit de preguntes, fàcil de fer i analitzar.
- Entrevistes flexibles: alguns temes predefinits però sense seqüència donada, menys formal, s'obté més informació. L'entrevistat s'ha de sentir còmode, realitzar un petit estudi pilot, començar l'entrevista amb una pregunta oberta.
Consells per a Entrevistes
- No fer preguntes dirigides.
- Evitar preguntar què farien en un cas hipotètic.
- No fer preguntes binàries.
Qüestionaris
Amb preguntes obertes i tancades. Un qüestionari ha de ser entendible, tant curt com sigui possible, que capture la informació cercada, i donar opció a afegir comentaris.
Anàlisi de la Competència
Realitzar una llista de la competència, crear una taula comparativa, realitzar una presentació per a revisar resultats. Comparar l'app amb la competència.
Descrivint als Usuaris (Personas)
Són el model d'una persona, inclouen la motivació d'una persona, gustos, intencions, etc. Defineixen la seva actitud davant de les noves tecnologies. Inclouen dades personals i saber el que pensa.
Anàlisi de Tasques
Estudia què ha de fer un sistema i la funcionalitat que ha d'oferir als usuaris perquè aconsegueixin els seus objectius.
Conceptes Clave
- Objectiu: resultat final a obtenir.
- Tasca: conjunt estructurat d'activitats realitzades en algun ordre.
- Acció: operació o pas individual d'una tasca.
Obtenint Informació
Es pot obtenir informació sobre les tasques d'usuari mitjançant entrevistes, però també estudiant els errors més comuns, trobant maneres que tenen els usuaris de realitzar tasques, o trobant artefactes. Cal preguntar als usuaris.
Característiques de les Tasques
- Quant canvien les tasques.
- Freqüència de les tasques.
- Coneixement o destressa necessària per a realitzar-la.
- Com li afecta l'entorn.
- Restriccions temporals.
Escenari de Tasca
Una descripció narrativa d'una tasca tal com es realitza. Explicació de l'ús del sistema, personalitzades, detallada, inclou problemes.
Escenari d'Ús
Similar al de tasca però descriu l'ús previst del sistema. També se centren en els objectius dels usuaris, però posant l'accent en la interacció entre l'usuari i el sistema.
Casos d'Ús Concrets
Similars als escenaris de tasques però no estan personalitzats. Es poden escriure en dues columnes, una per a les accions de l'usuari i una altra per a les respostes del sistema.
Anàlisi Jeràrquica de Tasques
Consisteix a dividir les tasques en subtasques. Les subtasques s'agrupen com a plans que especifiquen com es realitza certa tasca en una situació real. Es centra en les accions físiques i observables. El punt de partida és un objectiu de l'usuari.
Ajust de les Tasques
Entorns físics, seguretat, social, d'organització, de suport a l'usuari.
Storyboards
Seqüència d'il·lustracions d'esdeveniments que expliquen una escena. S'usen per a descriure tasques. Normalment, es dibuixen a mà, mostren el flux de la interacció, mostren a les persones fent tasques per a aconseguir l'objectiu, no es dedica molt a dibuixar.
Han de transmetre:
- Situació: gent involucrada, entorn, tasca.
- Seqüència: passos a seguir.
- Satisfacció: motivació per a usar el sistema, què permet aconseguir, necessitats resoltes.
Avantatges
- Mostren com una interfície realitza una tasca.
- No implica l'ús de cap interfície d'usuari.
- Fan que dissenyadors i usuaris es posin d'acord.