Dislèxia, Disortografia i Disgrafia: Dificultats d'Aprenentatge

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,84 KB

Dislèxia i Trastorns de l'Aprenentatge

Dislèxia (trastorn de l’aprenentatge): auditiu, lectura, escriptura, càlcul, visoespacial, verbals i psicomotors.

  • Disortografia: faltes d’ortografia.
  • Disgrafia: forma de les lletres.
  • Discalcúlia: incapacitat de comprendre processos matemàtics simples.

Dificultat Lectora

Distorsions, substitucions, addicions o bé omissions de paraules. Absència de ritme en lectura de paraules i confusions (ex. sacra-sacar), invencions de les lletres i barreja de sons. Necessita tractament especial per millorar la lectura. Confon lletres a nivell social i sorolls a nivell auditiu.

Dificultats en l'Escriptura

Alteració de paraules, confusió de lletres, omissions, escriptura en mirall, alteracions a l'estructura gramatical, dificultats en l'elaboració de textos, problemes a la conjugació dels verbs, pobresa de vocabulari.

Dificultat en la Parla

Pobresa de vocabulari, dificultat d’expressió, problemes conjugació verbal, frases curtes i simples, problemes de comprensió.

Dificultat en el Càlcul

Dificultats en l'ordre dels números, seguir les regles de càlcul, problemes de raonament, no poden fer càlculs de cap, no aprenen les taules de multiplicar.

Dificultats Psicomotrius

No diferencien dreta i esquerra, problemes manipulació d’objectes, afecta més als esquerrans.

Causes de la Dislèxia

Alteració dels mecanismes d’adquisició del llenguatge de base neurobiològica, genètic un 40%, falten estudis científics.

Prevalença

80% dels diagnòstics i entre 60-80% són nens.

Problemes Associats

Baixa autoestima, depressió i ansietat, problemes de comportament, fracàs escolar.

Primers Indicis

Poden aparèixer en la parla i al llenguatge - dilàlies o problemes articulatoris, vocabulari pobre, manca d’expressió verbal, comprensió verbal deficient. Psicomotricitat- retard de l’estructuració i esquema corporal, dificultats sensoperceptives i confusió entre colors, formes, mides i posicions, poca destresa motriu.

Evolució

Llegeixen i escriuen més tard i amb més dificultats, els problemes comencen quan el nen fa servir la lectoescriptura per aprendre coses noves, els nens que reben tractament superen el problema.

Avaluació

Recollir informació sobre aspectes generals del desenvolupament del nen, el seu historial educatiu, la possible existència de problemes mèdics, socials o bé emocionals, valorar aspectes neuropsicològics i aspectes psicolingüístics.

Com Són a Classe?

No comprenen els exercicis, no demanen ajuda, s’acostumen a no entendre res, distracció amb facilitat, molesten als companys, no fan les tasques per por al fracàs, lents en fer deures.

Orientacions per al Professorat

No fer sortir a l’alumne a la pissarra, no llegir en veu alta, evitar exercicis competitius, avaluacions no col·lectives, assegurar-se que compren les preguntes, no preguntar res a classe, donar més temps per fer exercicis, en la correcció no penalitzar ratllades ni mala lletra, permetre bolis esborrables, no tolerar burles.

Disortografia: combinació de deficiències a l’hora de composar textos escrits - errors gramaticals, organització pobre de paràgrafs, faltes d’ortografia, no usen regles gramaticals, dificultats per expressar idees, pobresa vocabulari.

  • Errors caràcter viso-auditiu: canvien lletres per unes altres.
  • Errors contingut: dificultat per separar seqüències gràfiques.
  • Errors regles d’ortografia: no puntuació, no majúscula, “aba”.

La dislèxia implica errors en lectura i escriptura però la disortografia només en l’escriptura.

Tractament de la Disortografia

Realització de les mateixes tasques que en la dislèxia.

Disgrafia

Mala lletra, no millora amb cal·ligrafia, afecta la forma de les paraules.

Manifestacions de la Disgrafia

  • Postura gràfica incorrecta
  • Suport inadequat del llapis
  • Ritme d’escriptura molt lent
  • Tamany de les lletres gran o petit
  • Forma irreconeixible
  • Lletres deslligades o apinyades

Avaluació de la Disgrafia

Subtest TALE, test grafomotor de Ajuriaguerra. Es fan proves avaluades pel professor i fer reeducació psicomotora (relaxació global i segmentària), reeducació psicomotora (coordinació de les mans), reeducació visomotora (coordinació òculo-manual), reeducació del grafisme (correcció forma, tamany, inclinació, espaiament).

Trastorn de l'Aprenentatge del Càlcul

Problemes de càlcul: suma, resta, multiplicar i dividir.

Entradas relacionadas: