Dislèxia, Disortografia i Disgrafia: Dificultats d'Aprenentatge
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,84 KB
Dislèxia i Trastorns de l'Aprenentatge
Dislèxia (trastorn de l’aprenentatge): auditiu, lectura, escriptura, càlcul, visoespacial, verbals i psicomotors.
- Disortografia: faltes d’ortografia.
- Disgrafia: forma de les lletres.
- Discalcúlia: incapacitat de comprendre processos matemàtics simples.
Dificultat Lectora
Distorsions, substitucions, addicions o bé omissions de paraules. Absència de ritme en lectura de paraules i confusions (ex. sacra-sacar), invencions de les lletres i barreja de sons. Necessita tractament especial per millorar la lectura. Confon lletres a nivell social i sorolls a nivell auditiu.
Dificultats en l'Escriptura
Alteració de paraules, confusió de lletres, omissions, escriptura en mirall, alteracions a l'estructura gramatical, dificultats en l'elaboració de textos, problemes a la conjugació dels verbs, pobresa de vocabulari.
Dificultat en la Parla
Pobresa de vocabulari, dificultat d’expressió, problemes conjugació verbal, frases curtes i simples, problemes de comprensió.
Dificultat en el Càlcul
Dificultats en l'ordre dels números, seguir les regles de càlcul, problemes de raonament, no poden fer càlculs de cap, no aprenen les taules de multiplicar.
Dificultats Psicomotrius
No diferencien dreta i esquerra, problemes manipulació d’objectes, afecta més als esquerrans.
Causes de la Dislèxia
Alteració dels mecanismes d’adquisició del llenguatge de base neurobiològica, genètic un 40%, falten estudis científics.
Prevalença
80% dels diagnòstics i entre 60-80% són nens.
Problemes Associats
Baixa autoestima, depressió i ansietat, problemes de comportament, fracàs escolar.
Primers Indicis
Poden aparèixer en la parla i al llenguatge - dilàlies o problemes articulatoris, vocabulari pobre, manca d’expressió verbal, comprensió verbal deficient. Psicomotricitat- retard de l’estructuració i esquema corporal, dificultats sensoperceptives i confusió entre colors, formes, mides i posicions, poca destresa motriu.
Evolució
Llegeixen i escriuen més tard i amb més dificultats, els problemes comencen quan el nen fa servir la lectoescriptura per aprendre coses noves, els nens que reben tractament superen el problema.
Avaluació
Recollir informació sobre aspectes generals del desenvolupament del nen, el seu historial educatiu, la possible existència de problemes mèdics, socials o bé emocionals, valorar aspectes neuropsicològics i aspectes psicolingüístics.
Com Són a Classe?
No comprenen els exercicis, no demanen ajuda, s’acostumen a no entendre res, distracció amb facilitat, molesten als companys, no fan les tasques per por al fracàs, lents en fer deures.
Orientacions per al Professorat
No fer sortir a l’alumne a la pissarra, no llegir en veu alta, evitar exercicis competitius, avaluacions no col·lectives, assegurar-se que compren les preguntes, no preguntar res a classe, donar més temps per fer exercicis, en la correcció no penalitzar ratllades ni mala lletra, permetre bolis esborrables, no tolerar burles.
Disortografia: combinació de deficiències a l’hora de composar textos escrits - errors gramaticals, organització pobre de paràgrafs, faltes d’ortografia, no usen regles gramaticals, dificultats per expressar idees, pobresa vocabulari.
- Errors caràcter viso-auditiu: canvien lletres per unes altres.
- Errors contingut: dificultat per separar seqüències gràfiques.
- Errors regles d’ortografia: no puntuació, no majúscula, “aba”.
La dislèxia implica errors en lectura i escriptura però la disortografia només en l’escriptura.
Tractament de la Disortografia
Realització de les mateixes tasques que en la dislèxia.
Disgrafia
Mala lletra, no millora amb cal·ligrafia, afecta la forma de les paraules.
Manifestacions de la Disgrafia
- Postura gràfica incorrecta
- Suport inadequat del llapis
- Ritme d’escriptura molt lent
- Tamany de les lletres gran o petit
- Forma irreconeixible
- Lletres deslligades o apinyades
Avaluació de la Disgrafia
Subtest TALE, test grafomotor de Ajuriaguerra. Es fan proves avaluades pel professor i fer reeducació psicomotora (relaxació global i segmentària), reeducació psicomotora (coordinació de les mans), reeducació visomotora (coordinació òculo-manual), reeducació del grafisme (correcció forma, tamany, inclinació, espaiament).
Trastorn de l'Aprenentatge del Càlcul
Problemes de càlcul: suma, resta, multiplicar i dividir.