El Discòbol de Miró: Escultura Clàssica Grega i el Moviment

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,54 KB

El Discòbol de Miró: Anàlisi d'una Obra Clàssica

L'escultura coneguda com el Discòbol va ser creada per Miró, un dels escultors més importants de la Grècia clàssica. Va ser construïda cap al 460 a.C., en un moment en què els grecs van considerar injusta la monarquia i van voler instaurar la democràcia.

Context Històric i Cultural de la Grècia Clàssica

L'Atenes de Pèricles i l'Emergència de la Democràcia

Aquesta democràcia va començar després de les Guerres Mèdiques, quan l'Atenes de Pèricles va vèncer. A més, els grecs van inventar la filosofia, i van aparèixer figures tan importants com:

  • Filòsofs: Sòcrates, Plató i els sofistes.
  • Historiadors: Heròdot i Tucídides.
  • Dramaturgs:
    • Tragèdia: Sòfocles, Èsquil i Eurípides.
    • Comèdia: Aristòfanes.

Descripció i Simbolisme del Discòbol

Material, Estil i Ubicació Actual

Aquesta escultura exempta, l'original de la qual era de bronze i la còpia romana de marbre, representa l'estil clàssic. Avui en dia es troba guardada al Museu Nazionale Romano (Roma). Les representacions d'atletes destacaven per tenir el cabell curt i rinxolat, ja que això era el que els distingia de la gent pobre (camperols, pagesos).

La Figura de l'Atleta: Jacint i el Mite d'Apol·lo

El Discòbol és la imatge d'un jove atleta, Jacint, que va morir en uns jocs dedicats al déu Apol·lo. Miró el va representar en el segon temps de l'acció, és a dir, en el moment en què, a més de balancejar el disc, l'atleta feia una volta amb tot el cos girant sobre si mateix. D'aquesta manera, afegeix tot el pes del cos a l'esforç muscular que fa en llançar el disc. En l'època clàssica, les divinitats i els atletes eren presentats com a models de bellesa ideal.

Innovació Artística i Tècnica de Miró

El Moviment Capturat: Postura, Equilibri i "Rhythmos"

Miró va veure la possibilitat d'expressar tota la força en un moviment. Aquesta escultura trenca amb els principis bàsics de frontalitat i rigidesa de l'escultura arcaica i reflecteix la inquietud de l'artista per mostrar el moviment, que aconsegueix mitjançant la postura del personatge. Vist de perfil, el cos descriu una "S" que es combina amb l'arc que descriuen els braços estesos. Malgrat la violència dinàmica que expressa l'acció, es mostra un equilibri, ja que el braç que manté el disc fa de contrapès a la cama en la qual es recolza l'altre braç. D'aquesta manera, l'escultura no necessita cap suport per aguantar-se, cosa de la qual no es podrà prescindir en la còpia de marbre. Aquesta ordenació de les línies en moviment es coneix amb el nom de rhythmos.

Ruptura amb la Rigidesa de l'Escultura Arcaica

Gràcies a la seva obra, Miró va influenciar molt els vasos de ceràmica pintats i les estàtues de bronze. Tant en la ceràmica com en les obres menors, l'artista gaudia de més llibertat creativa i facilitat tècnica. A més, podia proposar solucions formals més avançades que després podien ser reproduïdes en marbre.

L'Herència i Influència del Discòbol de Miró

Finalment, amb el Discòbol, Miró va fer un pas important en l'estudi del moviment escultòric. Aspectes com la tensió muscular o la interacció de l'obra amb l'espai circumdant van ser innovacions decisives per al futur de l'escultura.

Entradas relacionadas: