El Discòbol de Miró: Anàlisi i Context de l'Escultura Clàssica Grega
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,43 KB
Discòbol de Miró
Documentació General
- Nom: Discòbol
- Escultor: Miró
- Cronologia: 460 aC
- Localització actual: Museo Nazionale Romano delle Terme (còpia Lancelotti)
- Estil: Grec Clàssic
- Materials utilitzats: Bronze (còpia: marbre)
- Tècnica constructiva: Fosa (còpia: talla)
- Tema: Un atleta representat en el moment precís de llançar el disc.
Context Històric i Cultural
Aquesta escultura pertany a l'època clàssica (447-432 aC), un període de gran esplendor per a Grècia. L'època més important va ser durant el govern de Pèricles a Atenes, que era la ciutat més rellevant i on predominava el sistema democràtic. A finals d'aquesta etapa, van tenir lloc les Guerres del Peloponès entre Atenes i Esparta, en les quals van participar gairebé totes les polis gregues, aliades a un o altre bàndol. Aquestes guerres van posar fi a l'hegemonia d'Atenes. Durant aquest període, es van construir els edificis de l'Acròpolis. Posteriorment, Macedònia va sotmetre les polis gregues. Pel que fa a l'art, en aquesta època predominen dues tendències principals: el naturalisme i la idealització.
Anàlisi Formal del Discòbol
Elements de Suport i Composició
Amb aquesta obra, Miró no buscava una representació literal de la realitat, sinó transmetre la impressió de moviment, més enllà de la posició real que adopten els llançadors de disc. Miró, en les seves escultures, va fer un gran esforç per convertir-se en l'artista del moviment.
Miró, a les seves obres, realitzava una composició feta a través de línies corbes i de triangles. El cap, els malucs i els peus del Discòbol formen una mitja circumferència que s'oposa a la que formen el braç que sosté el disc, l'altre braç i el peu. Hi ha una línia en ziga-zaga que va del disc fins a l'espatlla dreta, de l'espatlla dreta al maluc, del maluc al genoll i del genoll al peu.
Estil i Característiques
A la segona meitat del segle V aC, la ciutat d'Atenes va aconseguir l'hegemonia del món grec i va influir profundament en l'art. El Discòbol s'emmarca dins del classicisme inicial i per això encara mostra alguns trets del període arcaic. El somriure és semblant al dels kouroi, els cabells presenten rínxols estilitzats i el cap manté característiques de la immobilitat pròpia de l'estil arcaic.
L'original, perdut com moltes altres estàtues, era de bronze, ja que Miró preferia treballar-hi. El bronze permetia que la figura s'aguantés tota sola. A aquesta còpia de marbre, s'hi va haver d'afegir un tronc per mantenir la figura dreta.
Interpretació i Significat
El Discòbol representa un home idealitzat, amb una formació física excel·lent i una gran fortalesa. Miró va ser deixeble de dos escultors decisius: Fídies i Policlet.
Els escriptors antics el reconeixien com un dels iniciadors del realisme, tot i que es deia que no expressava les emocions. Una prova del realisme de l'artista va ser la seva famosa estàtua d'una vaca, situada a l'Acròpolis, que es podia confondre amb una de real.
Funció de l'Obra
El Discòbol, com la majoria d'obres gregues, era destinat a ser exposat en un recinte públic, perquè la gent el pogués contemplar i admirar.