Discapacitat Visual: Guia per a l'Educació Física
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,88 KB
Discapacitat visual: Qualsevol pèrdua visual de la persona. Tipus: Ceguesa de naixement, ceguesa tardana (té experiències visuals) i ceguesa de baixa visió (mai ha vist amb nitidesa la realitat que l'envolta).
La percepció visual és la capacitat per interpretar el que es veu, l'habilitat per processar i comprendre tota la informació rebuda a través del sentit de la vista. Facultats bàsiques:
- Coordinació visual-motriu: és la capacitat de coordinar la visió amb els moviments del cos o les seves parts.
- Percepció de la figura-fons: és la capacitat per diferenciar el que és el centre de la nostra atenció del que envolta aquest focus.
- Posició en l'espai: relació en l'espai d'un objecte respecte a l'espectador.
- Relacions espaials: capacitat d'un observador per rebre la posició de dos o més objectes en relació amb ell mateix i respecte els uns amb els altres.
Característiques Físiques
- Tenen una considerable velocitat en distàncies curtes i no estan molt capacitats per aguantar entrenaments llargs.
- Menor capacitat aeròbica, per això la progressió en proves de fons és més lenta.
- Els valors en consum d'oxigen són menors als dels vidents.
- Els nivells de força a l'iniciar la pràctica esportiva són també menors, per tant, és necessari començar aviat el desenvolupament d'aquesta qualitat.
- Un cec haurà de tenir més temps de recuperació per treballar a la mateixa intensitat que un vident.
- El volum d'entrenament ha de ser menor que en un vident a la primera etapa, fins que no s'aconsegueixi una base de condició física.
Adaptacions de l'Espai
- La desorientació provoca desmotivació i rebuig als jocs.
- La por als xocs pot condicionar la motivació i la velocitat de desplaçament.
- Els recursos plantejats van encaminats a millorar la seva autonomia.
Les adaptacions de l'espai fan referència a 3 àmbits:
- Àmbit sonor: conèixer els sorolls de l'espai.
- Àmbit tàctil: consciència de les textures de les parets, terra.
- Àmbit visual: donar a conèixer els diferents colors de parets, portes i materials i la seva localització espaial. Informar de l'orientació dels punts de llum (finestres, focus...).
Adaptacions del Material
La por i el desconeixement poden ser causa de rebuig, així com també materials durs. Cal una familiarització prèvia dels materials abans d'iniciar un joc.
Àmbit Visual del Material
- Tenir en compte el tipus de visió de l'alumne (si molesta l'excés de llum o no).
- Utilitzar el color que millor vegi l'alumne de baixa visió en contrast amb el terra i parets i col·locar cons o materials grans com a ajuda als jocs.
- Als jocs de precisió, col·locar paper o cinta adhesiva d'alt contrast al punt de precisió.
- Als jocs de persecució, utilitzar petos de colors llampants.
Àmbit Tàctil del Material
- Utilitzar pilotes grans: faciliten el domini.
- Utilitzar pilotes i cordes toves i de tacte i olor agradable per facilitar el seu control i acceptació.
- Als jocs de persecució en els quals cal acompanyament, utilitzar una corda per fer-ho.
- Si el material té una orientació determinada, marcar-lo amb cinta o xinxeta per facilitar-ne l'ús.
- Utilitzar els “allarga mà” als jocs de persecució.
El So dels Materials
- Utilitzar pilotes sonores.
- Es poden posar picarols dins del material a utilitzar per facilitar-ne l'ús.
- Es pot colpejar el material que volem que localitzi el nen, facilitant la seva orientació.
Adaptacions de la Normativa i la Tàctica
- Permetre les posicions de protecció i el contacte per a la localització i seguiment dels companys.
- Utilitzar palmades i sons de localització.
- Permetre els jocs agafats de la mà d'un company.
- Augmentar o disminuir els temps de possessió de la pilota o del joc.
- Modificar els sistemes de puntuació per evitar el fracàs.
- Fer complir el reglament, ja que així hi ha aturades que permeten al nen cec resituar-se.
- Incloure noves normes per ajudar o donar seguretat i augmentar la motivació.
- Obligatorietat de passar la pilota al menys una vegada al nen cec.
- Participació del nen amb cada equip per igualar la situació.
Tàctica
- En alguns jocs, la defensa en zona restringeix els espais i facilita el control.
- L'assignació de tasques durant el joc també pot ajudar al nen cec.
- Es pot col·locar a un company a prop del nen de baixa visió per facilitar la seva tasca i augmentar el rendiment de l'equip.
El Llenguatge
- Procurar verbalitzar les descripcions i instruccions, donant més informació oral.
- El llenguatge s'ha d'adaptar al coneixement dels nens de la realitat social, del seu cos i de les possibilitats de moviment.
- Pactar un llenguatge comú que defineixi i precisi els moviments corporals amb poques explicacions.
- Llenguatge precís.
- Utilitzar el to de veu com a eina de motivació.
Les Habilitats
- Modificar la forma de desplaçament dels companys per igualar la diferència.
- Modificar les habilitats a realitzar, simplificant-les pel nen cec o dificultant-les per a la resta dels nens.
Altres Orientacions Didàctiques
- Acompanyaments: el nen cec agafa el colze del nen vident i es situa lleugerament rere seu.
- Tècnica de protecció: per anticipar obstacles, evitar o minimitzar xocs i facilitar l'orientació. Una mà segueix la paret o objectes i l'altra va estesa al davant a l'alçada del pit (colze en flexió i palmell enfora).
- Recepció pilotes: la mà menys hàbil a l'alçada de la cara, a un pam i amb el palmell enfora, cos de costat i la mà hàbil en protecció baixa.
- Orientació indirecta: la posició que ocupa l'educador durant el joc pot servir d'orientació al nen cec.
Factors de Realització de Programes
- Moment de l'aparició de la ceguesa.
- Actitud enfront la deficiència.
- Ritme progressiu o no de la malaltia.
- Presència d'una altra malaltia associada.
- Característiques de la resta visual si n'hi ha.
Patologies Freqüents
- Patologia corneal.
- Cataractes.
- Glaucoma.
- Miopia degenerativa.
- Atròfia del nervi òptic.
- Patologia retinària: degeneracions, despreniments...
Grups de Baixa Visió
- Visió perifèrica, central i borrosa.