Discapacitat: Tipus, Característiques i Adaptació a l'Esport

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 12,08 KB

Jocs Motrius Sensibilitzadors

Objectius:

  • Prendre consciència de les limitacions de les persones amb dificultats.
  • Experimentar aquestes limitacions en primera persona.
  • Valorar les pròpies capacitats.

Paràlisi Cerebral

Espai

  • Delimitar l'espai.
  • Terreny llis.
  • Variar distàncies (augmentar-les per als jugadors sense discapacitat).
  • Refugis.
  • Lluny de parets.

Material

  • Tou.
  • Alternatiu o adaptat (canaletes).
  • Cadires.
  • Caminadors.

Normativa

  • Modificar el reglament.
  • Variar la puntuació.
  • Donar poders.
  • Comptar en veu alta.

Habilitats

  • Modificar formes de desplaçament.
  • Modificar habilitats.

Altres Orientacions

  • Grup reduït.
  • Speaker.

Dèficit Intel·lectual

Espai

  • Espais indefinits, flexibles.

Material

  • Pocs objectes, per no crear dispersió.
  • Objectes grans.
  • Deixar manipular-los.

Normativa

  • Jocs curts.
  • Per a jocs complexos: explicació general i suport constant.
  • Fàcil puntuació.

Tàctica

  • Temps per pensar.

Habilitat

  • Habilitats senzilles.

Altres Orientacions

  • Llenguatge clar.
  • Paciència.

Dèficit Visual

Espai

  • Orientació.
  • Descripció de l'espai.
  • Punts d'orientació.
  • Adaptacions:
    • Àmbit sonor.
    • Àmbit tàctil.
    • Aspectes visuals: focus, colors.
  • Refugis.

Material

  • Color, mida i material.
  • Àmbit tàctil: mida, materials tous, corda.
  • Àmbit sonor: adaptacions de pilotes, elements fixos.

Normativa

  • Posició de protecció i contacte.
  • Sons de localització.
  • Guia.

Tàctica

  • Tasques concretes.

Llenguatge

  • Jugar amb els tons.

Habilitats

  • Modificar formes de desplaçament.
  • Modificar habilitats.

Altres Orientacions

  • Acompanyants.
  • Tècniques de protecció.

Introducció a la Discapacitat

Normalitat

  • Estadística: Allò que engloba la majoria. Segons Gauss, allò que té més quantitat de gent; els extrems no serien normals (Campana de Gauss).
  • Societat: Allò que fan o pensen un grup de persones en un entorn sobre una cosa.

Normalització

Fer normal la vida i l'entorn de les persones amb discapacitat (drets, deures, recursos, informació, accessibilitat, feines, oci, integració).

Fases del Procés d'Integració

Segons Sticker:

  1. Agregació: Estic però no aporto res (relacions socials).
  2. Integració: Aporto coses al grup.
  3. Segregació: Lluny de les idees del grup (segregació → marginació → exclusió).

Segons Soder:

  1. Integració física: Comparteixen recursos, però no hi ha contacte.
  2. Integració funcional: Comparteixen el mateix espai i horari.
  3. Integració social: Comparteixen espai i fan relacions socials.
  4. Integració en societat: Relacions personals en un grup que es fan extensibles a altres grups.

Salut

Estat de perfecte benestar físic, psíquic i social (no només absència de malaltia).

Deficiència

Pèrdua o anomalia d'una estructura o funció psicològica, fisiològica o anatòmica.

Discapacitat

Absència de la capacitat de realitzar una activitat.

Minusvalidesa

Situació de desavantatge per a un individu determinat, conseqüència d'una deficiència o discapacitat que limita o impedeix el desenvolupament d'un rol.

Descripció i Anàlisi de les Discapacitats

Funció de l'Home Sa

  • Funcions informàtiques: Psíquica, ordres, comunicació.
  • Funcions energètiques: Fabricació, producció, transformació de l'energia.
  • Funcions mecàniques: Locomoció, postura.

Causes de les Disfuncions

  • Internes: Genètica, psíquiques, vasculars, endocrines, tumors.
  • Externes: Accidents, virus, ingestió.

Causes de les Disfuncions en el Temps

  • Congènites.
  • De creixement.
  • D'envelliment.

Classificació de les Discapacitats

  1. Dèficit Intel·lectual:
    • Funcionalment inferior.
    • Limitacions en dues o més àrees d'habilitat adaptativa: comunicar, vida a la llar, habilitats socials.
  2. Discapacitats Sensorials:
    • Visuals: Ambliopia, ceguesa.
    • Auditives: Hipocúsia, sordesa.
  3. Discapacitats Físiques:
    • Motrius: Estables, progressives.
    • Fisiològiques-orgàniques: Diabetis, cardiopaties, artrosi.

Discapacitats Sensorials

Discapacitats Visuals

  • Ceguesa legal.
  • Ceguesa total: No distingeix llum o forma d'una mà a 1m.
  • Discapacitat visual: Resta de ventall fins a 1/10 de la visió normal.
  • Ceguesa congènita: Mai ha vist imatges.
  • Ceguesa tardana: S'han experimentat imatges.

Elements de la funció visual:

  • Agudesa visual: Nitidesa amb què veiem.
  • Camps visuals: Percepció de l'entorn (CV superior, inferior, nasal, temporal).
  • Visió binocular: Relleu.
  • Visió dels colors.

Categories en els esports:

  • B1: Cecs totals.
  • B2: Cecs parcials.
  • B3: Agudesa visual superior a 2/60 fins a 6/60.

Esports per a cecs (FDCE):

  • Escacs: Adaptar tauler i peces.
  • Ciclisme tàndem: Beneficis físics, afectius, integradors i socials.
  • Esquí: Normes per al guia: bon nivell tècnic, conèixer grau de discapacitat, evitar sobreprotecció, respectar la voluntat, transmetre ordre i confiança.
  • Futbol sala: Gespa artificial o ciment, pegats oculars, goalball.
  • Judo: Treball de l'equilibri, informació tàctil.
  • Muntanya: Barra direccional de longitud entre 2,5 i 3m de fusta. Barra al cantó de la vall.
  • Natació: Moviments lents, millora l'esquema corporal, millora el desenvolupament muscular, la no gravetat permet fer moviments més difícils.
  • Tir: Integració social, orientació, equilibri.

Discapacitats Auditives

  • Hipocúsia: 40-75 dB.
  • Sordesa: >75 dB.

Causes de les discapacitats auditives:

  • Hereditàries.
  • Adquirides:
    • Prenatals.
    • Perinatals.
    • Postnatals.

Tipus de sordesa:

  • Sordesa de transmissió: Deficiència en l'oïda externa o mitjana.
  • Sordesa de percepció: Deficiència en l'oïda interna.

Recomanacions per a conduir activitats amb persones sordes:

  • Treure partit de la lectura labial.
  • Atenuar sorolls.
  • Anticipar nous conceptes.
  • Recursos visuals.
  • Llenguatge de signes.
  • En cas de no aprenentatge:
    • No repetir insistentment.
    • No facilitar la resposta.
    • Tenir en compte la fatiga.
    • Articular clarament sense alçar la veu.
  • Ajuts protèsics.

Lesió Medul·lar

Discapacitat física originada per la secció total o parcial de la medul·la espinal.

Àrees d'afectació:

  • C3-C4-C5: Tetraplegia: dependència total.
  • C6-C7: Tetraplegia: debilitat a les mans.
  • C8-T1: Tetraplegia/Paraplegia: camina amb aparells.
  • T2-T5: Volum respiratori reduït, independent.
  • T6-T10: Independència AVD (Activitats de la Vida Diària).
  • T11-L3: Independència absoluta, cadira de rodes.
  • L4-S2: Independència absoluta a casa i a fora, bastó.

Complicacions secundàries:

  • Alteració de la termoregulació.
  • Úlcera per pressió.
  • Contractures.
  • Dificultat respiratòria.
  • Osteoporosi.

Esports adaptats per a LM:

Natació, bàsquet, rugbi, atletisme, tir amb arc, hoquei, halterofília.

Poliomielitis

Infecció vírica que es produeix fins als 2-3 anys. Aquest virus afecta les neurones de la medul·la espinal. El múscul està sa però no rep les ordres correctament (problema de mobilitat).

Objectius de l'Activitat Física en Poliomielitis:

  • Mantenir la mobilitat articular.
  • Mantenir la força dels músculs no afectats.
  • Enfortir les fibres musculars parcialment atrofiades.
  • Enfortir els músculs substituts o auxiliars.

Paràlisi Cerebral

Lesió no evolutiva al cervell que crea problemes de control motor, to muscular, postura, moviment, parla, visió.

Alteracions del to muscular:

  • Espasticitat: Hipertònia muscular que afecta músculs flexors i extensors.
  • Atetosi: Manca de coordinació en moviments voluntaris.
  • Atàxia: Dificultat en l'equilibri i el to muscular.
  • Rigidesa: Hipertònia muscular que afecta tots els músculs.
  • Tremolor: Moviments involuntaris.

Espina Bífida

Discapacitat física originada per un dèficit de tancament neuronal de la medul·la en el període embrionari.

  • EB Oculta: Algunes vèrtebres no estan ben tancades.
  • EB Meningocele: Part externa de les vèrtebres esquerdada i les meninges hi surten.
  • EB Mielomeningocele: Part externa esquerdada, medul·la i meninges hi surten.

Traumatisme Cranioencefàlic

Traumatisme al crani. Seqüeles similars a la Paràlisi Cerebral (PC) amb origen diferent.

Amputacions

Secció d'una extremitat.

Qualitats del monyó:

  • Llargada adient.
  • Potència muscular.
  • Estat de la pell que el cobreix.
  • Subjecció.
  • Bona circulació arterial i venosa.

Patologies del monyó:

  • Incongruència entre el monyó i l'encaix de la pròtesi.
  • Síndrome del membre fantasma.
  • Esperons ossis.

Esclerosi Múltiple

Malaltia degenerativa que afecta la mielina que recobreix la neurona (afecta la transmissió de la informació a través de les neurones).

Esclerosi Lateral Amiotròfica

Malaltia degenerativa de les neurones motores, caracteritzada per l'atròfia dels braços i cames fins a afectar tot el cos.

Distròfia Muscular

Conjunt de malalties que provoquen l'envelliment de les cèl·lules musculars (pèrdua de força i falta de to muscular).

  • Distròfia muscular de Duchenne: Malaltia congènita caracteritzada per l'atròfia simètrica i progressiva dels músculs pelvians i de les EEII (Extremitats Inferiors) fins a arribar a la musculatura involuntària. Inici als 3-5 anys, mort als 10-15 anys.
  • Distròfia muscular de Becker: Malaltia degenerativa crònica caracteritzada per la debilitat progressiva.

Objectius de l'Activitat Física:

  • Millorar, mantenir o retardar la pèrdua muscular.
  • Evitar i reduir contractures i deformacions.
  • Estimular la independència.

Entradas relacionadas: