Discapacitat Sensorial: Visual i Grups de Baixa Visió
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,69 KB
DISCAPACITAT SENSORIAL: VISUAL
Definició. Pèrdua important en capacitat de visió d'un individu.
Tipus.
- Ceguesa total (B1) → absència total de visió o simplement percepció lluminosa. No és capaç d'anticipar-se a un obstacle a una velocitat moderada.
- Ceguesa parcial (B2) → ceguesa amb una resta visual que permet l'orientació a la llum i la percepció de masses, cosa que facilita molt el desplaçament i l'aproximació al món extern.
Fases de la funció visual.
- Percepció → arribada a l'estímul lluminós a la retina. És necessària la integritat del globus ocular i una sèrie de mecanismes accessoris com la detecció de l'objecte a l'espai, la seva fixació i l'estabilitat de la imatge a la retina.
- Transformació → es transforma l'estímul lluminós en energia elèctrica per una sèrie de reaccions químiques.
- Transmissió → transmissió dels estímuls elèctrics ja codificats a través de la via òptica fins a arribar al còrtex occipital.
- Interpretació de la imatge → descodificació de tots els estímuls que arriben al còrtex visual; de la unió de tots ells es forma una imatge visual.
Aspectes que la configuren.
- Agudesa visual → capacitat de l'ull de percebre la figura i la forma dels objectes. Ens permet la discriminació fina i el detall.
- Camp visual → espai en el qual poden ser vistos els objectes mentre la mirada es manté fixa en un punt determinat.
- Visió cromàtica → capacitat de l'ull per percebre els colors.
- Sentit lluminós → qualitat de l'ull per a distingir diferents intensitats d'il·luminació.
GRUPS DE BAIXA VISIÓ
Persones amb visió perifèrica
– Presenten afectació a zona central de la retina, responsable de percepció del detall dels objectes.
– Dificultat per lectoescriptura i per reconèixer les fisonomies de la gent.
– No tenen problemes per moure's per l'espai, orientar-se i desplaçar-se sense ajuda.
Persones amb visió central
– Zona afectada és la perifèria de la retina que és la responsable de la visió nocturna i de l'orientació en l'espai.
– Presenten reducció del camp perifèric amb problemes de mobilitat i orientació.
– Bona conservació de la percepció fina i el detall.
Persones amb visió borrosa
– L'opacitat de la còrnia, del cristal·lí o altres causes.
– No tenen problemes de mobilitat però han d'apropar-se molt per veure el detall o accedir a la lectoescriptura.