Discapacitat Intel·lectual: Factors, Habilitats i Intervenció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,89 KB

Discapacitat Intel·lectual

Factors Prenatals

Biomèdics:

  • Alteracions metabòliques
  • Infeccions (rubèola, herpes, sida...)
  • Toxines (alcohol, plom...)
  • Malnutrició

Socials:

  • Pobresa
  • Violència

Conductuals:

  • Drogues per part dels pares

Educatius:

  • Pares amb discapacitat sense suport

Factors Perinatals

Biomèdics:

  • Dany cerebral
  • Hipòxia

Socials:

  • Carència d'accés a cures en el naixement

Conductuals:

  • Abandonament parental

Educatius:

  • Manca de derivació a serveis d'intervenció després de l'alta mèdica

Factors Postnatals

Biomèdics:

  • Dany cerebral traumàtic

Socials:

  • Manca d'estimulació

Conductuals:

  • Abús i abandonament infantil

Educatius:

  • Retard en el diagnòstic
  • Intervencions inadequades

Habilitats de Funcionament

Dimensió 1: Habilitats Intel·lectuals

  • Resolució de problemes

Dimensió 2: Conducta Adaptativa

  • Permeten el funcionament diari

Dimensió 3: Salut

  • Benestar físic, mental i social

Dimensió 4: Participació

  • Implicació en activitats de la vida diària

Dimensió 5: Context

  • Condicions en què viu la persona

Les dimensions + suport fan el funcionament humà.

Habilitats Adaptatives

Habilitats Conceptuals:

  • Llenguatge, lectura i escriptura relacionats amb diners, temps i nombres

Habilitats Socials:

  • Responsabilitat social
  • Autoestima
  • Evitar la victimització
  • Solucionar problemes socials

Habilitats Pràctiques:

  • Activitats de la vida diària
  • Seguretat

Suports

Recursos de benestar personal.

Classificació de Suports

Intermitent:

No necessita suport de manera continuada.

Limitat:

Dura un període concret.

Extens:

Necessita suports constantment en entorns bàsics com escola, treball, llar.

Generalitzat:

Suport constants i per tota la vida.

Intervenció Educativa

Del Centre a l'Aula:

Tot l'alumnat ha de tenir èxit en el seu aprenentatge mentre s'adapti a les seves capacitats i necessitats. Per dur a terme una educació inclusiva és necessari que tota la comunitat educativa s'hi impliqui. Cada centre educatiu ha de fer un debat i una anàlisi interns per tal d'avançar en les concepcions, les actuacions i les pràctiques de centre que possibiliten identificar i remoure les barreres a l'aprenentatge. La cultura inclusiva ha de quedar concretada en els diferents apartats que recull el projecte educatiu de centre (PEC), amb el compromís de transformació i millora per tal de generar oportunitats perquè progressi tot l'alumnat.

Pla d'Atenció a la Diversitat (PAD)

Ha de tenir en compte la identificació, supressió o minimització d'aquells aspectes que dificulten o impedeixen la participació i l'aprenentatge de l'alumnat, sobretot del més vulnerable. L'atenció a les necessitats educatives de tot l'alumnat, des de la perspectiva global de centre, ha de preveure mesures organitzatives per a l'alumnat que pot estar en risc de marginació o exclusió.

Accions per Afavorir l'Educació Inclusiva:

  • Flexibilitzar l'estructura del centre.
  • Dotar-lo d'òrgans que facilitin el desenvolupament de l'orientació inclusiva.
  • Afavorir l'ensenyament col·laboratiu.
  • Coordinar els recursos.
  • Fer-ne un ús inclusiu.
  • Compartir criteris i diversificar les formes d'avaluació de l'alumnat.
  • Agrupar de manera heterogènia l'alumnat.

Entradas relacionadas: