Discapacitat Intel·lectual: Factors, Habilitats i Intervenció
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,89 KB
Discapacitat Intel·lectual
Factors Prenatals
Biomèdics:
- Alteracions metabòliques
- Infeccions (rubèola, herpes, sida...)
- Toxines (alcohol, plom...)
- Malnutrició
Socials:
- Pobresa
- Violència
Conductuals:
- Drogues per part dels pares
Educatius:
- Pares amb discapacitat sense suport
Factors Perinatals
Biomèdics:
- Dany cerebral
- Hipòxia
Socials:
- Carència d'accés a cures en el naixement
Conductuals:
- Abandonament parental
Educatius:
- Manca de derivació a serveis d'intervenció després de l'alta mèdica
Factors Postnatals
Biomèdics:
- Dany cerebral traumàtic
Socials:
- Manca d'estimulació
Conductuals:
- Abús i abandonament infantil
Educatius:
- Retard en el diagnòstic
- Intervencions inadequades
Habilitats de Funcionament
Dimensió 1: Habilitats Intel·lectuals
- Resolució de problemes
Dimensió 2: Conducta Adaptativa
- Permeten el funcionament diari
Dimensió 3: Salut
- Benestar físic, mental i social
Dimensió 4: Participació
- Implicació en activitats de la vida diària
Dimensió 5: Context
- Condicions en què viu la persona
Les dimensions + suport fan el funcionament humà.
Habilitats Adaptatives
Habilitats Conceptuals:
- Llenguatge, lectura i escriptura relacionats amb diners, temps i nombres
Habilitats Socials:
- Responsabilitat social
- Autoestima
- Evitar la victimització
- Solucionar problemes socials
Habilitats Pràctiques:
- Activitats de la vida diària
- Seguretat
Suports
Recursos de benestar personal.
Classificació de Suports
Intermitent:
No necessita suport de manera continuada.
Limitat:
Dura un període concret.
Extens:
Necessita suports constantment en entorns bàsics com escola, treball, llar.
Generalitzat:
Suport constants i per tota la vida.
Intervenció Educativa
Del Centre a l'Aula:
Tot l'alumnat ha de tenir èxit en el seu aprenentatge mentre s'adapti a les seves capacitats i necessitats. Per dur a terme una educació inclusiva és necessari que tota la comunitat educativa s'hi impliqui. Cada centre educatiu ha de fer un debat i una anàlisi interns per tal d'avançar en les concepcions, les actuacions i les pràctiques de centre que possibiliten identificar i remoure les barreres a l'aprenentatge. La cultura inclusiva ha de quedar concretada en els diferents apartats que recull el projecte educatiu de centre (PEC), amb el compromís de transformació i millora per tal de generar oportunitats perquè progressi tot l'alumnat.
Pla d'Atenció a la Diversitat (PAD)
Ha de tenir en compte la identificació, supressió o minimització d'aquells aspectes que dificulten o impedeixen la participació i l'aprenentatge de l'alumnat, sobretot del més vulnerable. L'atenció a les necessitats educatives de tot l'alumnat, des de la perspectiva global de centre, ha de preveure mesures organitzatives per a l'alumnat que pot estar en risc de marginació o exclusió.
Accions per Afavorir l'Educació Inclusiva:
- Flexibilitzar l'estructura del centre.
- Dotar-lo d'òrgans que facilitin el desenvolupament de l'orientació inclusiva.
- Afavorir l'ensenyament col·laboratiu.
- Coordinar els recursos.
- Fer-ne un ús inclusiu.
- Compartir criteris i diversificar les formes d'avaluació de l'alumnat.
- Agrupar de manera heterogènia l'alumnat.