Direcció de Personal: Comandament, Decisions i Equips Eficaços
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,29 KB
Tècniques de Comandament en Direcció de Personal
L'expressió de la voluntat de la prefectura, conforme han d'actuar els col·laboradors immediats. Una ordre és un impulsor d'activitats. Una ordre ha de tenir les següents característiques:
- Ha d'estar preparada.
- Ha de donar-se de tal manera que no hi hagi crítiques (donar ordres amb seguretat).
- S'ha de preveure ajuda a la persona que la rep.
- S'ha de donar a la persona més adequada.
- Ha d'estar adaptada al llenguatge de la persona que la rep.
- Ha de permetre que la persona que rep l'ordre pugui prestar la seva iniciativa personal.
- S'ha de poder controlar.
- Ha de ser concreta i clara.
- Es pot donar oralment o per escrit.
Tipus d'Ordres per Rang
Les ordres per rang es basen en:
- Experiència.
- Antiguitat.
- Formació.
Així és com persones de la teva mateixa categoria professional et poden donar, d'alguna manera, una ordre.
Directrius Organitzatives Clau
L'estructura de l'empresa (l'organigrama) ha de ser senzilla i alhora completa. Ha de complir amb els següents punts:
- Ha de tenir el personal adequat i qualificat per al lloc de feina.
- Ha de permetre una comunicació fluida i ràpida.
- Ha de poder permetre actuar amb rapidesa i sentit comú.
- Ha de tenir els mitjans per poder dur-ho a terme.
- S'ha de saber de qui depèn cada treballador.
El Rol del Director de Personal
El director de personal hauria de posseir les següents característiques:
Característiques Personals:
- Responsable i ordenat.
- Empatia.
- Coneixement sobre les àrees que predominen.
- Habilitat comunicativa i social.
- Autocontrol emocional.
- Caràcter i bon temperament.
- Aptituds i actituds que el diferenciïn.
- Un grau de sensibilitat.
- Saber captar els problemes dels seus subordinats.
- Gran sentit de servei (estar disposat a ajudar).
- Objectivitat.
- No deixar-se endur per prejudicis.
Característiques Professionals:
- Formació bàsica jurídica (contractes, estatuts, etc.).
- Formació bàsica en psicologia (cursos d'intel·ligència emocional, etc.).
- Formació bàsica en economia.
- Ha de conèixer molt bé l'empresa i la seva estructura.
A mesura que augmenta la responsabilitat en el lloc de feina, aquests coneixements també han d'augmentar.
El Director com a Negociador
El director és l'intermediari entre els rangs superiors i inferiors. Ha d'actuar quan es crea un conflicte. Pot negociar sobre els horaris a nivell individual. Per a una negociació efectiva, cal:
- Ser totalment objectiu.
- No imposar la pròpia voluntat.
- Conèixer molt bé el tema a tractar.
- Cercar testimonis i escoltar les dues versions.
- Saber el que realment és important i el que és secundari.
- Allò que es promet, s'ha de fer.
Sempre s'ha d'establir un clima de confiança i tranquil·litat.
Procés de Presa de Decisions Efectiva
El procés de presa de decisions segueix els següents passos:
- Definició dels objectius del projecte o del problema a solucionar.
- Determinació de les idees, criteris, etc.
- Ponderació i avaluació de les idees i criteris.
- Elecció de la millor opció (o opcions) per decisió grupal.
- Execució de l'opció escollida.
- Avaluació i control de l'execució de l'opció escollida.
Errors Comuns en la Presa de Decisions
Alguns ítems perjudicials en la presa de decisions inclouen:
- Allargar la fase de discussió o reprendre les discussions.
- Estancar-se en una fase.
- Prendre decisions de forma precipitada.
- Presència de membres indecisos al grup.
- Presència de membres impacients o impulsius al grup.
Equips de Treball Eficaços
Un equip de treball està format per un petit nombre de persones amb habilitats complementàries, amb un propòsit en comú i mútua responsabilitat, sent crucials les relacions interpersonals que s'estableixen entre els seus membres.
Avantatges dels Equips de Treball:
- Ambient de treball més estimulant.
- Augmenta la productivitat.
- Comunicació més fluida i eficaç.
- Divisió de feina més equilibrada.
- Major compromís amb l'objectiu.
- Augment del nivell de satisfacció personal i laboral.
Tècniques de Dinamització d'Equips i Reunions
Aquestes tècniques s'utilitzen per facilitar la presa de decisions i la gestió de reunions de treball:
- Pluja d'idees / Brainstorming: Fomenta la participació i la creativitat. És crucial establir una temporalització (temps o nombre d'idees) i evitar la crítica de les idees durant la sessió.
- Grup nominal: S'utilitza per obtenir i avaluar informació útil. El grup es reuneix físicament, però es treballa individualment per eliminar la pressió que el grup pot exercir sobre els membres i per facilitar el pensament individual.
- Mètode Delfos: S'utilitza per solucionar un problema conegut pels participants, que són experts en la matèria. Cada participant expressa i comunica al coordinador de grup les solucions, i després aquest coordina totes les solucions al grup i les avaluen. S'utilitzen qüestionaris.
- Mètode de Philips 6/6: S'utilitza per treballar amb grans grups. El grup es divideix en subgrups de 6 membres, i es discuteix un tema o un problema a solucionar durant 6 minuts. Cada subgrup té un representant.
- La discussió dirigida: Tècnica grupal a través de sessions dirigides per un moderador.
- El mètode del cas: Serveix per discutir problemes concrets, conflictes o situacions inesperades, amb l'objectiu de trobar possibles solucions. Està dirigit per un moderador. Els participants poden ser experts o un grup multidisciplinari.
- Role-playing: S'utilitza com a tècnica de grup per identificar errors i trobar solucions. S'escenifica una situació, la qual cosa permet avaluar el funcionament de l'equip.