Direcció Estratègica: Anàlisi, Tipus i Principis Clau per a l'Èxit

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,94 KB

Direcció Estratègica

La direcció estratègica és el conjunt de decisions que una empresa pren sobre les accions a realitzar, els recursos a utilitzar i els objectius empresarials a assolir, buscant l'èxit. Tot això, gestionant l'entorn econòmic, tecnològic i social, i considerant les possibles reaccions de la competència.

Elements Clau de la Direcció Estratègica

Anàlisi estratègica: Abans de definir una estratègia, cal estudiar els elements que fonamenten una bona direcció estratègica:

  • Entorn econòmic, social, polític i tecnològic: Influència dels factors externs.
  • Capacitat estratègica: Punts febles a evitar i punts forts a potenciar.
  • Expectatives dels promotors: Definir clarament els objectius a assolir.

Elecció estratègica: Cal determinar quin tipus d'estratègia s'implantarà, segons l'empresa i el seu entorn. Els tres tipus d'estratègies són: corporatives, de negoci i operatives.

Implantació de l'estratègia: Definir i planificar com s'aplicarà l'estratègia, considerant els recursos, l'organització del procés i un pla temporal de les accions estratègiques.

Tipus d'Estratègies

Estratègies Corporatives

S'encarreguen de prendre decisions relacionades amb l'objectiu de l'empresa, satisfent les expectatives dels propietaris i afegint valor a les diferents parts de l'empresa. Es caracteritzen per:

  • Establir el marc de referència per a la presa de decisions.
  • Ser globals, ja que són el nivell més superior de la direcció estratègica, aplicades per grans empreses amb una àmplia gamma de productes.
  • Tenir una dimensió temporal a llarg termini.

Estratègies de Negoci

Aborden aspectes més concrets, com la definició dels elements que fan competitius els productes de l'empresa dins del seu mercat. Es caracteritzen per:

  • Aplicar-se normalment a les pimes, que acostumen a explotar un sol producte.
  • Tenir una dimensió temporal a mitjà termini.

Estratègies Operatives

Es preocupen de gestionar eficientment els recursos de l'empresa, tant a escala d'un departament com a escala més general. Es caracteritzen per:

  • Estar relacionades amb el dia a dia.
  • Ser específiques.
  • Tenir una dimensió temporal a curt termini.

Principis Estratègics

  1. Punts forts i punts febles.
  2. Oportunitat de l'entorn i del mercat.
  3. Força de la innovació.
  4. Sinergia de les potencialitats.
  5. Mitjans.
  6. Valor de la simplicitat.
  7. Constància empresarial.

Procés de la Direcció Estratègica

  1. Definició d'objectius.
  2. Avaluació dels recursos interns.
  3. Avaluació dels recursos externs.
  4. Anàlisi de l'entorn competitiu.
  5. Elaboració dels escenaris de futur.
  6. Formulació de l'estratègia.
  7. Avaluació de les alternatives estratègiques.
  8. Eines estratègiques.
  9. Control estratègic.

Estratègia Competitiva

Té com a objectiu fonamental l'obtenció d'un avantatge competitiu. Les bases de l'estratègia competitiva són:

  • Estratègia de preus reduïts.
  • Estratègia de diferenciació: producte diferent de la competència.
  • Estratègia híbrida: preu reduït-diferenciació.
  • Estratègia de baixos costos de producció, mitjançant un avantatge a escala productiva.
  • Estratègia de diferenciació segmentada: l'empresa es diferencia oferint un valor afegit important, justificant preus superiors.

Creació de Valor

És un dels motors més importants per assolir l'èxit d'una estratègia competitiva, especialment en mercats amb molta competència i marges comercials reduïts, on les estratègies de preus reduïts no són efectives.

Entradas relacionadas: