Dinastia dels Austries: Carles I i Felip II

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,59 KB

Carles I (1515-1556)

Felip II (1556-1598)

Felip III (1598-1621)

Felip IV (1621-1665)

Carles II (1665-1700)

- Carles I i el seu fill Felip II van governar sobre un imperi immens, format per possessions europees i pels territoris americans incorporats a la Corona. És l’època d’esplendor de l’imperi hispànic (s.XVI).

- Amb Felip III, Felip IV i Carles II l’imperi va començar una lenta decadència. La crisi econòmica, el descens de la població i les derrotes militars posaren fi a l’hegemonia espanyola a Europa (s.XVII)

Carles I (1516-1556)

POLÍTICA INTERNA:

Forma de governar va generar rebuig

Motius:

  • El consideraven un rei estranger

  • Va encarregar les tasques de govern a consellers flamencs (i no a castellans).

  • Només convocà Corts per demanar diners per finançar les guerres a Europa i coronar-se emperador, però no per ocupar-se dels afers del regne

    Revoltes greus:

    Revolta de les Comunitats: CASTELLA--(1520-1521)

    Les revoltes de les Germanies: Corona d’Aragó i s’escampa per València i Mallorca--(1519-1523)

POLÍTICA EXTERIOR:

Guerra amb França: derrotat a la batalla de Pavia (1525)

Guerra contra els prínceps protestants alemanys (guerres de religió): Malgrat les victòries inicials (Batalla de Mühlberg, 1547), l’emperador hagué d’acceptar, a la Pau d’Augsburg (1555), la igualtat del catolicisme i el protestantisme i la llibertat religiosa dels Estats Alemanys.

Guerres contra els turcs: Carles V va decidir ocupar Tunis (1535)

Felip II (1556-1598)

POLÍTICA INTERIOR:

  • Prohibeix importar llibres i anar a estudiar a l’estranger.

  • Es potencia les accions de la Inquisició

L’imperi en el qual mai es posava el sol?

Va governar de manera autoritària

Ampliarà l’imperi amb:

  • La incorporació de Portugal i les seves colònies (1581).

  • Les noves conquestes d’Amèrica. (D’aquesta manera, l’imperi de Felip II va arribar a ser el més poderós de la seva època.)

POITICA EXTERIOR:

Guerra contra França: “se armó la de San Quintín”

Guerra contra els turcs: Lepant

Contra Anglaterra: “La Grande y Felícisima Armada”

Als Països Baixos...

Conquesta i colonització de l’Imperi Americà

1: MOTIUS RAPIDESA:

1. Superioritat militar dels espanyols: armes, cavalls, gossos ensinistrats, armadures i pólvora

2. Rivalitats internes dels pobles indígenes

3. Cobdícia dels conqueridors

2: CONQUESTA:

Mèxic: Hernán Cortés va conquerir l’imperi asteca

Perú: Francisco Pizarro va dirigir la conquesta de l’imperi inca

3: COLONITZACIÓ:

- MITAS:

Les mines eren propietat reial i la Corona en concedia l’explotació a canvi de la cinquena part del mineral que se’n extreia.

Les mines es van explotar per mitjà de la mita, una forma de treball forçat que obligava els indígenes a treballar-hi, en condicions molt dures, uns mesos de l’any determinats (llargues jornades de treball, maltractaments, alimentació mínima...)

- ECOMIENDA:

La Corona va cedir les terres als colonitzadors a través del sistema de l’Encomienda, que obligava als indis a treballar les terres dels colonitzadors, usurpades per la força a les comunitats natives, a canvi d’habitatge, aliment i ensenyament religiós. També estaven obligats a pagar-los tributs.

Per què va entrar en decadència l’Imperi Hispànic?

1. Pèrdua de territoris a Europa degut a diverses derrotes militars (guerres)

2. Monarques desatenien les seves funcions (venda de càrrecs de l’administració de l’Estat, d’honors..)

3. Fallida financera
- La plata que arribava d’Amèrica no es quedava a la península.

- Exhaurir-se algunes de les mines americanes

- Bancarrota

Entradas relacionadas: