Dinamització de Grups i Treball en Equip: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,83 KB
Tècniques de Dinamització i Dinàmiques de Grup
Les dinàmiques de grup tenen com a objectiu accelerar el procés de cohesió i desenvolupament del grup.
Tipus de Tècniques de Dinamització
- Tècniques de Dinamització: Roleplaying, inversió de rols, soliloqui.
- Tècniques Creatives: Pluja d'idees (brainstorming), estudi de casos, pensament lateral.
- Tècniques de Formació de Grups: Lliure, arbitrari (Oxford, collage, rols), dirigit.
- Tècniques de Discussió: Assemblea, rotlle, xiuxiueig, Philips 66, debat.
- Tècniques d'Informació: Conferència, simposi, taula rodona, panell, seminari.
Les Estructures Grupals
El grup es configura com una estructura de relacions que atorga a cada membre una particularitat que el fa diferent als altres.
Quines són les relacions? Com s'estructuren? En virtut de què s'estructuren? Com es manifesten?
Com s'Estructura un Grup?
Les interrelacions entre els membres del grup determinen quines persones i amb quina intensitat són acceptades o rebutjades. Aquestes estructures defineixen:
- El grau d'autoritat, popularitat o aïllament dels diferents membres del grup.
- Les relacions de rivalitat/harmonia i antipatia/simpatia que es deriven de les tensions o afinitats existents dins del grup.
Tipus d'Estructures de Grup
Estructures Sociomètriques
Són estructures que ens informen sobre les relacions que estableixen les persones dins d'un grup. La tècnica que ens permet descobrir aquestes relacions o interaccions s'anomena tècnica de sociometria. Aquesta tècnica permet descobrir les relacions, interaccions i associacions dins del grup. Es realitza mitjançant el test sociomètric (preguntes que ens ajuden a aconseguir un mapa de relacions, també conegut com a sociograma).
Estructures de Poder
- Organització Jeràrquica: Transmet importància jeràrquica.
- Relació Horitzontal: No mostra jerarquia, sinó les relacions on tots estan al mateix nivell jeràrquic.
Altres Estructures Organitzatives
- Estructura Circular: A partir de cercles concèntrics, amb la direcció general al centre i al seu voltant les diferents direccions funcionals.
- Estructura Matricial: Es creen equips especialitzats per àrees. Els membres de cada equip tenen un gerent principal del seu departament.
Estructures de Comunicació
Leavitt va enunciar 4 estructures comunicatives en grups de 5 persones per veure com afectava aquesta estructura al rendiment del grup:
- Estructura de Cadena: a↔b↔c↔d↔e. És moderadament centralitzada. Es donen posicions centrals, intermèdies i extremes.
- Estructura en Forma de Y.
- Estructura d'Estrella.
- Estructura Circular.
- Estructura Múltiple: Tots els participants es comuniquen entre tots.
Equips de Treball
Un equip de treball és un conjunt organitzat de persones que aporten la seva formació, coneixements, habilitats i experiència per dur a terme una intervenció concreta.
Els rols del grup de treball estan jerarquitzats i programats, i es visualitzen mitjançant un organigrama, al capdamunt del qual hi ha el líder formal.
Treball en Equip
El treball en equip engloba totes les metodologies, procediments i estratègies que utilitza l'equip de treball per aconseguir els objectius marcats.
Beneficis del Treball en Equip
- Permet conjugar la millora de cada persona perquè el grup sigui més eficient.
- Permet que el funcionament del grup vagi més enllà de l'aportació de cada membre.
- Facilita l'assoliment de tasques més complexes.
- Permet integrar diferents punts de vista particulars en una visió més àmplia.
Sinergia
La sinergia es produeix quan l'esforç coordinat dels diferents coneixements i tècniques de cada professional genera un valor superior a la suma de totes les intervencions per separat.
Avantatges del Treball en Equip
- Increment de la productivitat i el rendiment.
- Pluralitat de propostes, incloent-hi propostes més complexes.
- Ampliació de la perspectiva de la feina.
- Major responsabilitat envers els resultats.
- Major satisfacció personal.
Limitacions del Treball en Equip Eficaç
- Inhibició de certs membres.
- Dilució de responsabilitats a causa d'un repartiment desigual de les tasques.
- Possibilitat de conflictivitat.