Dinàmiques de grup: etapes i recomanacions
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,24 KB
Què hem de tenir en compte per a fer una dinàmica?
- Condició de grup: Edat, número de participants, gènere i estat d'ànim.
- Objectiu: Lúdics (proposar el joc) i socials (organització, participació).
- Condició externa: L'hora del dia. Climatologia
Recomanacions per utilitzar una dinàmica
- Nivells de motivació i controlar-los
- Després d'anar la dinàmica, preguntar per veure com s'han sentit i veure si la dinàmica ha funcionat
- Exposar sentit de la dinàmica
- Reflexió final que faig servir el punt
- Treure una conclusió.
Què són les dinàmiques relacionals?
- La manera que tenim de relacionar-nos amb els altres a través de 5 actes: reconèixer, demanar, oferir, escoltar i acordar.
Definició de dinàmiques
- Dinàmiques: Jocs amb un objectiu específic
- Dinàmica: Ambient, organització, relació i funcionament (moviment, causes, forces). El perquè, què fa i els resultats. És el funcionament que fa un grup i per què ho fa.
Dinàmica individual: Es comparteix com em sento, què vull compartir, què necessito, què vull expressar, etc.
Dinàmiques de grup: Com reacciona la gent al meu comportament, com actua la gent i quina estructura té. És important observar l'estructura de dins del grup.
Què he de tenir en compte en una dinamització:
- Com és la gent
- Tipus de grup/possibles situacions
- Dinàmiques, experiència (coneixement, cultura)
Feedback: És una resposta a un comportament
1a etapa: de naixement, inicial, individual o d'orientació
Al principi hi ha un sentiment d'ansietat, curiositat i incertesa: com serà la gent? Ens comportarem bé? Ens cauran bé els altres?
Alguns comportaments típics
- Recerca d'orientació i informació; els membres del grup no es coneixen entre si.
- Participació fàcilment buscant cridar l'atenció. Es tendeix a la unanimitat.
- Conducta centrada en l'individualisme.
- Intent de descobrir conductes acceptades pel grup.
- L'individu no sap quin lloc ocupa en el grup. Es mou amb excessiva prudència.
- Els rols emergeixen dels contactes diaris.
1a etapa
Les dinàmiques pròpies per a aquesta etapa són:
- De presentació
- De coneixement i autorrelació
- De comunicació
- De percepció i sensació de confiança
- De participació i interacció
2a etapa: de creixement, identificació o desenvolupament
Les persones es van coneixent i això fa que es manifestin d'una forma més personal. Es discuteix més obertament i no es mouen amb l'excessiva prudència i energia grupal.
Els participants comencen a actuar de forma crítica, solen aparèixer aliances i subgrups: qui pensa com jo, qui m'ajuda?
En aquesta etapa les persones ja són capaces de treballar juntes.
Les causes més comunes del conflicte són:
- Enfrontament d'interessos personals
- Falta de compromís en les responsabilitats de grup
- Incompliment de normes
- Disparitat d'opinions
- Deficiències en el procés de comunicació
Causes més comunes 2a etapa
- No sinceritat
- Grups ocults
- Competitivitat dins del grup
- Impaciència per complir els objectius
3a etapa: de maduració, producció, integració o cohesió
En l'etapa anterior havien sorgit els valors de les persones mitjançant els conflictes i ara s'accepta, tant bo com dolent, no és necessari dissimular: Hi ha conflictes que es toleren millor perquè es confia més en el grup, i a més es tenen habilitats de resolució. Hi ha moltes discussions en les quals prenen amb certa unanimitat.
Les dinàmiques més utilitzades en aquesta etapa són? (3a etapa)
- Treball de casos
- Role-playing
- Debats
4a etapa: de desintegració, dissolució o final
Quan arriba aquesta etapa, tot el grup sap que la vida queda limitada en el temps, tots els grups al final es dissolen.
L'animador ha d'impulsar als membres perquè no es detinguin en la separació, sinó avancin cap endavant mitjançant les noves experiències.
En aquesta última etapa resulten adequades les tècniques o dinàmiques per a finalitzar, amb el fi de revisar els esdeveniments que hi ha hagut durant tot el procés de formació del grup.