Dinàmica Familiar: Cohesió, Necessitats, Funcions i Estils Educatius
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,55 KB
Cohesió Familiar
La cohesió familiar és la força dels llaços que uneixen els membres d'una família. Implica participar dels mateixos objectius, fer coses junts, compartir interessos, etc. Està vinculada a les relacions de convivència que es donen entre els diferents components.
Necessitats Satisfetes per la Família
- Econòmica:
- Es desenvolupen les capacitats i habilitats per satisfer i mantenir les necessitats materials de criança i manutenció de tots els membres de la família.
- Educativa i Social:
- A través de la família es transmeten la cultura, valors, normes, tradicions i els principis per a la integració en la societat.
- Sexual:
- És el punt de recerca i de trobada afectiva amb la parella.
- Afectiva:
- En l'entorn familiar, s'estableix la vinculació íntima entre els seus membres, s'expressen sentiments (amor, lleialtat, suport i reconeixement).
- Suport i Seguretat:
- La família és el principal refugi on es troba suport i ajuda, proporciona confiança perquè els seus membres puguin desenvolupar les seves potencialitats.
Funcions de la Institució Familiar
- Control:
- Manera de mantenir l'ordre o imposar una disciplina que facilita la consecució de les metes establertes. Cada família té unes regles per als seus membres.
- Assignació de Rols:
- Cada membre té un paper per complir, alguns específics (els pares no poden ser suplerts pels fills) i altres poden ser compartits (tasques).
- Resolució de Conflictes:
- Poden sorgir per diferents actituds quant a valors, regles o normes introduïdes per cada membre en la família d'origen. És important la manera en què la família aconsegueixi resoldre els diferents conflictes.
- Desenvolupament Personal:
- Cada membre de la família necessita que aquesta li proporcioni les possibilitats per al desenvolupament individual, de manera que pugui formar una família pròpia en el futur.
Estils Educatius en la Família
- Autoritari:
- (Restrictiu/Hostil) Pares no receptius, no canvien les tècniques de disciplina. Sistema comunicatiu unidireccional; els membres donen ordres sense explicacions. És habitual l'ús de càstig, amenaces i prohibicions. Conseqüències: Baixa autoestima, frustració, ansietat per distanciament.
- Democràtic:
- (Restrictiu/Afectiu) Basat en el respecte mutu, la cooperació i els deures recíprocs. Existeixen normes que s'entenen i respecten, i les decisions es prenen mitjançant acords. Conseqüències: Sentit de responsabilitat, bona interacció, respecte per les normes, motivació per l'èxit.
- Permissiu:
- (Afecte/Indulgent) Basat en la tolerància, amb un nivell d'exigència baix i normes poc estrictes. Cada membre actua lliurement. Conseqüències: Egocentrisme, manca d'autocontrol, nivell alt d'autoestima (però sense límits), fan el que volen.
- Negligent:
- (Permissivitat/Hostil) Renúncia a les obligacions. Baixa exigència parental i abdicació de les responsabilitats familiars i educatives. Manca de sensibilitat i implicació per les necessitats dels altres. Conseqüències: Poc esforç, risc de patir trastorns, manca de confiança i responsabilitat.