Dimensió, Creixement i Tipus d'Empresa: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,88 KB
La Dimensió de l'Empresa
Ens referim a la capacitat de producció determinada per una sèrie de factors com el nombre de treballadors, tecnologia i mercat. Les decisions sobre localització i dimensió es prenen de manera simultània, ja que dues decisions depenen dels mateixos factors i costos. Cal saber quina és la capacitat necessària i la localització de l'empresa. Cal fer un estudi de mercat per conèixer la demanda, analitzar la producció, els diferents costos i factors associats, i prendre la decisió productiva convenient.
Creixement Empresarial
Creixement Intern (Natural o Orgànic)
Increment de la capacitat productiva o de l'augment de la varietat dels productes i serveis. Necessita la realització d'inversions de la pròpia estructura.
Avantatges Creixement Intern
- Permet l'adquisició de factors recents.
- Presenta possibilitats de creixement planificat i fer-ho de manera gradual.
- Es genera el creixement real a l'economia.
Inconvenients Creixement Intern
- Mecanisme de creixement lent.
- Solament es disposa de recursos i capacitats propis de l'empresa.
- No donen la suficient empenta per adaptar-se a l'entorn.
Creixement Extern
Adquirir, absorbir o controlar altres empreses. Es pot dur a terme de les següents maneres:
Formes de Creixement Extern
Fusió Pura d'Empreses
Unió entre diverses societats per crear una nova. Formen un patrimoni únic.
Fusió per Absorció d'Empreses
Quan una empresa adquireix una altra. Les empreses absorbides s'extingeixen i el patrimoni és assumit per l'empresa absorbent.
Participació en Societats
Una empresa compra part del capital social d'una altra empresa amb intenció de dominar-la. Cap de les dues empreses perd la seva identitat legal amb la compra d'accions.
Cooperació Empresarial
Acords de col·laboració entre empreses independents per compartir recursos i informació per assolir objectius.
Clúster Empresarial
Concentració geogràfica d'empreses, institucions i universitats compartint un interès per un sector econòmic concret.
Característiques Clúster
- Concentració geogràfica.
- Actiu coneixement.
- Especialització sector econòmic concret.
- Efecte de l'activitat que beneficia la regió.
- Triple hèlix.
- Equilibri entre competència i els membres.
Trust (Concentració Vertical)
Formen part de diferents fases del procés productiu.
Càrtel (Concentració Horitzontal)
Conjunt d'empreses del mateix sector que dominen el mercat i es posen d'acord amb els preus i estratègies de venda.
Holdings
Companyia matriu que aconsegueix les accions d'altres empreses que controla. Tenen l'avantatge de participar en diversos sectors econòmics.
Joint Ventures
Acord entre dues o més empreses que aporten capital o actius.
Avantatges Creixement Extern
- Estalvi de temps.
- Única manera de superar una determinada barrera d'entrada a un sector o mercat.
- Via més fàcil d'utilitzar en mercats o sectors madurs, ja que normalment es troben sobredimensionats.
Desavantatges Creixement Extern
- Sol ser més car que l'intern (si vols comprar una empresa, el preu augmenta).
- Es compren actius en molts casos no necessaris.
- Problemes d'integració entre l'empresa absorbent i l'absorbida que impliquen un cost derivat de la reestructuració.
- No hi ha creixement real (la quantitat disponible de productes no s'incrementa).
Tipus d'Empreses
Empreses Multinacionals
Operen en dos països o més on poden dur a terme la mateixa activitat. Estan formades per la matriu i es poden relacionar entre elles segons el model d'internacionalització.
Característiques Multinacionals
- Gran resistència al mercat.
- Tenen tecnologia punta.
- La matriu marca l'estratègia a seguir del grup.
- Donada la seva grandària, es troben disposades a aprofitar economies d'escala.
- Són actors clau del sector on operen.
- La matriu controla les seves filials amb la participació del capital social.
PIMES (Petites i Mitjanes Empreses)
És aquella empresa que té menys de 250 treballadors i vendes inferiors o iguals a 50 milions d'euros l'any.
Característiques PIMES
- Poca formació empresarial.
- Manca de formació en gestió empresarial.
- Poca capacitat financera.
- Qualificació i formació tècnica del personal i obsolescència tecnològica.
- Organització flexible.
- Integració del personal.
- Desenvolupament de mercats intersticials.
- Creadores de feina.