Dimensió, Creixement i Tipus d'Empresa: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,88 KB

La Dimensió de l'Empresa

Ens referim a la capacitat de producció determinada per una sèrie de factors com el nombre de treballadors, tecnologia i mercat. Les decisions sobre localització i dimensió es prenen de manera simultània, ja que dues decisions depenen dels mateixos factors i costos. Cal saber quina és la capacitat necessària i la localització de l'empresa. Cal fer un estudi de mercat per conèixer la demanda, analitzar la producció, els diferents costos i factors associats, i prendre la decisió productiva convenient.

Creixement Empresarial

Creixement Intern (Natural o Orgànic)

Increment de la capacitat productiva o de l'augment de la varietat dels productes i serveis. Necessita la realització d'inversions de la pròpia estructura.

Avantatges Creixement Intern

  • Permet l'adquisició de factors recents.
  • Presenta possibilitats de creixement planificat i fer-ho de manera gradual.
  • Es genera el creixement real a l'economia.

Inconvenients Creixement Intern

  • Mecanisme de creixement lent.
  • Solament es disposa de recursos i capacitats propis de l'empresa.
  • No donen la suficient empenta per adaptar-se a l'entorn.

Creixement Extern

Adquirir, absorbir o controlar altres empreses. Es pot dur a terme de les següents maneres:

Formes de Creixement Extern

  • Fusió Pura d'Empreses

    Unió entre diverses societats per crear una nova. Formen un patrimoni únic.

  • Fusió per Absorció d'Empreses

    Quan una empresa adquireix una altra. Les empreses absorbides s'extingeixen i el patrimoni és assumit per l'empresa absorbent.

  • Participació en Societats

    Una empresa compra part del capital social d'una altra empresa amb intenció de dominar-la. Cap de les dues empreses perd la seva identitat legal amb la compra d'accions.

  • Cooperació Empresarial

    Acords de col·laboració entre empreses independents per compartir recursos i informació per assolir objectius.

  • Clúster Empresarial

    Concentració geogràfica d'empreses, institucions i universitats compartint un interès per un sector econòmic concret.

    Característiques Clúster
    • Concentració geogràfica.
    • Actiu coneixement.
    • Especialització sector econòmic concret.
    • Efecte de l'activitat que beneficia la regió.
    • Triple hèlix.
    • Equilibri entre competència i els membres.
  • Trust (Concentració Vertical)

    Formen part de diferents fases del procés productiu.

  • Càrtel (Concentració Horitzontal)

    Conjunt d'empreses del mateix sector que dominen el mercat i es posen d'acord amb els preus i estratègies de venda.

  • Holdings

    Companyia matriu que aconsegueix les accions d'altres empreses que controla. Tenen l'avantatge de participar en diversos sectors econòmics.

  • Joint Ventures

    Acord entre dues o més empreses que aporten capital o actius.

Avantatges Creixement Extern

  • Estalvi de temps.
  • Única manera de superar una determinada barrera d'entrada a un sector o mercat.
  • Via més fàcil d'utilitzar en mercats o sectors madurs, ja que normalment es troben sobredimensionats.

Desavantatges Creixement Extern

  • Sol ser més car que l'intern (si vols comprar una empresa, el preu augmenta).
  • Es compren actius en molts casos no necessaris.
  • Problemes d'integració entre l'empresa absorbent i l'absorbida que impliquen un cost derivat de la reestructuració.
  • No hi ha creixement real (la quantitat disponible de productes no s'incrementa).

Tipus d'Empreses

Empreses Multinacionals

Operen en dos països o més on poden dur a terme la mateixa activitat. Estan formades per la matriu i es poden relacionar entre elles segons el model d'internacionalització.

Característiques Multinacionals

  • Gran resistència al mercat.
  • Tenen tecnologia punta.
  • La matriu marca l'estratègia a seguir del grup.
  • Donada la seva grandària, es troben disposades a aprofitar economies d'escala.
  • Són actors clau del sector on operen.
  • La matriu controla les seves filials amb la participació del capital social.

PIMES (Petites i Mitjanes Empreses)

És aquella empresa que té menys de 250 treballadors i vendes inferiors o iguals a 50 milions d'euros l'any.

Característiques PIMES

  • Poca formació empresarial.
  • Manca de formació en gestió empresarial.
  • Poca capacitat financera.
  • Qualificació i formació tècnica del personal i obsolescència tecnològica.
  • Organització flexible.
  • Integració del personal.
  • Desenvolupament de mercats intersticials.
  • Creadores de feina.

Entradas relacionadas: