La Digitalització i el Model de Negoci: Transformació i Innovació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 12,87 KB

La digitalització és el procés de transformació de la informació analògica (imatges, sons, text...) en un format digital, per tal que es pugui analitzar, emmagatzemar i transmetre mitjançant dispositius electrònics (com ordinadors o telèfons mòbils intel·ligents) i xarxes de comunicació. La digitalització, entre d'altres assoliments, ha aconseguit:

  • Millorar la comunicació amb clients i proveïdors (newsletter, email, comandes...).
  • Fer més eficients els sistemes de gestió.
  • Dur un registre digital de la documentació escanejada (factures, expedients, etc.).

Fa uns anys que s'està produint una revolució digital i tecnològica que està transformant el món i la manera en què vivim, treballem i ens relacionem. Algunes de les principals conseqüències d'aquesta revolució són:

  • Immediatesa i millora de l'accessibilitat a la informació.
  • Canvis en la forma de comunicació, fent-la més ràpida gràcies als correus electrònics, les xarxes socials o la missatgeria instantània.
  • Noves formes de treballar, gràcies a les videoconferències, el correu electrònic, el teletreball o el núvol.
  • Transformació de l'economia:
    • Innovació de productes (per exemple: sector automòbil).
    • Innovació de processos (per exemple: Amazon pot enviar productes molt més ràpidament).
    • Innovació en models de negoci (per exemple: Uber, Netflix o Spotify).

Algunes de les noves tecnologies són:

  • Big Data: volum elevat de dades que, mitjançant algoritmes, permeten obtenir informació valuosa. Aplicacions: predicció de comportaments, publicitat, etc.
  • Intel·ligència Artificial (IA): és la capacitat que tenen les màquines d'imitar el raonament humà per fer tasques i millorar contínuament, mitjançant la recopilació i l'anàlisi continu de dades. Aplicacions IA:
    • Cercador de Google.
    • Sectors:
      • Sector financer (frau, vendes, etc.).
      • Sector agrícola (prediccions de sequeres, etc.).
      • Sector industrial (chatbots, etc.).
      • Etc.
  • Tecnologia 3D: permet recrear un objecte o imatge com si fos real. Aplicacions:
    • Disseny (automoció, prototips, decoració...).
    • Construcció (habitatges).
    • Medicina (impressió d'audifons, etc.).
    • Gastronomia (impressió de menjar).
    • Recerca espacial (impressió de peces necessàries per aeronaus).
    • Prototipatge.
  • Realitat Virtual: generació mitjançant tecnologia informàtica d'un entorn d'objectes i escenes, aparentment reals, que crea en l'usuari la sensació d'estar-hi immers. Aplicacions: videojocs (entreteniment), arquitectura (ensenyar un projecte), medicina (ensenyament per estudiants de medicina), cultura (recorreguts virtuals a museus), educació (aprenentatge més visual), agències de viatges (tours virtuals).
  • Blockchain (cadena de blocs): és una base de dades descentralitzada i segura (xifrada) en què s'anoten totes les transaccions fetes pels usuaris (comprovació de saldos, moviments, etc.).
  • Ciberseguretat: és la protecció dels sistemes informàtics, dispositius electrònics i xarxes, amb l'objectiu d'evitar la interrupció dels serveis, el robatori de dades digitals o doblers de la banca electrònica, etc.
  • El núvol: permet accedir a la informació des de qualsevol lloc on tinguem internet, a més de facilitar l'intercanvi de dades i el treball compartit.

Definició de model de negoci: és l'eina que recull els elements bàsics que mostren el funcionament d'una empresa, en funció del tipus de resposta que dóna a una o diverses necessitats del mercat (seria una fórmula que s'ha de seguir per aconseguir l'èxit de l'empresa). Els elements bàsics són els següents:

  • A qui i com es vendrà.
  • A qui? Característiques del client al qual s'adreçarà el producte.
  • Com? Canal que s'utilitzarà per fer arribar-l'hi.
  • Quina proposta de valor es posarà en pràctica per satisfer les necessitats del consumidor.
  • Quins recursos es necessiten.
  • Com es fabricarà el producte o es generarà el servei.
  • Quin benefici s'espera aconseguir. Despeses i ingressos previstos.

El llenç de model de negoci, o model Canvas, és una eina estratègica que s'utilitza per desenvolupar i mostrar un model de negoci de manera visual (a un full) i ajuda a l'empresari a prendre decisions. També anomenat Business Model Canvas. És a dir, a un sol full s'hi representen els trets més rellevants de l'empresa. Les utilitats del model Canvas són les següents:

  • Visualització clara i concisa del model de negoci d'una empresa.
  • L'empresari es pot fer una idea ràpida de com funciona l'empresa i de com es relacionen els diferents components del model de negoci.
  • Model de negoci enfocat al client i en com pot satisfer les seves necessitats (proposta de valor com a punt central).
  • Flexibilitat i adaptabilitat: permet a l'empresari canviar el model de negoci si canvien les condicions de mercat o es fan nous descobriments.

Es representa de la següent manera:

  1. Segment de clients: Es tracta de definir els nostres clients de manera concreta (què fan, què valoren, on s'ubiquen, etc.).
  2. Proposta de valor: És el punt central del model. Es tracta de conèixer quina necessitat del client es cobrirà (quin valor afegit oferim respecte la nostra competència).
  3. Canals: Es tracta de saber el mitjà que utilitzarem per arribar als nostres clients (comunicació, distribució i venda).
  4. Relació amb els clients: S'estableix com es relaciona l'empresa amb els clients, com es faran de nous i com es fidelitzaran (personalització del missatge, servei postvenda, etc.).
  5. Fonts d'ingressos: S'exposen les principals fonts d'ingressos de manera ordenada per importància, així com les formes de pagament acceptades.
  6. Recursos clau: S'han de tenir en compte els recursos necessaris (detallat): materials (mobiliari...), personal (encarregat, personal...), tècnics (internet...), etc.
  7. Activitats clau: Es defineixen les activitats clau pel desenvolupament del negoci (producció, distribució, etc.).
  8. Aliances clau: S'exposen els principals socis del negoci (proveïdors, distribuïdors, organismes públics, intermediaris financers, etc.).
  9. Estructura de costos: S'han de definir clarament els costos més rellevants i classificar-los (costos variables, costos fixes, personal, impostos, etc.).

Les eines per innovar ajuden a les empreses a innovar en els models de negoci. Algunes d'aquestes eines són les següents:

  • Mapa d'empatia: el punt de vista del client.
  • Creativitat.
  • Matriu ERIC i oceans blaus.
  • Eines per comunicar, organitzar i sintetitzar idees.
  • Prototipatge: eines de presentació d'un projecte o idea.

El mapa d'empatia és una eina que representa de manera visual els pensaments, sentiments, motivacions, comportaments i característiques del nostre client ideal. Es tracta de tenir empatia amb el client, posar-nos al seu lloc i entendre la seva motivació o problema per tal de detectar les seves necessitats. Si entenem les seves necessitats, podrem:

  • Oferir una solució a un problema.
  • Satisfer una necessitat.

Perquè els clients no només compren productes i serveis, sinó que cerquen resoldre algun problema o satisfer una necessitat. Com fer el mapa d'empatia en quatre passes:

  1. Segmentar: Agrupar els clients segons les característiques que tinguin (nivell d'ingressos, estil de vida, edat, etc.).
  2. Humanitzar: Crear un prototip de cada segment amb el nom, edat, la imatge, etc. El fet de personalitzar ajuda a fer-se una imatge mental i posar-se al lloc d'aquesta persona.
  3. Empatitzar: És l'etapa clau, on es tracta de donar resposta a les següents preguntes:
  • Què pensa i sent?
  • Què veu?
  • Què sent?
  • Què diu i què fa?
  • Quines pors i motivacions té?
Validar: Cada cert temps s'ha de revisar si les hipòtesis plantejades són certes o no. S'han d'afegir nous descobriments i corregir errors.

La representació gràfica seria de la següent manera:

  • Què pensa i sent? Quines són les seves preocupacions i inquietuds, què és el que realment li importa....
  • Què sent? Què diuen les persones que influeixen en les seves decisions.
  • Què veu? En el seu entorn, en els seus amics, al mercat a través dels nostres competidors...
  • Què diu i què fa? Aspecte, actitud en públic, comportament vers els altres...
  • Quins obstacles ha de superar? Pors, frustracions, obstacles...
  • Què vol aconseguir? Desitjos, mesura de l'èxit...

El pla de negoci és un document en què es desenvolupa una idea o un projecte d'empresa a partir d'una iniciativa emprenedora. Conté una descripció ordenada i justificada del projecte, amb els elements que el componen i explica el procés de formació, la planificació i l'organització del model de negoci. Proposta d'estructura:

  • Presentació: Idea atractiva (presentar el producte/servei, les característiques i el mercat objectiu).
  • Descripció de l'activitat: missió, visió i valors de l'empresa.
  • Nom d'empresa: nom, disseny de marca (tipografia, color), logotip, etc.
  • Persones emprenedores: nom del soci/s, experiència/CV i capacitat d'èxit.
  • Pla de màrqueting:
    • Estudi de mercat: Client (qui és, definir client, necessitats i hàbits).
    • Entorn (analitzar entorn polític, econòmic, social, tecnològic, ecològic i legal).
    • Competència (qui és la competència, posicionament respecte a la competència).
    • Proposta de valor (creació de valor, hi ha un factor diferencial?).
    • Localització (localització geogràfica exacta).
    • Matriu DAFO.
    • Estrategia de màrqueting.
  • Definir:
    • Producte (definir el producte i els seus atributs).
    • Preu (definir estratègia de preus, avantatge competitiu, prestigi, etc.).
    • Distribució (processos de distribució -canals directes o indirectes).
    • Promoció (publicitat, promoció, RRPP, etc.).
    • Previsió de vendes (fer una previsió de vendes -enquesta).
  • Pla de producció:
    • Processos productius (definir els processos i els proveïdors principals): Producció, Comercialització, Distribució.
    • Recursos materials (definir els elements necessaris: maquinària, instal·lacions, equips informàtics, etc.).
    • Existències (si hi ha existències, definir naturalesa, logística i existències inicials).
  • Anàlisi financer:
    • Pla d'inversió i pla de finançament (definir quines inversions inicials s'han de fer i com es finançaran).
    • Fonts d'ingressos (definir les fonts d'ingressos).
    • Estimació d'ingressos i despeses durant tres anys.
    • Estructura de costos (fer una previsió del % aproximat de despeses fixes i variables).
    • Calcular el punt mort Q = CF/(p-cv)=x unitats.
  • Recursos humans: definir l'estructura de l'empresa: càrrecs directius, organigrama. Valorar incloure sistemes de contractació i detall i funcions de cada lloc de feina.
  • Forma jurídica i aspectes legals:
    • Elecció de forma jurídica, en funció de la responsabilitat dels socis, el capital mínim, el nombre de socis i la fiscalitat.
    • Tràmits documentals: definir els tràmits documentals que s'han de fer (Registre Mercantil, inscripció nom, Notari: constitució i estatuts, Hisenda: alta IAE i NIF, Seguretat Social: alta com a empresa i alta dels treballadors, Ajuntament: tràmit llicència d'activitat, etc.).
    • Viabilitat jurídic-legal (revisar la viabilitat jurídic-legal dins el marc legal laboral, mercantil, fiscal, mediambiental).
  • Tancament:
    • Temporalització: estimació dels terminis necessaris per dur a terme el projecte.
    • Conclusions: fer un breu resum de les principals conclusions (perquè un tercer hauria d'invertir a l'empresa, quin valor afegit es pot oferir o algun altre tret significatiu).
    • Annexes (només si és necessari per adjuntar més informació rellevant).

Entradas relacionadas: