Dificultats d'aprenentatge i intervenció educativa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,25 KB
T3Dificultat en l'aprenentatge i utilització de les aptituds acadèmiques. 1 símpt. 6 mesos (Lectura de paraules imprecises lenta i amb esforç. Dificultat per comprendre el significat del que llegeix. Dificultats ortogràfiques, afegir, ometre o substituir vocals o consonants. Dificultats amb l'expressió escrita. Dificultats per dominar el sentit numèric, les dades numèriques o el càlcul. Dificultats amb el raonament matemàtic.)
- Les aptituds acadèmiques afectades estan per sota de l'esperat per a l'edat cronològica de l'individu, i interfereixen en el rendiment acadèmic o laboral o quotidianes.
- Les dificultats d'aprenentatge comencen en l'edat escolar però poden no manifestar-se totalment fins que les demandes de les aptituds acadèmiques afectades superen les capacitats limitades de l'individu.
DA. En comprensió lectora, causes: dislexia, dèficit estratègic, mecanisme de supressió, concepció de la lectura, limitacions en la memòria de treball. Intervenció: ENSENYAMENT RECÍPROC (Palincsar i Brown, 1984). Lectura del text intercalant diàlegs entre professor i alumnes, generant preguntes sobre el text, aclarar les dificultats que el text presenta, resumir el text i predir el contingut del text en els paràgrafs següents. METODOLOGIA ENSENYAMENT EN COMPRENSIÓ LECTORA (Vidal-Abarca): Lectura d'un text per fragments, realitzar preguntes, i donar pistes per ajudar als alumnes. Preguntes: captar idees simples d'una frase, promoure inferències anafòriques, promoure inferències basades en el coneixement previ, idea més important i mostres d'autoregulació de la comprensió.
Disgrafia basada en el llenguatge: Dificultat per construir correctament les paraules escrites. Procés invers al que es realitza per llegir.
DA COMPOSICIÓ ESCRITA: suport gràfic per a que escriga una història a partir d'imatges. A partir de diagramas
Discalculia: dificultat per aprendre els principis del càlcul originats per un problema cerebral que dificulta l’ús del sistema simbòlic.
Processos implicats en DAM. P. cognitius (memòria, atenció, hab. viso-espacials, llenguatge) P. Metacognitius (Predicció, planificació, monitoreig, avaluació, autoconcepte, autoeficàcia, motivació, atribucions.
DA. En solució de problemes: llegir per comprendre, posar el problema en les meues paraules, visualitzar-lo, planificar, calcular i comprovar.
RUTA FONOLÒGICA/indirecta/auditiva: Decodifiquem cada grafema abans de llegir la paraula completa. Llegir paraules poc freqüents, pseudoparaules, o paraules desconegudes. L'empren lectors poc experts o que estan aprenent a llegir. És una ruta lenta però exacta. RUTA LÈXICA/ directa/visual: Reconeixem la paraula immediatament sense necessitat de recórrer a la decodificació grafema a grafema. Llegir paraules d'alta freqüència, o paraules molt familiars per al lector. L'empren lectors experts. És una ruta més ràpida, encara que pot arribar a ser - exacta.
DISLEXIA FONOLÒGICA: Llegeixen utilitzant principalment la via visual o directa i presenten dificultats en la utilització de la via fonològica o indirecta. Deficiència en la integració de lletres i sons, i en la capacitat per al desenvolupament de l'habilitat fonètica. No poden llegir paraules noves. Llegeixen la paraula com un tot, com si es tractés d'un dibuix mostrant-se incapaços d'identificar els elements (lletres, síl·labes) que la componen. No aconsegueixen descomposar amb èxit la paraula; fan xicotetes inferències a partir d'indicis mínims; errades derivatives (castell - castellà) i lexicalitzacions (dibuix-llibuix). Substitució de paraules que tenen similituds al seu significat. riu rierol. INTERVENCIÓ: TAQ.ORALS identificació, cuantes paraules/Sil/sons. Reconeixement, duració acústica que palabra/letra/sonido + largo, classificació de paraules que comencen per p, descomposició de paraul/sil/sons, aïllament cual es la 2 palabra/Sil/letra, manipular unitats afegir o suprimir par/sil/sons, comparació reconeixer la mateixa sil/so. TAQ.GRÀFIQUES: fuga de segments (letra,sil/palabra), ordre d’elements (sil,le, parau), manipulació d’unitats agegir/suprimir/substituir
DISLEXIA SUPERFICIAL: Llegeixen utilitzant la via fonològica o indirecta. Dificultats en la utilització de la via visual o directa. Dificultats per percebre paraules o formes completes. Llegeixen fonèticament. Lectura molt lenta posat que encara que hagin llegit la paraula. Accedeixen al significat de les paraules a partir de la seva representació fònica, no per la seva forma visual. INTERVENCIÓ: estimular ús de la ruta directa Targetes paraula/dibuix i es suprimixen dibu per a que indique a què fa referència la paraula. Augmentar la velocitat lectora. Projecció ràpida de paraules. Lectura en ombra: Lectura conjunta i simultània d'un text en veu alta per l'alumne i el professor. Ús de textos gravats que el nen escolta mitjançant auriculars alhora que llegeix el text. Lectures repetides d'un mateix text establint-se objectius de reducció de temps. Cronolectura mateixa lectura. Exercicis de rastreig visual d'identificació ràpida. D'integració visual: completar la part inferior.