Diferències entre ensenyar codi i ensenyar a escriure: Competència comunicativa i principis per a l'ensenyament de l'escriptura

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,16 KB

Diferència entre ensenyar codi i ensenyar a escriure

Quina diferència hi ha entre ensenyar el codi i ensenyar a escriure? (Montserrat Bigas, Anna Camps i Montserrat Fons)

El codi és l'adquisició del sistema gràfic:

  • Escriptures indiferenciades
  • Escriptures diferenciades
  • Escriptures sil·làbiques
  • Escriptures sil·làbico-alfabètiques
  • Escriptures alfabètiques
  • Escriptures ortogràfiques

Consisteix a transcriure en una organització lingüística lineal (considerant aspectes lèxics, textuals, gramaticals, ortogràfics, etc.) i descodificar lletres. Un text no és una suma de paraules.

Ensenyar a escriure és construir, elaborar un text que persegueix una finalitat i que va adreçat a un lector. Això implica pensar, seleccionar i organitzar el que es vol dir, posar en forma de text tota la informació, rellegir, revisar i corregir en un procés que no és lineal, sinó recursiu. Significa alfabetitzar.

L'alfabetització és l'acció i efecte d'ensenyar a llegir i a escriure.

L'adquisició d'una competència comunicativa crítica

Com s’adquireix una competència comunicativa crítica, és a dir, per a poder interpretar un text? (Daniel Cassany i Carlos Lomas)

És una activitat cognitiva complexa on intervenen processos com l’activació de coneixements previs sobre el tema, l'objectiu i la motivació de la lectura.

La competència comunicativa inclou:

  • La capacitat de comunicar tenint en compte els contextos socioculturals.
  • El coneixement de les regles del codi i la capacitat de fer-les servir correctament (competència lingüística).

La competència comunicativa s'adquireix observant i practicant els usos lingüístics en situació. Per comprendre un enunciat, no només s'ha de tenir coneixements de gramàtica i vocabulari, sinó que és necessari copsar i interpretar els elements rellevants d’una situació i els aspectes socioculturals.

Quins criteris cal tenir en compte per a l’adquisició d’una competència comunicativa crítica? Discurs, codi (adquisició del sistema gràfic), textos i situacions de comunicació. Comprensió i generació de textos.

Principis per a ensenyar a escriure

Quins principis cal tenir presents per a ensenyar a escriure? (Anna Camps)

  1. Crear un entorn que integri l'escriptura en les activitats habituals a l'escola i diversificar les situacions d'escriptura.
  2. Establir un doble objectiu de les activitats d'ensenyament de l'escriptura: un objectiu discursiu i un objecte específic d'aprenentatge.
  3. Plantejar tasques d'escriptura progressivament complexes que permetin als alumnes avançar en el domini dels gèneres textuals formals.
  4. Tenir en compte que escriure és un procés i fer-ne conscients als estudiants.
  5. Parlar per escriure, escriure per llegir: escriure com a diàleg entre textos.
  6. Llegir per escriure, escriure per llegir: "escriure com a diàleg entre textos".
  7. Guiar l'alumne: un procés d'avaluació formativa.

Entradas relacionadas: