Diferències entre ensenyar codi i ensenyar a escriure: Competència comunicativa i principis per a l'ensenyament de l'escriptura
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,16 KB
Diferència entre ensenyar codi i ensenyar a escriure
Quina diferència hi ha entre ensenyar el codi i ensenyar a escriure? (Montserrat Bigas, Anna Camps i Montserrat Fons)
El codi és l'adquisició del sistema gràfic:
- Escriptures indiferenciades
- Escriptures diferenciades
- Escriptures sil·làbiques
- Escriptures sil·làbico-alfabètiques
- Escriptures alfabètiques
- Escriptures ortogràfiques
Consisteix a transcriure en una organització lingüística lineal (considerant aspectes lèxics, textuals, gramaticals, ortogràfics, etc.) i descodificar lletres. Un text no és una suma de paraules.
Ensenyar a escriure és construir, elaborar un text que persegueix una finalitat i que va adreçat a un lector. Això implica pensar, seleccionar i organitzar el que es vol dir, posar en forma de text tota la informació, rellegir, revisar i corregir en un procés que no és lineal, sinó recursiu. Significa alfabetitzar.
L'alfabetització és l'acció i efecte d'ensenyar a llegir i a escriure.
L'adquisició d'una competència comunicativa crítica
Com s’adquireix una competència comunicativa crítica, és a dir, per a poder interpretar un text? (Daniel Cassany i Carlos Lomas)
És una activitat cognitiva complexa on intervenen processos com l’activació de coneixements previs sobre el tema, l'objectiu i la motivació de la lectura.
La competència comunicativa inclou:
- La capacitat de comunicar tenint en compte els contextos socioculturals.
- El coneixement de les regles del codi i la capacitat de fer-les servir correctament (competència lingüística).
La competència comunicativa s'adquireix observant i practicant els usos lingüístics en situació. Per comprendre un enunciat, no només s'ha de tenir coneixements de gramàtica i vocabulari, sinó que és necessari copsar i interpretar els elements rellevants d’una situació i els aspectes socioculturals.
Quins criteris cal tenir en compte per a l’adquisició d’una competència comunicativa crítica? Discurs, codi (adquisició del sistema gràfic), textos i situacions de comunicació. Comprensió i generació de textos.
Principis per a ensenyar a escriure
Quins principis cal tenir presents per a ensenyar a escriure? (Anna Camps)
- Crear un entorn que integri l'escriptura en les activitats habituals a l'escola i diversificar les situacions d'escriptura.
- Establir un doble objectiu de les activitats d'ensenyament de l'escriptura: un objectiu discursiu i un objecte específic d'aprenentatge.
- Plantejar tasques d'escriptura progressivament complexes que permetin als alumnes avançar en el domini dels gèneres textuals formals.
- Tenir en compte que escriure és un procés i fer-ne conscients als estudiants.
- Parlar per escriure, escriure per llegir: escriure com a diàleg entre textos.
- Llegir per escriure, escriure per llegir: "escriure com a diàleg entre textos".
- Guiar l'alumne: un procés d'avaluació formativa.