Didàctica de l'Educació Física: Conceptes i Metodologia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,07 KB
1. Conceptes Bàsics de la Didàctica
Metodologia: Formes correctes o convenients per ensenyar accions esportives (competitives, recreatives, formatives).
Didàctica: És l'art i la tècnica d'ensenyar. És el saber científic en el procés d'ensenyament. És l'estudi científic de l'organització de les sessions d'aprenentatge que viu un alumne (esportista, usuari...) per aconseguir un objectiu cognitiu, efectiu o motor (M. Pièron). La didàctica inclou:
- Moments d'ensenyament
- Transmissió d'informació
- Manera d'organitzar coneixements
- Forma de presentar-los
- Manera d'organitzar els alumnes
- Tècniques d'ensenyament
Pedagogia: Ciència que estudia l'educació (reflexiona sobre l'educació i com educar).
Educació: Conjunt de processos que contribueixen a la socialització (des de la infància fins a la vellesa). L'educació té com a objectius (Nèrici 1973):
- Proporcionar una cultura general
- Establir instrucció política
- Preparació per a un lloc de treball
- Atendre a tots els individus
- Desenvolupar la iniciativa personal
- Desenvolupar l'esperit crític
- Formar en l'oci i en l'Art
Aprenentatge: Modalitat fonamental d'adquisició de coneixements, competències o actituds.
Elements didàctics:
- L'alumne
- El professor
- Matèria
- Objectius
- Mètode d'ensenyament
- Ambient o medi
L'Alumnat:
Motivació, edat, característiques físiques, habilitat, nivell, nombre, homogeneïtat/heterogeneïtat del grup, historial esportiu, expectatives.
Professorat:
Motivació, coneixements, implicació, saber transmetre, experiència, formació, personalitat, organització.
Models de Sessió
Models Tancats | Models Oberts |
---|---|
|
|
Objectius Didàctics:
- El que hem de poder observar dels alumnes/usuaris/jugadors... Si han après el que havien d'aprendre.
- Els objectius didàctics són propis de la Unitat Didàctica (concrets).
- Millor redactar-ne pocs.
- Han de ser avaluables.
- Cal formular-los tenint en compte la diversitat i prioritzar els que pugui assolir la majoria.
Altres Consideracions:
- Atenció a la diversitat
- Parts de la sessió
- Temporització de les activitats
- Material
- Espai
- Número de sessió
- Observacions (acció-observació, reflexió-replantejament)
2.3 L'Estructura de la Sessió
2.4 Fases de la Sessió (Model Tancat)
Escalfament (6-10'):
- Prepara el cos fisiològicament per a la part principal.
- Exercicis globals.
- Intensitat baixa-moderada.
- Augment de temperatura, freqüència cardíaca i tensió arterial.
- Presentació dels continguts de la sessió.
Part Principal (30-35'):
- Fase d'assoliment d'objectius.
- Exercicis específics.
- Intensitat necessària per aconseguir l'objectiu.
- Màxim rendiment i exigència.
Tornada a la Calma (5-10'):
- Exercicis de relaxació i/o estiraments.
- Intensitat baixa.
- Baixada progressiva de la freqüència cardíaca, temperatura i tensió arterial.
- Feedback de la sessió.
Procés Ensenyament-Aprenentatge (E-A)
Procés E-A: Acció que relaciona qui ensenya amb qui aprèn.
Components del Procés E-A:
- Funció del docent: Personalitat, capacitats, mètodes de treball.
- Funció del discents: Capacitat d'aprenentatge, dificultats, diferències individuals.
- Objectius i continguts: Què volem ensenyar? Pla d'ensenyament, programació.
- Recursos existents: Material, instal·lacions, medi.
Característiques bàsiques de qualsevol procés E-A:
- Perfeccionament: El procés E-A implica millora, canvi, optimització.
- Intenció de perfeccionar: Sense intenció no hi ha educació. Voluntat de voler aprendre i millorar (no casualitat).
Qualsevol procés E-A suposa un pas més en l'educació de l'alumne!
Principis Bàsics de l'Activitat Física
- Principi d'acció motriu: L'educació física s'adquireix mitjançant la pràctica, el desenvolupament del moviment.
- Principi d'orientació: Saber sempre què volem aconseguir. Marcar objectius (tant el tècnic com l'alumne han de saber cap a on es dirigeixen).