Didàctica i Currículum: Guia Completa per a l'Educació
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,06 KB
Didàctica com a Ciència
Breu Repàs Històric
Camp Semàntic de la Didàctica
- Aproximació Etimològica
- Aproximació Conceptual: Accepcions
- Definició de Didàctica
- Objecte d'Estudi: Ensenyament i Aprenentatge
Dimensions de la Didàctica
Descriptiva i Normativa
Didàctica com a Camp d'Investigació
- Investigació sobre Educació i en Educació
- Investigació Didàctica: Contextual, Positivista, Crítica Interpretativa
- Millora de l'Ensenyament
Models Didàctics
- Neoconductistes
- Cognitius Individualistes
- Cognitius Socialitzats Ecològics
Components Didàctics del Procés d'Ensenyament
Acte Didàctic Comunicatiu i Components
El Docent
- Mediador entre Currículum i Ensenyament
- Funció dels Docents Avui
- Competències Bàsiques
- Característiques del Bon Docent
- Importància del Context
- Docent com a Innovador
El Discent
- Rols dels Discents
- Desenvolupament segons Piaget
- Etapes segons Erikson
- Moments Maduratius segons F. Huerta
El Contingut
- Àrees i Matèries
El Context
- Educació Formal, No-formal, Informal
Les Estratègies
- Motivació Intrínseca i Extrínseca
- Factors que Incideixen en la Motivació
- Elements Determinants de la Motivació
- Estratègies d'Intervenció
Concepcions sobre el Procés d'Aprenentatge
- Teories de Condicionament
- Teoria Medicional (Bandura)
- Aprenentatge per Descobriment (Brunner)
- Aprenentatge Significatiu (Ausubel-Novak)
- Aprenentatge Constructivista (Piaget)
- Aprenentatge Socioconstructivista (Vigotsky)
- Processament de la Informació (Gagné)
Concepcions sobre l'Ensenyament
- Transmissió Cultural
- Entrenament d'Habilitats
- Foment del Desenvolupament Natural
- Productor de Canvis Conceptuals
Discursos sobre el Currículum i la Pràctica
Història del Currículum
- Evolució com a Camp d'Estudi
- Evolució dels Mètodes d'Ensenyament
Concepte de Currículum
- Naturalesa: Obert, Flexible, Orientador, Prescriptiu
- Fonts del Currículum
Didàctica i Currículum
- Relació entre Didàctica i Currículum
- Currículum Ocult
- Currículum Integrat
Bases del Currículum
- Psicològiques
- Pedagògiques
- Sociològiques
- Epistemològiques
Teories del Currículum
- Teoria i Tècnica
- Teoria i Pràctica
- Teoria Crítica
Models Curriculars i Nivells de Concreció
Currículum i Educació per a Totes les Persones
Diversitat i Educació
- Diversitat al Context Educatiu: Heterogeneïtat, Igualtat i Desigualtat
- L'Escola com a Institució Plural
- Mesures Pedagògiques Generals (Adaptació Curricular, Diversificació Curricular)
Canvis Organitzatius per a l'Atenció a la Diversitat
- Organització de l'Aula i Dinàmica
- Suport de Professionals
Organització d'una Escola Intercultural
- Multiculturalitat i Interculturalitat
- Interculturalitat en l'Atenció a la Diversitat
- Vinculació entre Interculturalitat i Diversitat
- Compromisos Polítics
- Atenció a la Diversitat a l'Escola
Intel·ligències Múltiples
- Intel·ligència Genètica o Aprenentatge
- Vuit Tipus d'Intel·ligència
- Combinació de Factors
- Punts Claus en les Teories
- Desenvolupament d'Intel·ligències Múltiples
Escoles Inclusives
Context Escolar - Educació Primària
Importància de l'Educació Primària
Paper dels Mestres
Continguts de les Àrees
Principis Bàsics de l'Acció Educativa
Principis Generals
Finalitat
Objectius de l'Educació Primària
Trets Característics
Context Escolar Actual
- Plantejament Institucional
- Notes d'Identitat i Principis
- Formulació d'Objectius
- Estratègia Organitzativa
- Projecte Lingüístic de Centre
- El Nostre Currículum
- Dels Ensenyaments Mínims a la Programació d'Aula
- Quadre del PEC, DCB, PCC
- Fases d'Elaboració del PCC
- Distribució de Responsabilitats
- Considerar el PEC
- Projecte Curricular
- Programació d'Aula
- Competències de les Unitats de Programació
- Elements de les Unitats de Programació
Les Competències Bàsiques i Pròpies
- Competències Transversals
- Desenvolupament de Competències Bàsiques
Objectius
- Concepte d'Objectiu
- Trets Característics
- Jerarquia dels Objectius
- Selecció i Seqüenciació
- Taxonomia de Bloom
- Taxonomia de Krathwohl
- Taxonomia de Harrow
- Formulació dels Objectius
- Pautes de Redacció
- Errors a Evitar
Continguts
- Concepte de Contingut
- Selecció i Seqüenciació
- Estructuració Formal
- Organització Didàctica en el DCB: Principis Claus
- Diferències entre Continguts i Objectius
Estratègies d'Ensenyament-Aprenentatge
- Concepte de Mètode
- Classificació General dels Mètodes
- Principis Metodològics
- Activitats: Característiques, Grau de Llibertat, Autonomia, Situació, Planificació
- Criteris de Selecció
- Disseny d'Activitats
- Temporització
- Mitjans i Recursos Didàctics
L'Avaluació
- Concepte
- Avaluació segons Moment, Finalitat, Objecte
- Avaluació Formativa
- Avaluació Sumativa
- Avaluació Diagnòstica
- Tractament en la Programació Didàctica
- Tècniques d'Avaluació