Didàctica i Currículum: Guia Completa per a l'Educació

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,06 KB

Didàctica com a Ciència

Breu Repàs Històric

Camp Semàntic de la Didàctica

  • Aproximació Etimològica
  • Aproximació Conceptual: Accepcions
  • Definició de Didàctica
  • Objecte d'Estudi: Ensenyament i Aprenentatge

Dimensions de la Didàctica

Descriptiva i Normativa

Didàctica com a Camp d'Investigació

  • Investigació sobre Educació i en Educació
  • Investigació Didàctica: Contextual, Positivista, Crítica Interpretativa
  • Millora de l'Ensenyament

Models Didàctics

  • Neoconductistes
  • Cognitius Individualistes
  • Cognitius Socialitzats Ecològics

Components Didàctics del Procés d'Ensenyament

Acte Didàctic Comunicatiu i Components

El Docent

  • Mediador entre Currículum i Ensenyament
  • Funció dels Docents Avui
  • Competències Bàsiques
  • Característiques del Bon Docent
  • Importància del Context
  • Docent com a Innovador

El Discent

  • Rols dels Discents
  • Desenvolupament segons Piaget
  • Etapes segons Erikson
  • Moments Maduratius segons F. Huerta

El Contingut

  • Àrees i Matèries

El Context

  • Educació Formal, No-formal, Informal

Les Estratègies

  • Motivació Intrínseca i Extrínseca
  • Factors que Incideixen en la Motivació
  • Elements Determinants de la Motivació
  • Estratègies d'Intervenció

Concepcions sobre el Procés d'Aprenentatge

  • Teories de Condicionament
  • Teoria Medicional (Bandura)
  • Aprenentatge per Descobriment (Brunner)
  • Aprenentatge Significatiu (Ausubel-Novak)
  • Aprenentatge Constructivista (Piaget)
  • Aprenentatge Socioconstructivista (Vigotsky)
  • Processament de la Informació (Gagné)

Concepcions sobre l'Ensenyament

  • Transmissió Cultural
  • Entrenament d'Habilitats
  • Foment del Desenvolupament Natural
  • Productor de Canvis Conceptuals

Discursos sobre el Currículum i la Pràctica

Història del Currículum

  • Evolució com a Camp d'Estudi
  • Evolució dels Mètodes d'Ensenyament

Concepte de Currículum

  • Naturalesa: Obert, Flexible, Orientador, Prescriptiu
  • Fonts del Currículum

Didàctica i Currículum

  • Relació entre Didàctica i Currículum
  • Currículum Ocult
  • Currículum Integrat

Bases del Currículum

  • Psicològiques
  • Pedagògiques
  • Sociològiques
  • Epistemològiques

Teories del Currículum

  • Teoria i Tècnica
  • Teoria i Pràctica
  • Teoria Crítica

Models Curriculars i Nivells de Concreció

Currículum i Educació per a Totes les Persones

Diversitat i Educació

  • Diversitat al Context Educatiu: Heterogeneïtat, Igualtat i Desigualtat
  • L'Escola com a Institució Plural
  • Mesures Pedagògiques Generals (Adaptació Curricular, Diversificació Curricular)

Canvis Organitzatius per a l'Atenció a la Diversitat

  • Organització de l'Aula i Dinàmica
  • Suport de Professionals

Organització d'una Escola Intercultural

  • Multiculturalitat i Interculturalitat
  • Interculturalitat en l'Atenció a la Diversitat
  • Vinculació entre Interculturalitat i Diversitat
  • Compromisos Polítics
  • Atenció a la Diversitat a l'Escola

Intel·ligències Múltiples

  • Intel·ligència Genètica o Aprenentatge
  • Vuit Tipus d'Intel·ligència
  • Combinació de Factors
  • Punts Claus en les Teories
  • Desenvolupament d'Intel·ligències Múltiples

Escoles Inclusives

Context Escolar - Educació Primària

Importància de l'Educació Primària

Paper dels Mestres

Continguts de les Àrees

Principis Bàsics de l'Acció Educativa

Principis Generals

Finalitat

Objectius de l'Educació Primària

Trets Característics

Context Escolar Actual

  • Plantejament Institucional
  • Notes d'Identitat i Principis
  • Formulació d'Objectius
  • Estratègia Organitzativa
  • Projecte Lingüístic de Centre
  • El Nostre Currículum
  • Dels Ensenyaments Mínims a la Programació d'Aula
  • Quadre del PEC, DCB, PCC
  • Fases d'Elaboració del PCC
  • Distribució de Responsabilitats
  • Considerar el PEC
  • Projecte Curricular
  • Programació d'Aula
  • Competències de les Unitats de Programació
  • Elements de les Unitats de Programació

Les Competències Bàsiques i Pròpies

  • Competències Transversals
  • Desenvolupament de Competències Bàsiques

Objectius

  • Concepte d'Objectiu
  • Trets Característics
  • Jerarquia dels Objectius
  • Selecció i Seqüenciació
  • Taxonomia de Bloom
  • Taxonomia de Krathwohl
  • Taxonomia de Harrow
  • Formulació dels Objectius
  • Pautes de Redacció
  • Errors a Evitar

Continguts

  • Concepte de Contingut
  • Selecció i Seqüenciació
  • Estructuració Formal
  • Organització Didàctica en el DCB: Principis Claus
  • Diferències entre Continguts i Objectius

Estratègies d'Ensenyament-Aprenentatge

  • Concepte de Mètode
  • Classificació General dels Mètodes
  • Principis Metodològics
  • Activitats: Característiques, Grau de Llibertat, Autonomia, Situació, Planificació
  • Criteris de Selecció
  • Disseny d'Activitats
  • Temporització
  • Mitjans i Recursos Didàctics

L'Avaluació

  • Concepte
  • Avaluació segons Moment, Finalitat, Objecte
  • Avaluació Formativa
  • Avaluació Sumativa
  • Avaluació Diagnòstica
  • Tractament en la Programació Didàctica
  • Tècniques d'Avaluació

Entradas relacionadas: