Didàctica i Currículum de l'Educació Física a l'ESO
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,08 KB
Didàctica de l'Educació Física
Definicions
Didàctica: La ciència o l'art d'ensenyar, procediments que s'utilitzen per ensenyar una cosa a algú (Contreras, 1990).
Pedagogia: Ciència que estudia (analitza, intervé i avalua) sistemes i processos educatius en l'organització i l'administració del sistema educatiu, en les pràctiques de les institucions formatives (educació formal i no formal).
Didàctica de l'Educació Física: Es construeix com una ciència teòric-pràctica, el coneixement de la qual se situa al voltant d'un objecte d'estudi constituït pels processos d'ensenyament i aprenentatge de les manifestacions culturals del moviment. La seva intervenció és la d'arribar a explicar-los (teoria) i intervenir en ells (pràctica), amb la finalitat de contribuir al desenvolupament personal i social dels subjectes (educació), des d'una perspectiva orientada a l'emancipació.
A què respon la didàctica?
- Què? Planificació
- Com? Estils d'ensenyament
L'Educació Física
- Es focalitza principalment en l'experiència corporal i física.
- És una part integral del procés educatiu, sense la qual l'educació dels infants serà incompleta.
- És una àrea multidisciplinar i es relaciona amb altres àrees.
Aprenentatges a potenciar a l'EF:
- Aprenentatges de i per a la vida
- Aprenentatge significatiu
- Aprenentatge competencial
Els "mals" de l'Educació Física
- Es plantegen propostes sense sentit i sense planificar.
- No hi ha aprenentatge significatiu.
- Només cerca la diversió/entreteniment.
- Només es centra en les habilitats motrius/físiques de l'alumnat.
- L'avaluació és incoherent, desproporcionada i normativa.
- Desconnectada o mal encaixada en els centres escolars.
- Considerar que és inútil o innecessària. No assoleix els objectius.
- Segueix un model d'esport competitiu, tècnic i especialitzat.
L'Educació Física s'ha de fonamentar en els principis de la varietat i diversificació.
Currículum de l'Educació Física a l'ESO
Què és el currículum?
Currículum (significa carrera en llatí): Conjunt d'objectius, competències bàsiques, continguts, mètodes pedagògics i criteris d'avaluació de cadascun dels diferents ensenyaments:
- Educació infantil
- Educació primària
- Educació secundària
- Batxillerat
- Formació professional
D'on prové el currículum de l'ESO?
L.O.E (Llei Orgànica 2/2006 de 3 de maig, d'Educació) → LOMCE (8/2013 de 9 de desembre) →
Departament d'Ensenyament (Llei d'Educació de Catalunya) → Desenvolupa el currículum (concreció oberta i flexible, promovent l'autonomia dels centres i professorat)
LOMCE
Curs 2015-2016: Entra en vigor la LOMCE (Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa)
Decret 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria.
Finalitat de l'ESO
- Assolir les competències clau.
- Garantir la igualtat d'oportunitats per a tothom.
Principis fonamentals del currículum
- És un currículum competencial.
- Prioritza la continuïtat formativa de tots els alumnes.
- Determina l'orientació com una responsabilitat compartida de l'equip docent. Mirada inclusiva.
- L'avaluació com a procés d'aprenentatge.
- Treball en equip del professorat. Projectes.
- El principi de la inclusió educativa com a valor fonamental.
- Mesures d'atenció a la diversitat.
Currículum 2008 → Competències bàsiques
Currículum 2015 → Dimensions i objectius d'àrea.
Currículum ESO en l'Educació Física
- Dimensions
- Competències pròpies
- Continguts clau
- Continguts específics
- Criteris d'avaluació
4 dimensions de l'Educació Física
- Activitat física i saludable
- Esport
- Activitat física i temps de lleure
- Expressió i comunicació corporal
8 competències pròpies de l'àrea (2 per dimensió)
Continguts clau
- Els que els estudiants haurien d'aprendre i saber: conceptes, procediments i actituds.
- Es distribueixen en funció de la seva relació amb cada competència.
- Es presenten en 4 blocs de continguts:
- Condició física i salut
- Esports
- Activitats físiques i recreatives
- Expressió corporal
Continguts específics
Són els continguts d'Educació Física de cada curs que s'organitzen en els 4 blocs de continguts esmentats.
Criteris d'avaluació
Els criteris d'avaluació expressen el tipus i grau d'aprenentatge que s'espera que els estudiants assoleixin al finalitzar el cicle (= resultats d'aprenentatge)