Didàctica: Conceptes bàsics i principis educatius
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,05 KB
1 Educació Física
- Cagigal: L'educació física busca contribuir a la formació global de l'individu, mitjançant el moviment.
- Parlebas: Considera l'educació física com l'àrea de l'escolaritat preocupada per les conductes motrius dels alumnes.
2 Què és la Didàctica?
- Etimològicament: "Art d'ensenyar"
- Contreras Domingo: La Didàctica és la disciplina que explica els processos d'ensenyament i aprenentatge per a proposar la seua realització pràctica d'acord amb les finalitats educatives.
Art o ciència?
És la combinació d'ambdós. El professor ha de tindre una base científica per poder aplicar-ho mitjançant el seu propi art d'ensenyament. Si no té aquest art no podrà ser un bon mestre, encara que tinga molta ciència i experiència. El professor ha de néixer amb l'art d'ensenyar, ja que sense aquesta no podrà arribar a ser un bon professor, tal vegada podrà arribar a ser-ho, però no tant bo com aquell que posseeix aquest art d'ensenyar.
Artesà FA Artista | DIDÀCTICA FA SABER |
Tecnòleg SAP FER | |
Científic SAP |
La Metodologia és:
- Un camí, es arribar a...
- Saber el perquè de...
- L'aprenentatge de les activitats físico-esportives.
En què consisteix?
1 Programar, planificar, anticipar allò que es vol ensenyar.
2 Dur a terme les actuacions previstes (moment d'ensenyar)
3 Avaluar el resultat. És un cercle tancat, on cada part és fonamental.
Planificació: Reflexió
Execució: Pràctica i relació professor-alumne
Avaluació: Reflexió
La Didàctica centra el seu estudi en les relacions professors-alumnes que s'estableixen en el procés d'ensenyament.
3 Conceptes Bàsics sobre la Didàctica:
- Educació: És el conjunt de processos que contribueixen a la socialització del subjecte. Educar és socialitzar, ensenyar les normes de convivència (Delgado Noguera).
- Ensenyament: És fer que algú aprenga alguna cosa.
- Mètode d'ensenyament: És el procés per arribar a una determinada finalitat.
- Aprenentatge: L'acció d'aprendre o el procés d'aprenentatge.
- Aprenentatge motor: És un canvi en la conducta motriu del subjecte.
- Animació: Conjunt de tècniques encaminades a fer participar activament les persones.
- Recreació: Accions o activitats dirigides a produir diversió, plaer i descans.
- Competició: Sinònim de lluita. És una lluita per demostrar la supremacia.
- Didàctica: Ciència de l'educació que estudia i intervé en el procés d'ensenyament-aprenentatge amb la finalitat d'obtenir la formació general.
4 Objecte d'Estudi d'Intervenció de la Didàctica: el procés d'E-A
L'objecte material de la didàctica és l'estudi del procés d'ensenyament-aprenentatge. El seu objectiu formal consisteix en la prescripció de mètodes i estratègies eficaces per desenvolupar el procés d'ensenyament-aprenentatge.
5 L'Eficiència de l'Ensenyament
L'eficiència en la consecució dels resultats pot determinar-se en els següents punts:
- Alt nivell d'assimilació (aprendre el màxim de continguts possibles).
- Economia en el temps d'ensenyament.
- Ensenyament que beneficiï a tots. Tothom té l'oportunitat d'aprendre en igualtat de condicions.
6 Principis Educatius Bàsics
- Principi de l'acció motriu: L'educació física s'adquireix imprescindiblement mitjançant la pràctica esportiva.
- Principi d'orientació: El professor ha d'informar d'allò que vol aconseguir (objectius) perquè l'alumne i el professor dividisquen els esforços en el mateix sentit.
- Principi d'utilitat: L'ensenyament ha de plantejar situacions el més properes possibles a la vida real de l'alumne.
- Principi de progressió: Allò que es vol ensenyar ha d'anar d'allò més fàcil a allò més difícil.
- Principi de l'eficàcia: Tractar que amb el mínim esforç s'aconseguisca el major rendiment.
- Principi de totalitat: L'activitat física ha de facilitar el desenvolupament òptim de totes les facultats motrius.
- Principi de la participació: Contempla la possibilitat que l'alumne siga subjecte agent del seu propi ensenyament.
- Principi d'adecuació o individualització: Entenem que l'alumne és el centre del procés d'ensenyament-aprenentatge, hem de tindre en compte adaptar els continguts o elements d'aprenentatge a les seues possibilitats.