Didàctica: Conceptes bàsics i principis educatius

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,05 KB

1 Educació Física

- Cagigal: L'educació física busca contribuir a la formació global de l'individu, mitjançant el moviment.

- Parlebas: Considera l'educació física com l'àrea de l'escolaritat preocupada per les conductes motrius dels alumnes.

2 Què és la Didàctica?

- Etimològicament: "Art d'ensenyar"

- Contreras Domingo: La Didàctica és la disciplina que explica els processos d'ensenyament i aprenentatge per a proposar la seua realització pràctica d'acord amb les finalitats educatives.

Art o ciència?

És la combinació d'ambdós. El professor ha de tindre una base científica per poder aplicar-ho mitjançant el seu propi art d'ensenyament. Si no té aquest art no podrà ser un bon mestre, encara que tinga molta ciència i experiència. El professor ha de néixer amb l'art d'ensenyar, ja que sense aquesta no podrà arribar a ser un bon professor, tal vegada podrà arribar a ser-ho, però no tant bo com aquell que posseeix aquest art d'ensenyar.

Artesà

FA

Artista

DIDÀCTICA FA SABER

Tecnòleg SAP FER

Científic SAP

La Metodologia és:

- Un camí, es arribar a...

- Saber el perquè de...

- L'aprenentatge de les activitats físico-esportives.

En què consisteix?

1 Programar, planificar, anticipar allò que es vol ensenyar.

2 Dur a terme les actuacions previstes (moment d'ensenyar)

3 Avaluar el resultat. És un cercle tancat, on cada part és fonamental.

Planificació: Reflexió

Execució: Pràctica i relació professor-alumne

Avaluació: Reflexió

La Didàctica centra el seu estudi en les relacions professors-alumnes que s'estableixen en el procés d'ensenyament.

3 Conceptes Bàsics sobre la Didàctica:

- Educació: És el conjunt de processos que contribueixen a la socialització del subjecte. Educar és socialitzar, ensenyar les normes de convivència (Delgado Noguera).

- Ensenyament: És fer que algú aprenga alguna cosa.

- Mètode d'ensenyament: És el procés per arribar a una determinada finalitat.

- Aprenentatge: L'acció d'aprendre o el procés d'aprenentatge.

- Aprenentatge motor: És un canvi en la conducta motriu del subjecte.

- Animació: Conjunt de tècniques encaminades a fer participar activament les persones.

- Recreació: Accions o activitats dirigides a produir diversió, plaer i descans.

- Competició: Sinònim de lluita. És una lluita per demostrar la supremacia.

- Didàctica: Ciència de l'educació que estudia i intervé en el procés d'ensenyament-aprenentatge amb la finalitat d'obtenir la formació general.

4 Objecte d'Estudi d'Intervenció de la Didàctica: el procés d'E-A

L'objecte material de la didàctica és l'estudi del procés d'ensenyament-aprenentatge. El seu objectiu formal consisteix en la prescripció de mètodes i estratègies eficaces per desenvolupar el procés d'ensenyament-aprenentatge.

5 L'Eficiència de l'Ensenyament

L'eficiència en la consecució dels resultats pot determinar-se en els següents punts:

- Alt nivell d'assimilació (aprendre el màxim de continguts possibles).

- Economia en el temps d'ensenyament.

- Ensenyament que beneficiï a tots. Tothom té l'oportunitat d'aprendre en igualtat de condicions.

6 Principis Educatius Bàsics

- Principi de l'acció motriu: L'educació física s'adquireix imprescindiblement mitjançant la pràctica esportiva.

- Principi d'orientació: El professor ha d'informar d'allò que vol aconseguir (objectius) perquè l'alumne i el professor dividisquen els esforços en el mateix sentit.

- Principi d'utilitat: L'ensenyament ha de plantejar situacions el més properes possibles a la vida real de l'alumne.

- Principi de progressió: Allò que es vol ensenyar ha d'anar d'allò més fàcil a allò més difícil.

- Principi de l'eficàcia: Tractar que amb el mínim esforç s'aconseguisca el major rendiment.

- Principi de totalitat: L'activitat física ha de facilitar el desenvolupament òptim de totes les facultats motrius.

- Principi de la participació: Contempla la possibilitat que l'alumne siga subjecte agent del seu propi ensenyament.

- Principi d'adecuació o individualització: Entenem que l'alumne és el centre del procés d'ensenyament-aprenentatge, hem de tindre en compte adaptar els continguts o elements d'aprenentatge a les seues possibilitats.

Entradas relacionadas: