Detecció i Protocols d'Actuació en el Maltractament Infantil
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 9,74 KB
Les Necessitats de la Infància
Per garantir el desenvolupament òptim de l'infant, cal satisfer les següents necessitats:
Necessitats Biològiques
Garanteixen el desenvolupament físic a través de l'alimentació, la son, la higiene, l'activitat física i, en definitiva, la cura de la salut.
Necessitats Cognitives
Faciliten el coneixement de l'entorn i els mecanismes de comunicació. S'aconsegueixen a través de la comprensió de la realitat física i social, l'estimulació sensorial i l'exploració de l'entorn immediat.
Necessitats Emocionals i Socials
Faciliten l'expressió i comprensió dels sentiments, i les conductes de relació i interacció amb els altres.
Quan aquestes necessitats no estan satisfetes, es poden identificar situacions de risc que poden donar lloc a diferents formes de maltractament.
Què Entenem per Maltractament Infantil?
El maltractament és tota acció, omissió o tracte negligent, no accidental, que privi l'infant dels seus drets i el seu benestar, que amenaci i/o interfereixi en el seu ordenat desenvolupament físic, psíquic i/o social. Els seus autors poden ser persones, institucions o la mateixa societat.
Elements que Concorren en el Maltractament
Perquè un comportament sigui considerat maltractament, han de concórrer els següents elements:
- Tres fets:
- Acció
- Omissió
- Tracte negligent
- Dues condicions:
- Que privin l'infant dels seus drets i benestar.
- Que amenacin el seu desenvolupament físic, psíquic i social o hi interfereixin.
- Uns causants o autors:
- Persones
- Institucions
- La societat
El Gran Dilema
A partir de quin punt un comportament passa de ser considerat normal a constituir una forma de maltractament?
Tipus de Maltractament Segons el Moment
- Maltractament postnatal: El que es produeix després del naixement.
- Maltractament prenatal: El que es produeix abans del naixement. Inclou casos d'alcoholisme o altres hàbits tòxics de la mare, embarassos sense seguiment mèdic o alimentació deficient.
Tipologies de Maltractament
Maltractament Físic
Accions voluntàries i no accidentals que ocasionen lesions o mal físic. Pot manifestar-se de forma molt diversa. S'inclou la síndrome de Münchausen per poders i la prescripció de drogues o fàrmacs sense necessitat mèdica.
Negligència i Abandonament
Es produeix quan no s'atenen les necessitats bàsiques del menor, ni els deures de guarda i protecció, ni les cures que el petit requereix. El màxim grau de negligència és l'abandonament, considerat una negligència greu en els aspectes més bàsics.
Maltractament Emocional i Psicològic
Actuacions que provoquen en el menor sentiments negatius cap a la seva pròpia persona. Inclou:
- Actituds o conductes actives de rebuig, menyspreu o humiliació.
- Implicar el menor en activitats antisocials.
- Amenaces i insults.
- Retirada de l'afecte, indiferència, etc.
Abús Sexual
Una persona adulta utilitza un menor per estimular-se o gratificar-se sexualment. Es dona en tres nivells:
- Absència de contacte.
- Contacte sense penetració.
- Penetració.
Explotació Laboral i Inducció a la Mendicitat
Causes del Maltractament
En el maltractament es dona una interacció de factors o una acumulació de riscos:
- Factors individuals dels pares o cuidadors.
- Factors individuals dels infants.
- Factors familiars.
- Factors socioculturals.
Protocols d'Actuació en Situacions de Risc
És imprescindible conèixer i aplicar els protocols o procediments d'actuació quan es donen les circumstàncies previstes. Els protocols que s'han de seguir en situacions de maltractament infantil s'agrupen en cinc fases:
- Detecció del maltractament.
- Notificació del maltractament.
- Valoració i diagnòstic de la situació.
- Actuacions.
- Avaluació i seguiment.
L'Escola Infantil en la Detecció del Maltractament
Els professionals de l'educació infantil tenen un paper decisiu en la primera i segona fase. Els centres infantils es converteixen en un lloc privilegiat per a la detecció del maltractament infantil, i les educadores i educadors són els agents principals de detecció.
El maltractament generalment es produeix a la llar, per la qual cosa s'ha de detectar a partir de l'observació de l'estat i el comportament del petit i la família. Els indicis o pistes que alerten sobre la possible presència de maltractament es concreten en una sèrie d'indicadors:
- Físics
- Comportamentals
- Familiars
Detecció i Notificació del Maltractament
Problemàtica Davant la Detecció
La detecció d'aquestes situacions no sol ser fàcil i de vegades pot existir una certa reticència a considerar-les com a tals. L'educador/a no diagnostica, simplement ha de comunicar als serveis especialitzats l'existència d'indicis raonables per a sospitar.
Davant la sospita d'una situació de maltractament, cal advertir el director/a de l'escola, que serà qui notificarà aquesta situació. Qualsevol ciutadà té el deure i l'obligació legal de notificar qualsevol situació de maltractament que conegui.
La Notificació a les Instàncies Pertinents
Anomenem notificació a la comunicació de la situació observada a la institució pertinent. En l'àmbit educatiu, la persona responsable de la notificació és el director/a del centre.
La notificació es dirigirà als serveis socials, seguint les següents vies:
- En casos no greus i no urgents: Es notificarà als serveis socials bàsics perquè facin una valoració més profunda de la situació.
- En situacions greus i urgents: Es notificarà als serveis socials especialitzats en atenció a la infància. Es pot avisar la policia o els cossos i forces de seguretat, o bé presentar una denúncia al jutjat de la zona.
Si hi ha danys físics, es traslladarà el menor a un centre sanitari.
El Procediment de Notificació
- La notificació es durà a terme utilitzant un formulari normalitzat o full de notificació de risc i maltractament infantil en l'àmbit escolar.
- Quan es notifica un cas de maltractament, també és convenient informar els pares que s'han observat aquests problemes i s'han activat els protocols.
- La notificació del cas, a més de protegir el menor, també pretén el tractament i la rehabilitació dels seus agressors.
- El full de notificació incorpora un apartat amb les dades de l'infant susceptible de maltractament i un altre amb les dades de la persona que ho notifica.
El Procés de Valoració
Els equips especialitzats en l'atenció a la infància recullen tota la informació necessària per verificar que els fets siguin certs i poder establir el grau de desprotecció. Es realitzaran les valoracions següents:
- La veracitat de la notificació.
- L'existència de risc de maltractament i la seva gravetat.
- Les causes que van originar la situació de risc o maltractament.
- El grau en el qual estan cobertes les necessitats bàsiques i els recursos familiars i socials dels quals es disposa per atendre-les.
S'elaborarà un diagnòstic i s'establiran les següents actuacions:
- Reconduir l'actuació intervenint en l'entorn familiar i social.
- Separació del menor del nucli familiar.
Actuacions i Intervenció
Una vegada feta l'anàlisi, es determinaran les actuacions. Es dissenyarà i executarà un pla d'intervenció que s'adapti a les necessitats del menor i la seva família. Es prioritzarà que el canvi es produeixi dins del propi entorn del menor.
Requisits Mínims de l'Actuació
Tota actuació haurà de complir els requisits mínims següents:
- Partir del principi de l'interès prioritari del menor.
- Considerar-lo com una persona en la seva totalitat, en la qual intervenen un conjunt de circumstàncies individuals, familiars i socials.
- La intervenció s'efectuarà de manera coordinada per un equip de professionals amb formació específica en la matèria.
Recursos d'Intervenció
- Dins del nucli familiar: Cada comunitat autònoma disposarà dels seus propis recursos i itineraris d'intervenció.
- Fora del nucli familiar:
- Atenció familiar simple en família extensa.
- Acolliment familiar simple o indefinit en família aliena.
- Acolliment preadoptiu.
- Atenció en un centre d'acollida residencial.
Avaluació i Seguiment
Avaluació
Es realitza per primera vegada al començament de la intervenció, a partir del context analitzat. S'estableix una periodicitat de realització i la manera en la qual es durà a terme. Es comprovarà si s'han aconseguit els avenços previstos:
- Si s'han assolit, es reforçaran i es continuarà avançant amb altres nous objectius.
- Si no s'han assolit, s'analitzaran les raons i es reprogramaran els objectius per uns de menys ambiciosos.
L'avaluació permetrà valorar la reducció dels problemes inicials de la família.
Seguiment
Tant en el transcurs de la crisi com posteriorment, s'haurà d'efectuar un seguiment del menor i de la seva família per prevenir l'aparició de noves situacions lesives. En casos molt complexos, aquest procés pot necessitar molt de temps.