Desenvolupament Socioafectiu i Emocions en la Infància

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,72 KB

Conceptes Clau del Desenvolupament

  • Creixement: Canvis físics.
  • Maduració: Canvis biològics.
  • Desenvolupament: Canvis psicològics i funcions humanes.
  • Aprenentatge: Procés d'adquisició de coneixements.

Desenvolupament Afectiu

Conjunt de processos relacionats amb el món de l'afecte, les emocions i els sentiments.

Components de l'Afectivitat

Construïda per les vivències i l'expressió dels diferents estats d'ànim de l'ésser humà en la seva relació:

  • Amb si mateix.
  • El seu entorn físic.
  • Les persones més properes.

Es manifesta a través d'emocions i sentiments.

Sentiments

Emocions pensades i sentides que romanen encara en absència de l'estímul que les genera. Són més duradors i més intensos.

Emocions

Estats d'agitació o excitació fisiològica que apareixen en cada persona en resposta a un estímul.

Components de les Emocions

  • Emoció a causa d'un estímul.
  • Produeix una resposta fisiològica.
  • El procés és temporal.

Tipus d'Emocions

  • Bàsiques.
  • Complexes.

Agents del Desenvolupament Socioafectiu

Família

Assegura la supervivència i estableix una relació afectiva que estimula les seves potencialitats, com les relacions socials i l'aprenentatge.

Escola

Hi ha d'haver una forta implicació emocional entre educador i infant a causa de:

  • Curta edat.
  • Gran nombre d'hores al centre.

Aparició d'Emocions Autoconscients

Al voltant dels 2 anys, relacionada amb la conducta moral.

Funcions de les Emocions

Funció Adaptativa

Adapten l'organisme, permetent executar eficaçment la conducta i facilitant l'aparició de conductes apropiades.

Funció Social

Radica en la capacitat de regular la interacció social i la contenció de les pròpies emocions. La comprensió emocional i l'empatia s'enforteixen amb el desenvolupament del llenguatge, el joc simbòlic, l'autoconsciència i l'autoreconeixement.

Funció Motivacional

Capacitat de realitzar una acció. Capacitat de resposta motivada per produir una emoció estimada.

El Vincle d'Apego

Punt de partida del desenvolupament socioafectiu. El vincle amb les persones amb qui es relaciona és la figura d'apego.

Teoria Etològica de l'Apego

L'apego suposa la presència d'una persona prop del nounat.

Fases de l'Apego

  1. Pre-apego (primeres 6 setmanes): El nounat no discrimina figures.
  2. Formació de l'apego (6-8 mesos): Comença el desenvolupament dels sentits i la discriminació de figures.
  3. Apego ben definit (8-18 mesos): S'estableix una relació més propera i s'inicia la interacció.
  4. Formació de la relació recíproca (18 mesos en endavant): L'infant comença a entendre els sentiments de l'altre i a negociar.

La Situació Estranya de Mary Ainsworth

Observa el comportament de nens de 12 a 24 mesos en un entorn desconegut, davant d'una persona estranya i amb o sense la figura d'apego.

Conclusió

Un patró d'apego segur es relaciona amb una major habilitat social.

Es van identificar tres tipus d'apego insegur:

  • Evitatiu.
  • Ambivalent/Resistent.
  • Desorganitzat.

Factors que Influeixen en l'Apego

  • Presència mantinguda en el temps.
  • Qualitat de la cura de la persona.
  • Característiques de l'infant.
  • Context cultural i familiar.
  • La sincronia i l'asincronia.

Entradas relacionadas: