Desenvolupament de la Sexualitat i Gènere en la Infància: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 26,58 KB
Preguntes Tipus Test
Les persones tendim a identificar-nos amb els rols i comportaments de diferents models presents al nostre entorn. Quin tipus de models són els contes infantils, els llibres, els programes de televisió i les pel·lícules?
b) Models simbòlics.
Amb quina resposta es correspon aquesta afirmació?: "És la consciència que cada individu té de sentir-se home o dona".
b) Identitat de gènere.
Quin d’aquests factors influeix en el desenvolupament de la sexualitat segons el text?
c) Factors biològics, psicològics i socials.
Segons la teoria d'Albert Bandura, com és que els infants desenvolupen la seva identitat de gènere?
c) Mitjançant la imitació i l’observació de models de conducta.
A quina edat descobreix l’infant si és nen o nena?
a) 2 anys
En la teoria de Freud hi ha diferents fases:
c) Fase anal, fase oral, fase fàl·lica, fase de latència, fase genital
A quina fase de la teoria de Freud està relacionada aquesta part: “…l’experiència psicosexual d’un nen és el complex d’Èdip: el nen sent desig per la mare i s’identifica amb el seu pare, el que considera el seu enemic. En la nena es donaria el complex d’Electra…”
d) Fase fàl·lica.
A què es refereix el concepte de rol de gènere?
c) El conjunt de comportaments que la societat assigna a homes i dones.
El … és un constructe social, una categorització social dels sexes masculí i femení:
c) El gènere.
La teoria de Freud per explicar el desenvolupament psicosexual diu que la fase de latència és…
d) Dels 6 als 12 anys
Quina d’aquestes afirmacions sobre el desenvolupament afectivosexual és falsa?
a) La sexualitat es desenvolupa només a partir dels factors biològics
Quin és un dels objectius de l’educació afectivosexual a l’etapa infantil?
d) La a i la b són correctes
Quin paper tenen les cures i carícies dels pares en la sexualitat del nounat?
c) Afavoreixen la seva seguretat i confiança per establir relacions íntimes futures.
Què és característic del desenvolupament dels infants al voltant dels 4 i 5 anys pel que fa a la identitat i el rol sexual?
c) Als 4 anys, comencen a identificar-se amb el model social del seu sexe i aprenen pautes de comportament.
Què pretén aconseguir la coeducació a l’escola?
b) Proporcionar igualtat d’oportunitats a tots els infants, independentment del seu sexe.
Quins dels següents principis són fonamentals per a una pràctica coeducativa?
d) Oferir les mateixes oportunitats d’aprenentatge sense distinció de gènere.
Segons la teoria de Kohlberg, en quina edat es té consistència del gènere?
b. Entre 6 i 7 anys
En quin model d’aprenentatge es té com a exemple un personatge famós per l'èxit que ha assolit?
c). Model simbòlic
En la fase fàl·lica de la teoria de Freud, quin és l'òrgan principal d'interès?
c) El penis.
Els pares són un tipus de models…
d) Reals.
Com aprèn un infant la seva identitat sexual segons Albert Bandura?
b) Perquè copia el que veu fer a altres persones.
Segons Kohlberg, com entén un infant el seu gènere a mesura que creix?
a) Primer pensa que el gènere canvia si et canvies de roba.
Què implica el contacte corporal en la infància?
c) És necessari per sentir-se estimat i segur
Què és la socialització diferencial?
c) Tracte diferent segons el sexe des del naixement
Quina de les següents afirmacions sobre la sexualitat infantil és correcta?
c) La sexualitat infantil es manifesta a través de la curiositat, el joc i l'exploració corporal.
Què significa que la sexualitat infantil és "global i no genitalitzada"?
b) Que implica afectes, sensacions i emocions, no només òrgans genitals
Quina de les següents afirmacions sobre els estereotips de gènere és correcta?
c) Els estereotips són construccions mentals subjectives que assignen rols i atributs amb connotacions positives o negatives segons el gènere.
Quin dels següents agents té un paper fonamental en la construcció de la identitat i el rol de gènere de l’infant?
b) La família, perquè actua com a primer referent i transmet els rols de gènere predominants en la societat.
Quin dels següents aspectes NO forma part de l’educació afectivosexual segons el currículum d’Educació Infantil?
b) Informació biològica exclusiva
En quina àrea curricular s’integra principalment l’educació afectivosexual a l’Educació Infantil?
c) Coneixement de si mateix i autonomia personal
Què és la sexualitat?
c) Manera en què cada individu viu el fet sexuat
Als 3 anys, l'infant…
c) Aprecia diferències entre el seu cos i el de les persones de l’altre sexe.
Quina de les següents opcions forma part del desenvolupament sexual durant la infància?
b) Presa de consciència del propi cos
Què és la identitat sexual?
b) Presa de consciència del propi cos
En quina fase del desenvolupament psicosexual, segons Freud, l’infant comença a adquirir el control voluntari dels esfínters i s’introdueixen els hàbits d’higiene?
c) Fase anal.
Quina de les següents afirmacions descriu correctament la fase de latència?
b) Els interessos sexuals disminueixen i es potencia la relació amb l’entorn i els iguals.
Quins són els principis bàsics en què ha d’actuar l’escola perquè hi hagi un canvi?
a) Igualtat, respecte i cooperació.
Quina de les següents afirmacions és correcta?
c) Kohlberg afirma que la identitat de gènere implica entendre que el gènere es manté estable tot i els canvis externs.
Preguntes de Desenvolupament
Explicació de Conceptes Clau
Fes una breu explicació dels següents conceptes:
- El sexe: característica anatòmica i fisiològica.
- La sexualitat: manera en què cada individu viu el fet sexuat.
- La identitat sexual: consciència de pertànyer a un sexe o l'altre.
- Gènere: categorització social dels sexes masculí i femení.
- Identitat de gènere: consciència que cada individu té de sentir-se home o dona.
- Rol de gènere: assignació i assumpció de papers diferents a l’home i a la dona.
- Tipificació sexual: procés a través del qual els subjectes adquireixen la identitat i el rol de gènere.
- Estereotips sexuals: conductes que es consideren apropiades per a homes i dones en una determinada cultura.
La Identitat de Gènere segons Kohlberg
Detecta com es forma la identitat de gènere en els nens i nenes a través de la teoria cognitiva evolutiva de Lawrence Kohlberg.
Segons la teoria cognoscitiva evolutiva de Lawrence Kohlberg, la identitat de gènere es desenvolupa en tres etapes vinculades al creixement cognitiu de l’infant:
- Identitat de gènere (fins als 3 anys): Es centren en senyals físiques, com l’edat, estatura, gènere, per classificar a les persones. El gènere l’associen a característiques com l’allargada del cabell, l’estructura corporal, la roba i la forma dels genitals, així determina la identitat de gènere.
- Estabilitat de gènere (4-6 anys): Utilitzen les diferències genitals per classificar a les persones amb homes i dones. Es configura una sòlida identitat de gènere, ja que l’infant entén que és una característica permanent, per tant, que és estable al llarg del temps. Albert Bandura considerava que l’infant imitava el comportament dels adults per obtenir recompenses, mentre Kohlberg ho interpreta com la manera d’assolir la seva pròpia identitat.
- Consistència de gènere (6-7 anys): Reconeixement que el gènere es manté al marge dels canvis en la conducta o en la manera de vestir-se.
Kohlberg defensa que aquest procés depèn de la maduresa cognitiva, no de la influència externa.
Factors de la Sexualitat Humana
La sexualitat de la persona es desenvolupa al voltant de tres eixos fonamentals: factors biològics, psicològics i socials. Defineix cadascun amb les teves paraules.
- Factors biològics: característiques anatòmiques i fisiològiques que diferencien l’home de la dona.
- Factors socials: Rols socials, funcions socials de l’home i de la dona.
- Factors psicològics: Identitat de gènere, rol de gènere i orientació sexual amb què i com s’identifica un a si mateix.
Identitat i Rol de Gènere en la Infància
Quan i com es desenvolupa la identitat sexual i el rol de gènere en la infància? Posa un exemple:
La identitat sexual comença a desenvolupar-se cap als 2 anys, quan l’infant comença a identificar-se si és nen o nena. Entre els 3 i 6 anys, observen i comprenen les diferències anatòmiques i adopten comportaments associats al seu gènere observant models com la família, l'escola o els mitjans.
Després, cap als 6-7 anys, entén que el seu gènere no canvia, sinó que és estable i permanent. Exemple: una nena de 4 anys veu que la seva mare es maquilla i cuina sovint, i comença a jugar a imitar aquestes accions amb les seves joguines. Així, a través de l’observació i el joc, construeix la seva identitat i rol de gènere.
Què és i Quin Objectiu té l'Educació Sexual?
Explica què és l'educació sexual i quin objectiu té.
L’educació sexual tracta de transmetre un coneixement progressiu i adequat a les característiques de la persona sobre la sexualitat humana, atenent a la seva vessant tant biològica com afectiva i social. El seu objectiu és que l’individu assoleixi una sexualitat plena i madura que possibiliti una comunicació equilibrada amb l’altre sexe, sempre dins d’un context d’afectivitat i responsabilitat.
Importància de Parlar de Sentiments i Respecte
Per què és important parlar sobre els sentiments, el respecte i com som des que som petits?
És important parlar sobre els sentiments, el respecte i com som des de petits perquè:
- Afavoreix el desenvolupament afectivosexual: ajudar els infants a entendre i expressar els seus sentiments i emocions des de ben petits contribueix a construir una identitat segura i saludable, tant a nivell afectiu com sexual.
- Construeix la identitat personal: la identificació amb un gènere, el coneixement del propi cos i el desenvolupament de l’autoestima es comencen a formar des dels primers anys. Parlar d’això els ajuda a entendre qui són i a sentir-se còmodes amb si mateixos.
- Fomenta el respecte cap als altres: quan es treballen el respecte i la convivència des de petits, es prevenen actituds discriminatòries i es promou la igualtat, la tolerància i la convivència sana.
- Preveu estereotips i discriminació: una educació afectivosexual positiva des de la infància ajuda a evitar que els infants interioritzin estereotips de gènere o rols sexistes.
Parlar d’aquests temes des de petits contribueix al benestar emocional, al respecte mutu i a una identitat sana i lliure.
Actitud dels Adults davant l'Exploració Sexual Infantil
Explica com hauria de ser l’actitud dels adults davant les conductes d’exploració sexual infantil i per què és important actuar d’aquesta manera.
L’actitud dels adults davant les conductes d’exploració sexual infantil ha de ser comprensiva, tolerant i respectuosa, evitant la censura o el càstig. Durant la infància, és natural que els infants explorin el seu cos, incloent-hi els òrgans sexuals, ja que formen part del procés de descoberta i desenvolupament personal. Aquestes conductes com l’autoestimulació, els jocs sexuals o l’exhibicionisme tenen un caràcter exploratori i simbòlic, no sexualitzat com en l’etapa adulta.
Quan l’adult sanciona o castiga aquestes conductes, pot provocar en l’infant sentiments de vergonya, culpa o repressió, que poden afectar negativament la seva autoestima i la manera com viurà la seva sexualitat en el futur.
Per això, cal actuar amb naturalitat i empatia, donant espai per a l’exploració però també oferint límits adequats i explicacions senzilles segons l’edat.
En situacions com l'observació de relacions sexuals adultes, també és clau que els pares o cuidadors actuïn amb tranquil·litat i expliquin que són conductes íntimes entre adults, fomentant així el respecte per la intimitat pròpia i aliena. En definitiva, una actitud oberta i respectuosa per part dels adults ajuda a construir una sexualitat sana, segura i positiva en els infants.
El Joc Simbòlic i els Rols de Gènere
Quin paper juga el joc simbòlic en la construcció dels rols de gènere durant la infància? Posa algun exemple.
El joc simbòlic ajuda a construir rols de gènere perquè els infants imiten el que veuen en el seu entorn. Sovint, les nenes reprodueixen rols relacionats amb la maternitat i les cures, com jugar a ser mestres o infermeres, mentre que els nens solen imitar professions més tècniques o d'autoritat, com enginyers o policies. Aquestes preferències no són biològiques, sinó apreses socialment.
Processos d'Aprenentatge i Models en la Infància
Quins són els processos d’aprenentatge que un infant pot tenir com a model? Fes una explicació de cadascun.
Processos d’aprenentatge:
- Models reals: persones que es relacionen directament amb l’infant.
- Models intermediaris: objectes a través dels quals els infants reben missatges sobre com han d’actuar.
- Models simbòlics: elements didàctics que ensenyen als infants les conseqüències de determinades conductes (contes, televisió…).
- Models exemplars: models de conducta presentats pels mitjans de comunicació a través de personatges famosos que han assolit l’èxit.
Fases d'Adquisició de la Identitat Sexual Infantil
Quines són les fases del procés d’adquisició d’identitat sexual de l’infant? Explica-les.
El procés d’adquisició d’identitat sexual és possible gràcies a l’autoconeixement que l’infant assoleix com a resultat dels seus exercicis d’exploració i, més endavant, quan té major capacitat per interactuar amb el medi, gràcies al coneixement i a la confrontació amb els altres.
- 8-9 mesos: Presa de consciència de si mateix. Comença a discernir si és nen o nena, com és el seu cos i el dels altres.
- 2 anys: Descobreix si és nen o nena.
- 3 anys: Aprecia que existeixen diferències entre el seu cos i el de les persones de l’altre sexe.
- 7 anys: Conscient que el seu sexe és una característica que definirà la seva personalitat permanentment.
Fases del Desenvolupament Sexual segons Freud
Explica’m quines són les fases del desenvolupament de la sexualitat segons Freud i com contribueixen a la formació de la identitat sexual?
El desenvolupament de la sexualitat segons Freud passa per cinc fases que marquen diferents etapes de la infància i l’adolescència. A la fase oral (0-18 mesos), el plaer se centra en la boca i s’estableix el vincle amb els cuidadors.
A la fase anal (1,5-3/4 anys), el focus passa a l’anus i el control dels esfínters, generant conflictes entre el desig de control i les normes dels adults.
La fase fàl·lica (3/4-6 anys) es centra en els genitals i apareixen els complexos d’Èdip i Electra, clau en la identificació amb el progenitor del mateix sexe. A la fase de latència (6-12 anys), els interessos sexuals disminueixen i l’energia es redirigeix cap a l’aprenentatge i les relacions socials. Finalment, a la fase genital (des dels 12 anys), la sexualitat adulta es desenvolupa amb l’aparició del desig sexual madur i la capacitat de crear vincles afectius i amorosos. Aquest procés influeix en la formació de la identitat sexual i la personalitat adulta.
Conductes Sexuals Comunes en la Infància
Explica 2 conductes sexuals que poden aparèixer en la infància.
- Jocs sexuals: Al voltant dels 3 anys. Joc que surt de manera simbòlica, jugant a metges. L’objectiu és examinar el cos dels altres i observar les diferències respecte al seu. Un cop fa la descoberta, acostuma a deixar el joc i, per tant, l’actitud de l’adult davant aquests jocs ha de ser d’indiferència, tolerant i permissiva.
- Exhibicionisme: Conducta habitual en l'etapa d’educació infantil, doncs és el mitjà que li serveix a l’infant per mostrar atributs i que moltes vegades és causa de la sobrevaloració que en fan els pares. Cal tenir una actitud d’indiferència, ja que aquesta conducta és momentània.
Reacció de l'Educador davant Jocs Eròtics Infantils
Com ha de reaccionar un/a educador/a infantil davant de jocs eròtics entre infants (com el "joc del metge")?
L’educador o educadora no ha de renyar, espantar ni fer sentir vergonya als infants, perquè això pot fer que tinguin una visió negativa del seu cos o de la sexualitat. Aquest tipus de jocs són normals durant la infància i formen part del seu desenvolupament.
El que ha de fer és mantenir la calma, parlar amb els infants de manera respectuosa i explicar-los que hi ha límits sobre quan i com es pot mostrar o tocar el cos, sempre amb un missatge educatiu. És important ajudar-los a entendre la importància de la intimitat, el respecte i el consentiment, sense fer-los sentir malament.
Importància de l'Educació Sexual des de la Infància
Per què és important treballar l’educació sexual des de l’etapa d’Educació Infantil?
És important començar l’educació sexual des de ben petits perquè ajuda els infants a conèixer i respectar el seu propi cos, a expressar com se senten i a relacionar-se amb els altres de manera respectuosa.
També serveix per trencar estereotips (com ara que hi ha jocs “de nens” o “de nenes”) i per evitar actituds discriminatòries. Això fa que puguin créixer amb una identitat segura, sana i positiva, sense por ni vergonya de ser com són.
Educació Afectivosexual Globalitzada i Transversal
Per què és important treballar l’educació afectivosexual de manera globalitzada i transversal a l’Educació Infantil?
És important treballar l’educació afectivosexual de manera globalitzada i transversal a l’Educació Infantil perquè forma part del desenvolupament integral de l’infant.
No s’ha de tractar com un tema aïllat, sinó integrat dins de totes les àrees, especialment la de coneixement de si mateix i autonomia personal. Això permet que els infants construeixin la seva identitat, autoestima i relacions afectives d’una manera natural i adaptada a les seves necessitats i edat.
Per què és Necessària la Vinculació Afectiva?
Per què és necessària la vinculació afectiva?
És necessària per desenvolupar confiança i seguretat, per afrontar les seves relacions, i la capacitat de comunicar-se afectivament i sexualment en les seves relacions posteriors (dependrà de les manifestacions d'afecte rebudes en els primers anys de vida).
Conductes Exhibicionistes Infantils: Com Actuar?
Per què els infants tenen conductes exhibicionistes? Què hem de fer com a adults?
Els infants poden tenir conductes exhibicionistes com una manera d’explorar el seu cos i de mostrar-se als altres, ja que estan descobrint la seva identitat i la seva relació amb el seu cos. Aquesta conducta també pot ser influïda per una sobrevaloració o atenció excessiva que els adults donen a aquest comportament.
Com a adults, hem de mantenir una actitud calmada i indiferent, sense posar-hi massa èmfasi ni reaccionar amb sorpresa o vergonya, ja que aquest tipus de comportament és normal i sol ser momentani. La clau és establir límits de manera respectuosa, ensenyant als infants la privacitat i el respecte cap al cos.
Estratègies Educatives contra la Discriminació de Gènere
Digues estratègies educatives per evitar la discriminació de gènere.
Per evitar la discriminació de gènere a l’escola, és fonamental educar en la igualtat, transmetent valors de respecte i equitat entre nois i noies des de ben petits. Cal utilitzar un llenguatge inclusiu, que no estigmatitzi ni reafirmi els rols tradicionals de gènere. També és important trencar els estereotips de gènere mitjançant activitats i continguts que mostrin la diversitat de rols i opcions que existeixen per a tothom.
A més, formar el professorat en temes de gènere i igualtat és essencial per garantir que puguin identificar i actuar davant situacions de discriminació. Finalment, cal garantir espais equitatius, on tots els infants tinguin les mateixes oportunitats, recursos i suport, independentment del seu gènere.
El Complex d'Èdip de Sigmund Freud
Què és el complex d'Èdip explicat per Sigmund Freud i què experimenta l’infant?
El complex d’Èdip és una etapa del desenvolupament emocional dels nens, normalment entre els 3 i els 6 anys. Segons Freud, durant aquesta fase, els nens poden començar a sentir una atracció especial per la mare i, al mateix temps, sentir-se en competència amb el pare. De manera similar, les nenes poden sentir un desig cap al pare i sentir-se rivals de la mare. Aquest conflicte emocional pot generar confusió i tensions en l'infant.
Freud creia que, quan l'infant supera aquest conflicte, s’identifica amb el progenitor del mateix sexe (el nen amb el pare i la nena amb la mare), fet que contribueix al desenvolupament de la seva identitat sexual i a l'establiment de relacions sanes en el futur.
Influència Social i Cultural en la Identitat Sexual
Explica com influeixen els factors socials i culturals en el desenvolupament de la identitat sexual d’una persona.
Els factors socials i culturals influeixen molt en com una persona descobreix i construeix la seva identitat sexual.
Des de petits, els infants reben missatges de la família, l’escola, els mitjans de comunicació i la societat sobre què s’espera d’un nen o d’una nena, com s’han de comportar i què és "normal". Aquests missatges poden ajudar o, al contrari, limitar la manera com l’infant entén el seu cos, els seus sentiments i la seva manera d’expressar-se. Per exemple, si una nena rep molts comentaris que li diuen que ha de ser "dolça i tranquil·la" o que no pot jugar a futbol perquè "és cosa de nens", pot interioritzar que no pot fer certes coses tot i que li agradin. També és important l'entorn: si una persona creix envoltada de gent que respecta la diversitat, li serà més fàcil acceptar-se tal com és. Però si viu en un ambient amb prejudicis, pot tenir por de mostrar com se sent realment. En resum, la manera com una persona viu la seva identitat sexual no depèn només d'ella mateixa, sinó també del que veu, escolta i viu en el seu entorn.
Importància dels Models de Comportament per als Infants
Per què és important vigilar els models de comportament que oferim als infants?
És molt important vigilar els models de comportament que oferim als infants perquè ells aprenen principalment per imitació.
Això vol dir que observen el que fan els adults (pares, mestres, familiars...) i ho repeteixen, ja que ens veuen com un exemple a seguir.
Quan els adults mostren conductes positives, com parlar amb respecte, ajudar els altres o controlar les emocions, els infants aprenen a fer el mateix. Però si veuen criticar, cridar o faltar al respecte, poden pensar que això és normal i actuar igual. A més, els infants encara no tenen les eines per entendre què està bé o malament per si sols. Per això, el nostre comportament els educa molt més que les paraules. No n’hi ha prou amb dir-los què han de fer, sinó que cal demostrar-ho amb l'exemple. En resum, els adults som referents, i el nostre exemple pot influir molt en el seu caràcter, valors i manera de relacionar-se amb el món.
El Currículum Ocult en l'Educació Sexual
Explica què és el currículum ocult i com es pot reduir el seu impacte en l’educació sexual a l’escola.
El currículum ocult són els aprenentatges que els estudiants incorporen, tot i que no apareixen en el currículum oficial. Aquests continguts poden ser ensenyats amb o sense intenció, depenent de les circumstàncies i de les persones amb qui els estudiants tenen contacte.
En l’àmbit de l’educació sexual, incloure els objectius i continguts en les programacions d’aula i en els projectes educatius de centre ajuda a prendre consciència dels coneixements, valors i normes que es transmeten als infants de manera implícita. També permet tenir més control sobre les actituds del professorat, que actuen com a model.
D’aquesta manera, es minimitzen els efectes del currículum ocult, que pot contradir les finalitats educatives del currículum oficial.