Desenvolupament Psicològic, Gènere i Rols en la Infància

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,6 KB

El Desenvolupament Psicològic i la Sexualitat

L’àmbit psicològic s’inicia abans del naixement i s’estén més enllà d’aquest. En la formació de la sexualitat psicològica són importants molts factors: ambientals, familiars, culturals i afectius, entre d'altres.

Gènere i Sexe: Conceptes Clau

Diferències de Sexe i Diferències de Gènere

  • Les diferències físiques i biològiques s'anomenen diferències de sexe.
  • Les actuacions i comportaments diferents per a cada sexe reben el nom de diferències de gènere.

Procés de Diferenciació Sexual i de Gènere en la Infància

La diferenciació de gènere es manifesta progressivament durant els primers anys de vida:

  • Cap als 3 mesos: Els nadons poden apreciar que les cares i les veus masculines són diferents de les femenines.
  • Als 2 anys: Els infants comencen a fer servir paraules diferents segons el sexe de la persona a qui es refereixen, classificant així la gent del seu entorn en categories. Assignen activitats, conductes, joguines, colors i robes a un sexe o un altre. Prefereixen jugar amb joguines tipificades al gènere.
  • Als 3 anys: En els seus jocs, representen rols de gènere (metges, infermeres) i tendeixen a relacionar-se més amb amistats i companyies del mateix sexe.
  • Als 4 anys: Ja tenen judicis formats sobre quins jocs han de practicar i amb quines joguines.

En general, durant els anys de preescolar, les activitats dels nens són més motrius, mentre que les nenes de la mateixa edat són més calmades o participen més en jocs de cooperació.

Què són els Rols i Estereotips de Gènere?

  • L’Estereotip de Gènere (Pensar): És la creença generalment admesa que hi ha unes característiques i comportaments apropiats per als homes i altres per a les dones.
  • Els Rols de Gènere (Fer): Són les manifestacions dels estereotips de gènere en el quefer de cada dia. Els estereotips serien les idees preconcebudes, i els rols, les conductes.

Com s’Adopten els Rols i Estereotips de Gènere?

Com arriben els infants petits a adquirir estereotips de gènere? Com són capaços d’adoptar un rol o un altre segons quin sigui el seu sexe? És conseqüència de l’aprenentatge social, de la cultura, o hi ha una base biològica que porta els infants a comportar-se de manera diferent?

Factors d’Estereotipació de Gènere

Socialització com a Factor Primordial

Els factors culturals i de socialització provenen de l’antropologia, que demostra l’existència de cultures en què els estereotips de gènere són diferents.

Aspectes Biològics com a Factors d’Estereotipació

  • Les semblances que hi ha entre cultures molt diferents.
  • Factors biològics i hormonals: les hormones sexuals influeixen en l’adopció d’un rol de gènere determinat.

L’Estereotipació de Gènere en l’Actualitat

Són les famílies mateixes les que afavoreixen les diferències de comportament entre fills i filles. Pares i mares tendeixen a ser més durs i exigents amb els fills que amb les filles, ja que a elles les poden veure una mica més fràgils.

No cal dir que l’estereotipació de gènere també és constant des dels mitjans de comunicació: els programes infantils, la publicitat i la literatura infantil.

Entradas relacionadas: