Desenvolupament motor infantil: etapes i tipus de moviments
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,56 KB
Llei Cefalocaudal
Control i coordinació muscular progressen des del cap fins als peus. Es controlen més aviat els moviments del cap que els moviments de les cames
Llei Proximodistal i Medial
Les parts del cos més pròximes a la columna són controlades de manera coordinada abans que les parts del cos que són més lluny. Es podrà girar abans per ells sol agafar un objecte amb el dits.
Llei de Flexor i Extensors
Primer dominen els músculs flexors i després extensors.
Moviments Reflexos
Resposta espontània i involuntària davant estímul extern.
Base dels moviments voluntaris: Conducte innata
Prova de reflexos en nadons: Detectar lesions cerebrals, malalties genèriques.
Tipus Moviments Reflexos:
-Arcaics: Reacció innata a estímul intern o extern. Reflexe de succió d'un bebè
-Inalterables: Perduren tota la vida. Respirar
-Aprenentatges: Apareixen com a conductes apreses. Llançar una pilota
-Transformables: Estan modificant en conductes voluntàries. Xutar una pilota
-Voluntaris: Conscient i intencionat. Repetició i perfeccionament no desapareixen. Correr
-Automàtics: Moviments voluntaris que es van sense parar a la vegada que s'executen es pot fer una altra cosa. Caminar
Evolució Llarg dels mesos
-1 Mes: Reptació/Hipertonia extremitats/Hipotonia cos i cap
-2 Mes: Comença aixecar cap 45º
-3 Mes: Pot aguantar cap/Descobreix mans
-4 Mes: Aixecar cap 90º estirat/Coneix mà. Perfeccionament vista
-5 Mes: Presa voluntària (palmar)
-6 Mes: Descobreix peus/Estadi saltador
-7 Mes: Mantenir assegut sol/girar-se costats/Agafa-deixa a voluntat (pinça)
-8 Mes: Seu sol/Aixeca cos, s'aguanta amb mans i peus
-9 Mes: Comença gatejar/Posar dret amb ajuda/Donar objectes
-10 Mes: Intent caminar sol/Presa precisa
-11 Mes: Comença caminar sense ajuda/Recull objectes terra sense caure
-15-18 Mesos: Camina sol, equilibri difícil/Xutar pilota/Pujar escales/Dificultat motricitat fina
-18-24 Mesos: Inici carrera/Experimenta amb cos
-24-36 Mesos: Puja-baixa escales/Millora motricitat fina
-3-4 Anys: Coordinacions globals/Equilibri peus, sola cama/Puja escales alternant peus/Camina amb coordinació. Capaç accelerar, frenar i canviar direcció
5-6 Anys: Consolidació motora/Control postural/Motricitat grossa/Domini motricitat fina
Tipus Jocs
3-4 Anys:
-Populars: Llançament/Força/Lluita/Cursa
-Cooperació-oposició: Individuals/Parelles/Grups
-Sensorials i Perceptius: Musical/Auditius/Tacte/Visió
-Simbòlics i Dramàtic: Mímica/Tetare/Dansa
5-6 Anys:
-Desenvolupament Habilitats Motrius Bàsiques: Correr
Objectiu:
-Potenciar HMB (Caminar, Saltar)/Transmetre confiança/Tenir en compte fase
Classificació de les Adquisicions motrius en infants
-Primers moviments: reflexos
Base de les noves adquisicions motrius basat en 3 aspectes: Control i consciència corporal/Locomoció/Manipulació
-Control i Consciència: actv. postural/Esquema corporal/Lateralitat/Respiració/Relaxació/Sensoperceptius
-Locomoció: Reptació/Gateig/Enfilar-se/Posar-se dempeus/Desplaçaments naturals (marxa erecta-carrera)/Desplaçaments construïts (desplaçaments analítics)/Salts/Girs
-Manipulació: Abastar/Prendre o agafar/Deixar anar/Llançar/Atallar/Llançaments (coordinació visuomotora)/Recepcions
Tipus coordinació
-Coordinació Sensoriomotriu: Visiomotora (ull-mà)/Audiomotora (señal)/Cinestesicomotora (temps de reacció)
-Coordinació global: Locomotora (carrera)/Manipuladora (llançament-recepció)/Equilibri
-Coordinació Perceptivomotora: (Presa del cos/Presa consciència de l'espai/Presa consciència temps.
ACT FINAL
1. Passar per sota de les dues piques. Locomoció a l'hora de gatejar per poder avançar i posar-se dret
2. Saltar amb els peus junts de cercle en cercle. Locomoció a l'hora de desplaçar-se saltant (salt de longitud). Control corporal i coordinació global a l'hora de rebre la caiguda mantenint l'equilibri
3. Passar sobre la línia de terra, la qual dibuixarà el professor amb guix, sense sortir-se d'aquesta. Coordinació visomotora per la constant atenció a l'ull-peu, per no sortir-se de la línia. Coordinació global per poder mantenir l'equilibri (dinàmic) sobre la línia.
4. Anar lateralment de pica a pica. Control corporal per la lateralitat (dretana i esquerrana) que implica l'exercici. Locomoció pel desplaçament construït que es realitza. Coordinació Locomotora ja que no deixa de ser un exercici el qual s'avanci en marxa, però lateral.
5. Llançar una pilota de tenis quan el receptor (serà un company) t'avisi. Un cop la persona que realitza l'activitat llança la pilota al receptor, aquest se la torna i la deixa a terra per al següent company. Control corporal al tenir lateralitat (preferència de l'alumne) a l'hora de llançar i recepcionar la pilota amb la mà dominant. Manipulació al llançar i recepcionar la pilota. Coordinació visomotora en coordinar l'ull-mà per llançar. Coordinació audiomotora a el reconèixer l'avís del company quan llanci la pilota. Coordinació cinesteticomotora al generar-se un temps de reacció al recepcionar l'estímul de la pilota. Coordinació global al calcular la força de llançada per no passar-te o quedar-te curt. Equilibri en el llançament. Habilitats genèriques com l'aturada.