Desenvolupament Moral Infantil: Teories Clau de Piaget i Kohlberg
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,74 KB
Comportament Conductual
El comportament conductual es refereix a la conducta o resposta que es pren davant de cada situació. Pot manifestar-se amb violència, assertivitat, indiferència o prepotència.
Educació Moral
L'educació moral té una importància transcendent en el desenvolupament moral dels infants. L’objectiu final és que els infants siguin capaços d’elaborar pels seus propis criteris morals.
Teories Explicatives del Desenvolupament Moral
Teories Biològiques
Valors com la cooperació o l’ajuda mútua estan implícits en l’herència genètica de l’espècie per garantir la supervivència.
Teories Psicoanalítiques
El desenvolupament moral a l’edat infantil es produeix mentre es va configurant el superjò o consciència. Freud defensava que l’infant formava la seva moralitat directament a partir de la relació amb els seus pares.
Teories de l'Aprenentatge Social
Aquestes teories destaquen la importància de la presència d’un model que els infants puguin imitar i l’existència, després, d’un reforç positiu perquè aquesta conducta es pugui fixar.
Teories Cognitives
Amb una visió més evolutiva, Piaget i Kohlberg pensen que la moralitat és un aspecte que cada persona va construint a poc a poc a mesura que es va replantejant tot el que va vivint i interioritzant.
Les teories cognitives, especialment les de Piaget i Kohlberg, es basen en els següents principis:
- L’educació moral és un procés que té com a objectiu que les persones vagin evolucionant en el seu desenvolupament, i en el qual és importantíssima l’estimulació del pensament en temes morals.
- Es parla d’una sèrie d’estadis a l’hora de formular els judicis i dilemes morals.
- Els estadis superiors sempre són més evolucionats moralment que els inferiors.
L'Aportació de Jean Piaget
El 1932, Jean Piaget va publicar la seva obra “El judici moral del nen”.
Període de la Moral Heterònoma (fins als 7 o 8 anys)
En aquest període, els infants depenen de l’autoritat de les persones adultes. Als cinc anys, es comença a desenvolupar una moral heterònoma, és a dir, els infants demostren interès i respecte per les regles i les normes externes.
Període de la Moral Igualitària Progressiva (entre els 8 i 11 anys)
Piaget planteja aquest període com un estadi intermedi en el qual es conjuguen característiques del primer i el tercer estadi.
Període de la Moral Autònoma (al voltant dels 11 o 12 anys)
En aquest estadi, s’ha produït un període d’interiorització de les regles, que permet a l’infant flexibilitzar la seva conceptualització moral.
Judicis Morals segons Piaget
Per ajudar els infants a créixer moralment, Piaget insisteix que la consciència del que és bo o dolent, del que és correcte o incorrecte, arriba a través de la cooperació mútua amb els altres. Per argumentar-ho, va plantejar una sèrie de judicis morals.
El Desenvolupament Moral segons Lawrence Kohlberg
Nivell I: Preconvencional
(S'enfoca en l'interès propi i les conseqüències immediates dels actes)
- Estadi 1: Moral heterònoma o d’obediència i por del càstig (de 6 a 8 anys).
- Estadi 2: Individualista, instrumental o afavoridor dels interessos propis.
Nivell II: Convencional
- Estadi 3: Expectatives de relacions interpersonals.
- Estadi 4: Sistema social establert i consciència.
Nivell III: Postconvencional o de Principis
- Estadi 5: Drets prioritaris i contracte social.
- Estadi 6: Principis ètics universals.