Desenvolupament Moral i Educació en Valors: Teories Clau
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,43 KB
La Moralitat: Conceptes i Objectius
La moralitat fa referència a certes normes establertes dins d'una societat. Això està bé, això és dolent. Un dels principals objectius és aconseguir que els infants aprenguin a distingir entre allò que es considera correcte o incorrecte.
Teories Explicatives del Desenvolupament Moral
- Aprenentatge social: Bandura i Hoffman
- Evolutives: Piaget, Kohlberg i Rawls
Teoria de l'Aprenentatge Social: Albert Bandura
Considera que el desenvolupament moral es realitza a través del condicionament i de l'aprenentatge de normes i valors.
- Ensenyament directe o entrenament instrumental: els adults busquen modelar el comportament dels nens mitjançant reforços positius (premis) i negatius (càstigs).
- Imitació activa: Els patrons de conducta són adquirits a través de la imitació de les actituds i conductes dels pares, educadors i altres.
Aquestes teories suposen l'adaptació a les regles morals externes i la seva interiorització.
Teoria de l'Empatia: Martin Hoffman
L'empatia depèn del desenvolupament cognitiu i del grau de comprensió dels sentiments dels altres.
- Empatia Col·laboradora: Quan l'infant ajuda i col·labora amb la família.
- Empatia Global: L'infant no distingeix entre ell i l'altre; si un nen plora, el del seu costat també plora.
- Empatia Egocèntrica: Té consciència de l'existència de l'altra persona com a ésser diferent a ell. El nen plora i pensa que si ell calla, l'altre també callarà.
- Empatia pels Sentiments dels Altres: El nen anirà entenent els sentiments dels altres i començarà a tenir empatia.
- Empatia per les Desgràcies Generals dels Altres: Es desenvolupa a l'adolescència; l'individu és capaç de comprendre l'altra persona i empatitzar sense conèixer-la.
Etapes del Desenvolupament Moral: John Rawls
Distingeix tres etapes que es presenten al llarg del procés que condueixen des de l'heteronomia fins a l'autonomia. La moral d'autoritat és la primera etapa en el desenvolupament moral. La justícia s'anirà adquirint de forma progressiva a través de l'autoritat dels seus pares i la transmissió de les regles de conducta adients al seu nivell de comprensió. Segueix determinats preceptes que no només poden semblar-li altament arbitraris, sinó que de cap de les maneres es corresponen amb les seves inclinacions naturals.
Teoria del Desenvolupament Moral: Lawrence Kohlberg
Va elaborar-la a través d'explorar la capacitat d'emetre judicis morals i crear valors mitjançant la presentació de dilemes morals. L'autor creu que l'escola és educació moral i que els educadors, siguin de la matèria que siguin, són educadors morals des de les actituds, valors i normes.
Desenvolupament Moral: Jean Piaget
La seva teoria va partir de l'estudi del comportament infantil en activitats lúdiques que implicaven la utilització de normes.
Etapa Pre-moral (Abans dels 3 anys) | No tenen una percepció real de la moralitat. La major part de la seva conducta consisteix en jugar. Ex: "Les joguines les has de posar a la caixa." |
---|---|
Realisme Moral o Heteronomia | Valors que existeixen per si mateixos, tenen un caràcter immutable, absolut i sagrat. Les regles venen donades des de l'exterior. Obediència a l'autoritat. Egocentrisme. Justícia immanent. |
Estadi Intermedi (11-12 anys) | Pas del realisme moral al relativisme moral. Especial importància del grup d'iguals. Allò que és bo o dolent és aprovat per la resta de la societat. |
El Paper de la Família en l'Educació en Valors
Tres tipus de disciplines utilitzades:
- Afirmació del Poder: Pares extremadament autoritaris que utilitzen la força i els càstigs perquè els seus fills compleixin allò que els ordenen.
- Retirada de l'Amor: Aconseguir els objectius dels pares a base de xantatges emocionals, dient-los que no els estimen.
- Inducció: Fomentar que els fills comprovin per ells mateixos l'abast de les seves conductes i fomentar l'empatia.
El Paper de l'Escola en l'Educació Moral
- Funció Compensadora: L'escola s'encarrega principalment d'aquesta tasca.