Desenvolupament Moral, Creences i Habilitats Socials
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,62 KB
Desenvolupament Moral
L'ètica és una reflexió sobre la forma més adequada d'actuar i de viure la vida, perquè sigui el més humana possible. Es desenvolupa al llarg del temps, per així poder aconseguir un món millor.
Lawrence Kohlberg va desenvolupar una teoria sobre el desenvolupament moral i la capacitat de les persones de jutjar moralment certes situacions. Segons ell, hi ha 3 nivells de moralitat (els mateixos per a tothom, vàlids per a totes les cultures). El pas d'un nivell a un altre es produeix a través de l'aprenentatge. Els nens es troben en el primer nivell.
- Nivell 1 (Premoral): De 4 a 10 anys, el nen és receptiu a les normes culturals.
- Nivell 2 (Moral convencional): De 10 a 13 anys. Es basa a respectar les expectatives socials.
- Nivell 3 (Moral autònoma): Més de 13 anys. Es basa a actuar per valors universals.
Creences i Idees Irracionals
George Kelly va afirmar que l'ésser humà no pot conèixer la realitat directament, només disposa d'una teoria personal que li permet actuar, interpretar i predir esdeveniments futurs.
Les creences són il·lusions útils que ens permeten manejar les nostres experiències, però una tasca important és adquirir un sistema mental racional i obert, no creences tancades.
El filòsof Ortega y Gasset diu que si no triem les nostres creences, no sabrem com influeixen en les nostres vides.
Albert Ellis, creador de la teràpia racional emotiva, proposa pensar de forma més racional i abandonar pensaments i creences absurdes.
El pensament racional és coherent i verificable, produeix emocions moderades i ens ajuda a assolir els nostres objectius.
Les creences irracionals:
- Produeixen emocions negatives intenses.
- Exageren les conseqüències negatives d'un fet.
- Generen obligacions i demandes no realistes sobre un mateix i els altres.
- Són absolutistes i van acompanyades de paraules com "tot".
Habilitats Socials
L'ésser humà és social per naturalesa. Comunicar-nos i interactuar és una de les activitats més importants de la nostra vida. Les habilitats socials (HS) són les conductes que utilitzem quan expressem els pensaments i sentiments, els drets i desitjos d'una manera adequada a la situació i respectant els altres.
Característiques de les HS
- Requereixen aprenentatge, per experiència o mitjançant la instrucció.
- Contenen components cognitius, fisiològics i efectius.
- Són una característica de la conducta, no de les persones.
- Són respostes específiques a situacions concretes.
Conducta passiva, agressiva i assertiva
Les relacions interpersonals són necessàries per al desenvolupament i funcionament psicològic de totes les persones.
- Conducta passiva: Característica de persones que no saben expressar els seus pensaments i sentiments.
- Conducta agressiva: Característica de persones que no respecten els drets dels altres.
- Conducta assertiva: Característica de persones que expressen els seus pensaments i sentiments de manera adequada, respectant els drets dels altres.
Fases del son
- Fase I: Transició de la vigília al son (4-7 Hz). Disminució del batec cardíac, músculs relaxats, respiració irregular. Les persones despertades en aquesta fase creuen que no s'han adormit.
- Fase II: Son lleuger. Ones delta, baixa la temperatura corporal (12-14 Hz). Les persones despertades 4 minuts després de l'aparició dels fusos del son diuen que estaven adormides.
- Fase III: Son profund. No hi ha moviments oculars, músculs relaxats. Freqüència inferior a 4 Hz.
- Fase IV: Son més profund. Difícil de despertar. Dura aproximadament 1 hora, després es torna a les fases III, II i I. Es pot presentar somnambulisme o parlar adormit.
Tipus d'hipnosi
- Inducció ràpida: Requereix una gran atenció del subjecte i només funciona amb persones molt suggestionables.
- Inducció de fixació: Consisteix a mirar fixament un objecte. En centrar l'atenció en aquest aspecte, la resta dels estímuls disminueixen.
- Inducció amb relaxació progressiva: S'utilitza per desenvolupar l'autoconeixement i les capacitats personals.