Desenvolupament Infantil: Teories, Cognició, Socialització i Llenguatge

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,88 KB

Desenvolupament Social i Neurotransmissors

Definició de Desenvolupament Social

És el procés pel qual un nen aprèn a ser membre de la comunitat i interioritza els valors i rols de la societat.

Processos en la Socialització

  1. Processos interactius
  2. Processos de conformació de la conducta
  3. Processos d'identitat personal
  4. Processos que conformen el coneixement social

La socialització es realitza mitjançant les experiències del nen en diferents contextos, en els quals es troba amb els agents de socialització.

Tipus de Joc

  1. Sensorial-manipulatiu
  2. Rude, desordenat
  3. Sociodramàtic

Neurotransmissors Clau

Endorfines

Promouen l'estat de benestar, redueixen el dolor i milloren el sistema immunitari.

Acetilcolina

Millora la concentració, forma records i millora l'atenció i el pensament lògic.

Serotonina

Millora l'estat d'ànim i regula la digestió i la temperatura corporal.

Dopamina

Potencia el procés d'aprenentatge i la imaginació.

Raons de la Selecció d'Amics

  1. Tesi de la Selecció Activa o Homofília Conductual: Se senten atrets per iguals amb atributs o estils comportamentals semblants (p. ex., preferència de jocs i estils de joc).
  2. Tesi de la Socialització Recíproca: Les semblances entre els amics s'accentuen com a conseqüència de la interacció i major susceptibilitat a la influència.
  3. Tesi de la Complementarietat: Entre les dues anteriors: primer predomina l'atracció per iguals amb atributs similars, però una vegada establerta l'amistat, hi hauria un procés de socialització que accentua la semblança entre els amics.

Pensament Preoperacional i Processos Cognitius

Limitacions del Pensament Preoperacional

  1. Aparença Perceptiva vs. Trets No Observables: No infereix a partir de propietats no observables (les coses són com les veig).
  2. Centració vs. Descentració: Es focalitza en un aspecte o un sol punt de vista.
  3. Estatisme (Estadis) vs. Transformacions: No relaciona estadis inicials i finals, no hi ha canvi dinàmic entremig (el gel, l'aigua i el vapor d'aigua no són el mateix).
  4. Irreversibilitat vs. Reversibilitat: No pot refer un procés fins a l'estadi inicial (comptar de l'1 al 5, però no al revés).
  5. Raonament Transductiu vs. Pensament Lògic: Associacions entremig, de lo particular a lo particular. Relacions causals on no n'hi ha (Si observa que els pares ordenen la casa perquè tenen visita, esperarà visita quan ordenen la casa de nou).

Altres Processos Cognitius

Atenció

Progressió gradual en l'ús dels recursos atencionals, tant selectiva com sostinguda. És un mecanisme de selecció perceptiva i control executiu.

Tipus de Deficiència en Estratègies Atencionals
  • Deficiència de producció
  • Deficiència d'utilització
  • Deficiència de control

Coneixement Temàtic

Agrupa elements que es donen junts o interactuen (biberó i bebè).

Tipus d'Esquemes
  1. D'escenes
  2. De successos o guions
  3. D'històries o contes

Coneixement Categorial

Agrupa elements per la seva semblança familiar. Categories: bàsiques, supraordinades o subordinades.

Memòria

Mecanismes de retenció i recuperació que ens valem per a comprendre i adquirir coneixements.

Estratègies de Memòria
  • De repetició
  • D'organització

Teories de la Intel·ligència i la Creativitat

Teoria Psicomètrica: Guilford i l'Intel·lecte

Guilford: Teoria de l'estructura de l'intel·lecte (contingut/operació/producte).

Pensament Divergent

Múltiples respostes alternatives al solucionar un problema. Quatre factors:

  • Fluïdesa: Nombre de respostes
  • Flexibilitat: Diferència de categories
  • Originalitat: Novetat
  • Elaboració: Detall

Test de pensament divergent de Torrance.

Teories Sistèmiques de la Creativitat

Model Componencial

Importància: domini del camp, destreses creatives i motivació.

Teoria de Sistemes

Tres factors: domini del camp, àmbit i individu.

Perspectiva Interactiva

Tres nivells d'anàlisi: persona, camp o disciplina, i àmbit.

Creativitat com a Inversió

Sis aspectes: intel·ligència, coneixement, estil de pensament, personalitat, motivació i context ambiental.

Tests Estandarditzats i Alteracions del Llenguatge Oral

Tests Estandarditzats

Proves Verbals

  • Prova d'integració gramatical de l'I.T.P.A. (Test Illinois d'Aptituds Psicolingüístiques)
  • Registre fonològic induït de Marc Monfort
  • Escala McCarthy d'aptituds i psicomotricitat per a nens (MSCA)
  • CGD (DV)
  • Escales Wechsler, WISC (CI, CIV)

Proves No Verbals

  • Escala de maduresa mental de Columbia (EM)
  • Test de matrius progressives de Raven (CIM)

Alteracions del Llenguatge Oral

En la Veu

  • Disfonia i Afonia: Per respiració i fonació. Intervenen: logopeda i metge otorrinolaringòleg/foniatra.

En l'Articulació

  • Dislàlia: Per incorrecta pronunciació. Intervenen: mestre i logopeda.
  • Disglòssia: Per alteracions anatòmiques o fisiològiques. Intervenen: logopeda i metge otorrinolaringòleg.
  • Disàrtria: Per alteració de l'àrea de Broca. Intervenen: logopeda i metge neuròleg.

En la Fluïdesa Verbal

  • Disfèmia o Disfluència: Influeixen factors orgànics, psicològics, socials. Intervenen: logopeda i psicòleg.

En el Llenguatge i la Comunicació

  • Afàsia: Absència de parla. Intervenen: logopeda, metge, psicòleg.
  • Disfàsia: Dificultat de parla. Intervenen: logopeda, metge, psicòleg.
  • Mutisme Selectiu: Intervenen: logopeda i psicòleg.
  • TEA i Trastorn de la Comunicació Social: Alteració en la comunicació, literalitat del llenguatge. Intervenen: logopeda i PT (Pedagogia Terapèutica).
  • Anòmia: Incapacitat de recordar noms de les coses, persones. Intervé: neuropsicòleg.
  • Retard del Llenguatge: Afecta expressió i comprensió. Intervenen: logopeda, mestre, PT.

Teories del Desenvolupament Psicosocial

Teoria Psicoanalítica de Freud

  • Oral: 0-2 anys
  • Anal: 1-3 anys
  • Fàl·lica: 3-6 anys
  • Latència: 7-pubertat
  • Genital: De la pubertat en endavant

Pulsions: Eros (vida) i Thanatos (mort).

Teoria Psicoanalítica d'Erik Erikson

  • 0-2 anys: Confiança vs. Desconfiança (Esperança)
  • 2-4 anys: Autonomia vs. Vergonya (Voluntat)
  • 4-6 anys: Iniciativa vs. Culpa (Propòsit)
  • 6-12 anys: Laboriositat vs. Inferioritat (Capacitat)

Teoria de l'Aprenentatge Social de Wallon

Estudia el desenvolupament del nen (orgànic i social) i la seva incidència en la personalitat, determinant que el medi social és prioritari.

Llei d'Alternança Funcional

Activitat del nen dirigida a la construcció individual o la relació amb els altres. Predomina més una que altra en cada estadi.

Llei de Preponderància i Integració Funcional

Les funcions antigues s'integren amb les noves. No hi ha ruptura ni continuïtat funcional.

Estadis del Desenvolupament segons Wallon
  • 0-0.5 anys: Estadi Impulsiu
  • 0.6-1 anys: Estadi Emocional
  • 1-3 anys: Estadi Sensoriomotor i Projectiu
  • 2-6 anys: Estadi del Personalisme
  • 6-11 anys: Estadi Categorial
  • 11-Adult Jove: Estadi de l'Adolescència

Sis estadis.

Estadi del Personalisme: Etapes

  1. Crisi d'Oposició i "Caparrudesa" (2-3 anys): Oposant-se enforteixen la seva identitat.
  2. Període de la Gràcia (4 anys): Atrauen la resta i reben el seu reconeixement.
  3. Imitació dels Altres (4-5 anys): Aconsegueixen aprovació i afecte incondicional.
  4. Identificació amb els Adults Més Propers (+ 6 anys): Primer la imitació dels aspectes superflus, després d'altres més psicològics i interns.

Entradas relacionadas: