Desenvolupament Infantil: Etapes Clau, Motricitat i Teories (0-6 Anys)

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,9 KB

Lleis del Desenvolupament

  • Cefalocaudal: El desenvolupament progressa de cap a peus.
  • Proximodistal: El desenvolupament progressa del tronc (pit) cap a les extremitats (braços i mans).
  • De la massa a l'específic: Es controlen primer els músculs grans i després els petits.
  • De la prensió a l'extensió: La capacitat d'agafar objectes es desenvolupa abans que la de deixar-los anar.

Desenvolupament Motriu (0-12 Mesos)

Primer Trimestre (0-3 Mesos)

  • Postura flexionada.
  • Moviments involuntaris i globals.
  • Respon a estímuls amb tot el cos.
  • Puny tancat i dit índex fora.
  • Comença el control del cap.
  • Inici del reconeixement del propi cos.

Segon Trimestre (3-6 Mesos)

  • Postura menys flexionada.
  • Moviments més flexibles i lliures.
  • Consolida el control del cap.
  • Panxa amunt, pot agafar-se els peus.
  • Inici del volteig.
  • Inici de la coordinació ull-mà i control dels moviments dels braços.
  • Comença a diferenciar sons, els gaudeix i somriu.

Tercer Trimestre (6-9 Mesos)

  • Passa de l'estació estàtica a la dinàmica.
  • Canvis de posició.
  • Comença a desplaçar-se pel terra (gateig o arrossegament).

Quart Trimestre (9-12 Mesos)

  • Desplaçament autònom.
  • Alguns infants comencen a caminar sols.
  • Evolució molt important de la manipulació: el dit índex pot separar-se.
  • Inici de la pinça (agafar objectes amb el polze i l'índex).
  • Permanència de l'objecte.
  • Joc preferit: posar i treure objectes.

Adquisicions Motrius (2-6 Anys)

2-3 Anys

  • Corre (contraposició al caminar ràpid).
  • Es manté un parell de segons sobre un peu.
  • Tira la pilota sense moure's.
  • Utilitza la cullera.
  • Fa gargots.

3-4 Anys

  • Puja escales una a una.
  • Camina a la pota coixa.
  • Salta 40-60 cm.
  • Utilitza el tricicle i les tisores.
  • Es renta les dents.
  • Es posa la samarreta.
  • Es botona i desbotona.
  • Dibuixa línies i copia el cercle.

4-5 Anys

  • Baixa escales una a una.
  • Corre a la pota coixa.
  • Salta 60-80 cm.
  • Major control en córrer, parar i girar.
  • Talla línies amb les tisores i utilitza el punxó.
  • Pinta i utilitza la forquilla.
  • Es vesteix sol.
  • Copia el quadrat.

5-6 Anys

  • Camina sobre una barra d'equilibri.
  • Bon control en córrer, parar i girar.
  • Salta 30 cm d'alt i 1 metre de llargada.
  • Llança i agafa pilotes.
  • Utilitza la bicicleta i patina.
  • Fa marxa al ritme de sons.
  • Utilitza el ganivet.
  • Escriu alguns nombres i lletres.
  • Copia el triangle i, després, el rombe.

Teoria de l'Aferrament (Bowlby)

Fases de l'Aferrament

  1. 0-6 setmanes: Preaferrament.
  2. 6 setmanes - 6/8 mesos: Formació de l'aferrament.
  3. 6/8 - 18/24 mesos: Aferrament definitiu.
  4. A partir de 12/24 mesos: Relacions recíproques.

Tipus d'Aferrament

  • Segur: Exploració activa de l'entorn.
  • Insegur Ambivalent: Ansietat màxima davant la separació.
  • Insegur Evitatiu: Escassa o nul·la ansietat davant la separació.
  • Desorganitzat: Comportament confús i desorientat.

Teoria Psicosexual de Freud

  • Fase Oral (0-18 mesos): El JO sorgeix de les interaccions de l'infant amb la realitat.
  • Fase Anal (18 mesos - 3 anys): Configuració del JO. Comença el SUPER JO (representació d'idees i valors morals).
  • Fase Fàl·lica (3-6 anys): Complex d'Èdip. Es consoliden les relacions entre el JO, el SUPER JO i l'ALLÒ (component innat, desig, voluntat i instint originat pel plaer).

Tipus de Joc

  • Sensoriomotor/Manipulatiu
  • Amb moviment
  • Simbòlic
  • Rude i desorientat
  • Verbal
  • Sociodramàtic
  • Constructiu
  • De regles

Desenvolupament Moral (Kohlberg)

  1. Nivell 1: Preconvencional.
  2. Nivell 2: Convencional.
  3. Nivell 3: Postconvencional.

Teoria Cognitiva de Piaget

Etapa Sensoriomotora (0-2 Anys)

  1. Subetapa 1 (0-1 mes): Exercici dels reflexos.
  2. Subetapa 2 (1-4 mesos): Reaccions circulars primàries (repeticions centrades en el propi cos, expectació passiva).
  3. Subetapa 3 (4-8 mesos): Reaccions circulars secundàries (esquemes simples, repeticions centrades en objectes, busquen objectes si els veuen).
  4. Subetapa 4 (8-12 mesos): Coordinació d'esquemes secundaris (busca l'objecte amagat).
  5. Subetapa 5 (12-18 mesos): Reaccions circulars terciàries (experimentació activa de noves coses).
  6. Subetapa 6 (18-24 mesos): Representacions mentals, joc simbòlic, imitació diferida, resolució de problemes sense assaig i error.

Etapa Preoperacional (2-7 Anys)

Capacitat de treballar amb el pensament representacional:

  • Joc simbòlic, llenguatge, pintures i imatges mentals.
  • Concepte numèric.
  • Egocentrisme (2-7 anys): L'infant creu que tothom pensa igual que ell. Es manifesta en: fenomenisme, finalisme, artificialisme i animisme.
  • Centració: No són capaços d'assimilar més d'un concepte al mateix temps.

Evolució del Llenguatge

Fase Preverbal

  • Naixement - 2 mesos: Produccions fisiològiques (plor, crits).
  • 2 - 6 mesos: Balboteig.
  • 6 - 10 mesos: Balboteig reduplicat (ex: ma-ma-ma).
  • 10 - 12 mesos: Xerraireig.

Fase Verbal

  • 12 - 18 mesos: Primeres 1 o 2 paraules, després fins a 50 paraules.
  • 18 - 21 mesos: Capaç d'entendre 100 paraules. Utilitza l'holòfrase (1 paraula = 1 frase).
  • 21 - 24 mesos: Frases de dues paraules (llenguatge biverbal). El vocabulari comença a expandir-se ràpidament.

Aspecte Fonològic (Adquisició per Edat Aproximada en Anys)

  • 1 any: m, n, ñ, p, t, k, b, l
  • 2 anys: d, g, f, j, ch, ll
  • 3 anys: s, z
  • 4 anys: r, rr

Entradas relacionadas: