Desenvolupament Infantil: Etapes Clau de 0 a 3 Anys
Enviado por Ethel y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,47 KB
Desenvolupament Biopsicosocial i Prenatal
El desenvolupament del nounat està intrínsecament lligat a factors hereditaris i a l'entorn en què creix.
Trets que Condicionen el Desenvolupament
Algunes condicions importants inclouen alteracions genètiques i cromosòmiques:
- Síndrome de Down: La persona hereta un cromosoma de més en el parell 21 i, per tant, pot presentar dificultats cognitives de divers grau i característiques físiques particulars (p. ex., cap més rodó, ulls ametllats, llengua més grossa).
- Síndrome de Turner: Afecta les persones de sexe femení que només tenen un cromosoma sexual X (X0). Solen presentar estatura més baixa, problemes en el desenvolupament sexual, i poden tenir problemes de cor, pèrdua d’oïda, trastorns del sistema digestiu (com la celiaquia) i una artèria aorta potencialment més gran. És irreversible, però amb tractament es pot millorar la qualitat de vida.
- Síndrome d’Asperger (actualment part del Trastorn de l'Espectre Autista - TEA): Es caracteritza per dificultats en la interacció social i la comunicació, així com patrons de comportament restringits i repetitius. Pot costar prestar atenció de manera convencional i mantenir el contacte visual.
- Síndrome de l’X fràgil: Pot manifestar un retard en el desenvolupament intel·lectual de divers grau, així com trets físics i conductuals característics.
- A més d'aquestes síndromes, altres malalties hereditàries poden condicionar el desenvolupament, com ara la diabetis, l'hemofília o la fibrosi quística.
Desenvolupament Físic del Nen (0-3 Anys)
Reflexos (involuntaris): Són indicadors importants del desenvolupament neurològic del nadó.
- Permanents: Es mantenen tota la vida. Exemples: respiració, tos, esternuts, deglució, moviment pupil·lar i parpelleig.
- Temporals (apareixen i desapareixen):
- Succió: Reflex vital per a l'alimentació, present des del naixement. Sol desaparèixer o integrar-se en la succió voluntària cap als 2-4 mesos.
- Reflex de marxa automàtica: En sostenir el nadó dret amb els peus sobre una superfície, fa moviments com si caminés. Desapareix cap als 2-4 mesos.
- Reflex de prensió palmar: El nadó tanca la mà amb força al voltant d'un objecte que li toca el palmell. Desapareix cap als 3-6 mesos, donant pas a la prensió voluntària.
- Reflex de Babinski: En estimular la planta del peu des del taló cap als dits, els dits s'obren en ventall i el dit gros s'estén cap amunt. Desapareix cap als 12-24 mesos.
- Reflex de Moro (o d'ensurt): Davant un estímul sobtat (soroll fort, sensació de caiguda), el nadó estén els braços i les cames, arqueja l'esquena i després recull els braços sobre el pit. Desapareix cap als 3-6 mesos.
Principals Avenços Psicomotors
El desenvolupament psicomotor segueix una lògica seqüencial, regida per dues lleis principals:
- Cefalocaudal: El control motor progressa des del cap fins als peus (primer controla el cap, després el tronc, i finalment les cames).
- Proximodistal: El control motor avança des del centre del cos cap a les extremitats (primer controla els moviments del tronc i les espatlles, després els braços, i finalment les mans i els dits).
Fites Clau del Desenvolupament Motor
Control del cap: Durant el primer o segon mes, el nadó comença a sostenir el cap. Són dels primers controls motors que adquireix.
Seure sense ajuda: Amb suport cap als quatre mesos; en una cadira als cinc mesos; sol, sense suport, generalment entre els sis i els vuit mesos.
Caminar: Comença amb el gateig (sovint entre els 7 i 10 mesos) i progressa a caminar de manera independent, generalment entre els 12 i 15 mesos.
Córrer: Al voltant dels 16-18 mesos, un cop la marxa està ben establerta.
Desenvolupament de la Manipulació
Als 4 mesos, el reflex de prensió va desapareixent, donant pas a la prensió voluntària. Als 5 mesos, intenten agafar objectes, tocant-los però sense poder subjectar-los eficaçment. Als 7 mesos, agafen objectes amb el palmell de la mà (prensió palmar). Als 9-10 mesos, comencen a utilitzar el dit gros i l'índex en oposició (pinça inferior). Cap als 12-15 mesos, la prensió és més madura i precisa (pinça superior).
Desenvolupament del Desplaçament (Escales)
Pel que fa a pujar i baixar escales: Als 18 mesos, pugen posant els dos peus a cada graó i agafant-se amb una mà. Entre els 20 i 24 mesos, poden pujar escales alternant els peus si s'agafen; per baixar, es paren a cada graó. Als 2 anys i mig, alternen els peus per pujar sense suport, però encara poden necessitar suport per baixar. Poden saltar l'últim graó. Als 4 anys, generalment baixen sols alternant els peus.
Desenvolupament Cognitiu (0-3 Anys)
Segons Jean Piaget, durant els primers dos anys de vida, els infants es troben en l'etapa sensoriomotora. En aquesta etapa, construeixen el coneixement i s'adapten a l'ambient a través de l'experiència sensorial i l'activitat motriu. Aquesta etapa es divideix en subestadis:
- Ús de reflexos (0-1 mes): El nadó utilitza els reflexos innats (succió, prensió, etc.) per sobreviure i interactuar amb el món.
- Reaccions circulars primàries (1-4 mesos): Repeteix accions centrades en el seu propi cos que li resulten plaents (p. ex., xuclar-se el dit). Comença a somriure i a fer sons.
- Reaccions circulars secundàries (4-8 mesos): Repeteix accions que produeixen resultats interessants en l'entorn (p. ex., donar cops a un sonall). Les vocalitzacions són més llargues. Comencen a aparèixer conductes intencionades.
- Coordinació d'esquemes secundaris (8-12 mesos): Combina diferents accions de manera intencionada per aconseguir un objectiu (p. ex., apartar un obstacle per agafar un objecte). El somriure i el plor esdevenen selectius. En el llenguatge, apareix el balboteig. Pot agafar la mà de l'adult per aconseguir coses o aixecar els braços perquè l'agafin.
- Reaccions circulars terciàries (12-18 mesos): Experimenta activament amb els objectes per descobrir noves propietats i usos («petit científic»). Explora (p. ex., mirar-se al mirall, jugar a fet i amagar). Més autonomia. Pot aparèixer la primera paraula amb significat (holofrase).
- Invenció de nous mitjans mitjançant combinacions mentals (18-24 mesos): Comença a resoldre problemes mentalment, sense necessitat d'assaig i error físic (representació mental). Si vol alguna cosa, inventarà maneres d'aconseguir-la. Pot combinar dues paraules. Realitza anticipacions. Busca objectes amagats (permanència de l'objecte consolidada).
Desenvolupament del Llenguatge
Etapa Prelingüística
- Plor indiferenciat (primeres setmanes): Principal forma de comunicació, sense distinció clara de la causa.
- Plor diferenciat (a partir del primer mes): La persona cuidadora principal pot començar a reconèixer la causa del plor (gana, son, incomoditat) per la seva melodia o intensitat.
- Gorgogeig i emissió de vocals (cap a les 6 setmanes - 3 mesos): Produeix sons guturals i vocals simples (p. ex., «aaa», «ooo», «mmm»).
- Balboteig o «gimnàstica vocal» (3-6 mesos): El nen experimenta amb sons, combinant consonants i vocals en cadenes sil·làbiques repetitives (p. ex., «ba-ba-ba», «da-da-da»).
- Lal·lació o autoimitacions (6-9 mesos): Repeteix cadenes sil·làbiques més variades. Comença a imitar alguns sons i entonacions del llenguatge dels adults, tot i que encara no tenen significat per a ell.
- Ecolàlia o imitació de sons dels altres (9-12 mesos): Imita de manera més conscient i acurada els sons, paraules simples i entonacions que sent en el seu entorn.
- Protoconverses o «jerga» expressiva (cap als 10-12 mesos): Produeix seqüències de sons amb l'entonació i el ritme de la parla adulta, com si mantingués una conversa, però sense paraules reals amb significat.
Etapa Lingüística
Comença amb la paraula-frase o holofrase (generalment entre els 12 i 18 mesos): una única paraula que expressa una idea o frase completa (p. ex., «aigua» per «vull aigua»).
El ritme d'adquisició del llenguatge varia considerablement segons cada nen i l'estimulació rebuda de l'entorn. Generalment, s'observa el següent progrés:
- Primeres paraules (cap a l'any): Ús d'holofrases.
- Combinació de dues paraules (cap als 18-24 mesos): Comença a formar frases simples de dues paraules (p. ex., «mama aigua», «nen cau»).
- Frases més complexes (a partir dels 2-3 anys): Augmenta ràpidament el vocabulari i la capacitat de construir frases més llargues i gramaticalment més correctes.