Desenvolupament i indicadors en persones amb ceguesa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,9 KB

Desenvolupament Motor:

Retard en la conducta d'agafar objectes. Ceguismes. No retard en les adquisicions posturals amb estimulació. Retard en moviments autoiniciats. Retard en l'inici de la marxa (no gateig, i camina 19m).

Desenvolupament Perceptual

Amb el temps sí aprenen a extreure el màxim d'informació. Problemes d'orientació. Problemes de mobilitat.

Desenvolupament Cognitiu

Rendiment inferior quan la tasca requereix integrar informació. Rendiment inferior per la lentitud del processament tàctil. Retard en la permanència de l'objecte. L'adquisició del llenguatge no es veu afectada. Paper remediador del llenguatge sobre les deficiències de representació i figuratives. Retard en aquelles adquisicions de la fase d'operacions amb activitat manipulatives. Dificultat per accedir i processar informació de tipus figuratiu. No problemes de tipus hipotètic deductiu gràcies llenguatge. El joc simbòlic amb cert retard i no tenen d'imaginació. Retard en el reconeixement d'adults significatius i en l'angoixa per separació.

Desenvolupament Comunicació

Dificultats per establir interacció pares-fills per no tindrecontacte ocular, silenci. No diferències en aspectes morf-sintàctics, ni adquisició del llenguatge excepte aspectes de percepció i descripció de l'ambient (deíctics, colors, etc.) Els costa dominar el sentit simbòlic de les paraules. Existència en ocasions d'ecolàlia. Verbalismes: utilització de paraules amb un sentit diferent al que atribueixen els vidents, perquè no poden experimentar aquest concepte (colors).

Desenvolupament Social

El somriure social, sense el reforç que suposa el contacte ocular, no es desenvolupa. Tenen dificultat per participar en els formats d'interacció ja que no poden percebre gestos. Retard en la capacitat d'iniciar una interacció amb els seus pares. La intersubjectivitat primària (participació en protoconverses amb adult.) i la secundària (compartir interès per un objecte amb interlocutor en situació comunicativa) apareixen amb retard. Retard en l'ansietat per separació potser relacionada amb el desenvolupament de permanència de l'objecte.

Indicadors

Fregar-se els ulls a l'excés, tenir-los enrogits, llagrimejar. Tapar-se un ull per llegir. Mostrar-se molt sensible a la llum forta. Apropar-se o allunyar-se molt per llegir; canviar freqüentment de posició. Parpellejar, frunzir les celles o fer ganyotes d'esforç en llegir. Maldecaps, d'ulls, marejos després de la lectura. Incapacitat per llegir frases en la pissarra que els companys llegeixen a la mateixa distància. Inversió o confusió de lletres.

Movilitat

Bastó 11/12 anys. Guies vidents (companys) Braille: Possible velocitat lectora menor que en vidents. Possible diferència de processament de lectura amb vidents. Vident, lexic visual. Invident, magatzem de prnúncia i lèxic auditiu.

Entradas relacionadas: